Annons:

Premium Visita: ”Personalomsättningen är positiv”

Visita: ”Personalomsättningen är positiv”

Utan branschens höga personalomsättning skulle många företag inte klara så ojämn arbetsbelastning. Det anser Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Visita, som också avslöjar målsättningen med en ny anställningsform. Av: Leif Holmkvist.

Varje år slutar fyra av tio anställda inom hotell- och restaurangbranschen. Det tycker facket HRF är ett stort problem, men Torbjörn Granevärn ser annorlunda på saken.

– Man måste förstå att branschen består av ett antal olika segment och att de anställda är uppdelade i dem som stannar kvar och dem som har en annan huvudsaklig sysselsättning. Omsättningen på 40 procent består nästan uteslutande av dessa extraknäckare.

De som jobbar extra på hotell och krogar eller barer och kaféer är ofta studenter eller personer som vill dryga ut inkomsten från ett annat jobb.

– Extraknäckarna är oerhört positiva för branschen och för svensk arbetsmarknad, säger Torbjörn Granevärn. De behövs för de många företag som driver verksamhet starkt kopplad till vissa tider. Även om de inte har specialistkompetens är de jätteduktiga när de hamnar i rätt team.

Arbetsgivarna behöver inhopparna och dessa behöver pengarna:

– Det är en vinn-vinn-situation och det är olyckligt att det är så många som inte förstår det.

Bland de 60 procent som inte slutar varje år är mönstret likt det i andra branscher och högst normalt, påpekar Torbjörn Granevärn:

– Vi kan följa personalomsättningen ner på individnivå i vår statistik. Då ser vi att några byter jobb efter tre, fyra år, vilket är vanligt i många yrken. Nästa topp infaller efter sju år.

Sju av tio jobb i besöksbranschen är deltider, delvis beroende på den stora andelen extraknäckare och säsongsarbetare. Torbjörn Granevärn tror inte att ofrivilliga deltider är så vanligt som det framställs i debatten:

– Vi har inga exakta siffror på det, men jag vet att många företagare erbjuder högre sysselsättningsgrad och att anställda då tackar nej. Företagarna ser ett värde i fler heltider för att det skapar kontinuitet.

Men visst förekommer det hyvling av arbetstider på många håll?
– Det är ganska liten volym på hyvlingen jämfört med vissa andra branscher. Men den största kostnaden för de flesta företagare är kostnad för personalen, som också är den största tillgången när de ska skapa attraktivitet för sina tjänster. De flesta företagare har förstått hur viktigt det är att behålla sin personal.

Är det inte ett problem att många av företagen i branschen är små?
– Den svenska besöksnäringen är jobbskapare och integrationsmotor. Det är positivt med många företag, men att vara en bra företagare kräver god arbetsgivarkompetens. De ska kunna arbetsrätt, schemaläggning, veta vilka arbetsuppgifter vissa får utföra, kunna sätta rätt ersättning, allt ska de kunna.

Det är väl därför ni finns?
– Just det! Enbart vår avdelning på Visita hade 35 000 rådgivningar i fjol. Vi har en jour dit man kan ringa och få hjälp av våra experter och vi höll 75 utbildningsdagar. Jag upplever att arbetsgivarkompetensen har höjts de senaste 15–20 åren, det har blivit mer ordning och reda. Men visst kan det bli fel ibland och då kan vi stötta.

Nu pågår avtalsrörelsen som bäst, vad är viktigt för er där?
– Jag tänker inte gå in på vad som sägs i förhandlingsrummen, men vi behöver bättre regler för dem som satsar på yrket och stannar. Dessutom vill vi ha en ny anställningsform, ”anställning under studietid” som gör det möjligt att planera för återkommande arbetstoppar. Det skulle bli både flexibelt och arbetsrättsligt korrekt.

Har du något bra råd till den som funderar på att ta jobb i branschen?
– Ja, två. Sök där det finns kollektivavtal. Och gå gärna med i facket. Den svenska modellen är bra.

Läs också:

”Nu är det dags för arbetsgivarna att steppa upp”>>

”Personal som slutar gör krogbesöket dyrare”>>

Visita: ”Personalomsättningen är positiv”
Torbjörn Granevärn, förhandlingschef på Visita. Foto: Pressbild och Pixabay