Annons:

Vings konkurs: Professor i civilrätt är kritisk

Vings spektakulära konkurs har förvånat experterna: – Tveksamt förfaringssätt, säger Marie Karlsson Tuula, professor i civilrätt. Men konkursförvaltare Mikael Kubu försäkrar att allt skötts korrekt.

Naturligtvis var det den nye delägaren Petter Stordalens särpräglade framträdande på Vings presskonferens och hans medverkan hos landsmannen Skavlan i SVT som satt ljuset på den blixtsnabba försäljningen.

Några hållpunkter:

23/9 Vings ägare Thomas Cook i Storbritannien sätts i konkurs och Ving ställer in flygen samma dag men är i luften nästa dag.

6/10 Vings anställda guider i Spanien klagar över uteblivna löner.

15/10 Riskkapitalbolaget Triton pekas ut som köpare av Ving.

29/10 TT meddelar att Ving har en annan ”hemlig” köpare.

30/10 är dagen då allt händer i rask takt:

Kl 09 De tre svenska Vingbolagen lämnar in en konkursbegäran till tingsrätten. De begär att få Ackordscentralens vd Mikael Kubu som konkursförvaltare.

Kl 10 Vings vd Magnus håller presskonferens med personalen på plats.

Kl 10.15 Hotellmagnaten Petter Stordalen äntrar scenen får ovationer när han meddelar att han ”köpt” Vinggruppen.

Kl 11.20 Men först nu finns en säljare då tingsrätten klubbar beslutet att försätta bolagen i konkurs. Mikael Kubu utses till konkursförvaltare.

Kl 18 Det danska moderbolaget som driver flygplanen försätts i konkurs.

Kl 21 Förhandlingar pågår med luftfartsmyndigheterna om flygtillstånd.

Kl 24 Alla tillstånd är på plats och köparna kan andas ut.

Morgonen därpå är allt över, Ving flyger, bokningarna ökar och medierna beskriver Petter Stordalen som en hjälte. I ”Skavlan” senare i veckan medger Stordalen att framträdandet var ett sätt att etablera faktum och hålla konkurrerande anbudsgivare borta.

Den komplicerade försäljningen förutsatte att Thomas Cooks enorma skuldberg, enligt brittiska uppgifter kring 18 miljarder kronor, inte rasade ner i det svenska konkursboet. När de koncerninterna transaktionerna lösts skyddar EU-reglerna om huvudinsolvens det svenska konkursboet.

Konkursen var minutiöst förberedd med den utpekade förvaltaren, vilket förvånar erfarna konkursförvaltare som Travel News talat med:

– Det är ovanligt att allt är så förankrat och klart i förväg, säger en av dem. Här går förvaltaren en känslig balansgång, för han få inte delta i förhandlingar om eller förbinda sig till något gentemot bolaget.

En av Sveriges främsta experter på insolvensrätt, professorn i civilrätt Marie Karlsson Tuula, är också förvånad:

– Nej, jag har inte sett något liknande här i landet. Det är vanligare i USA att allt är klart i förväg vid en rekonstruktion eller konkurs.

– Syftet med en konkurs är att avveckla bolaget så effektivt och snabbt som möjligt med bästa utfall för borgenärerna. Men här verkar det mest handla om att göra sig av med skulder genom ett inkråmsköp. Det är ett tveksamt förfaringssätt.

Att Mikael Kubu kunnat agera så snabbt genom att ha all information i förväg reser frågor, anser Marie Karlsson Tuula:

– Hur mycket information en konkursförvaltare kan ta emot i förväg är en svår gränsdragningsfråga. Förvaltare får inte vara partiska, utan ska enbart tillvarata borgenärernas intressen. Då uppstår frågan om Mikael Kubu varit jävig när han fått all information i förväg.

Mikael Kubu säger till Travel News att det var ett mycket ovanligt uppdrag:

– När jag fick kontakt med Ving? Jag fick vetskap om läget några veckor före konkursen. Det är sällan man får en stor konkurs genom ett telefonsamtal bara någon timma innan.

Är det förenligt med lagar och jävsregler att göra klart i förväg?

– Ja, du kan ta emot information innan, men inte jag kan inte förhandla eller vidta några åtgärder i det enskilda fallet. Jag kan informera om gällande rätt, men får inte ge råd som resulterar i handlingar från bolaget som jag sedan ska granska.

Har du avstått från sådana råd?

– Självklart har jag agerat i enlighet med gällande regler.

Varför måste det gå så fort?

– Likviditeten i bolaget var slut den sista oktober, dagen efter konkursen. En konkursförvaltare kan driva vidare till exempel en fabrik och ta in intäkter till borgenärer. Men resebranschen är speciell. Vid en konkurs skulle det bli stopp på bokningar och intäkter, men skuldsidan skulle växa snabbt. Gäster kunde bli utkastade från hotell och strandsatta ute i världen.

Var du säker på att du tog det bästa budet?

– Ja, Carnegie hade ju skött försäljningsprocessen innan konkursen och gjort hela arbetet med att värdera bolaget och testa marknaden.

Leif Holmkvist

13 kommentarer

  1. Travel-lover: Vad är problemet? Jobben och företagen är räddade. Stort grattis Ving, Tjäreborg, Spies, Sunclass Airlines & Globetrotter till att nu vara nordiska igen.
  2. Skumaffär: "Ja, Carnegie hade ju skött försäljningsprocessen innan konkursen och gjort hela arbetet med att värdera bolaget och testa marknaden".... Carnegie, som ägs av Altor... en av köparna... säkerligen ingen påverkan där?? Och de går ut och säger de har köpt innan det ens är klart? Konkursförvaltaren säger också "Gäster kunde bli utkastade från hotell och strandsatta"? Vad är det resegarantin har för syfte om det inte är för att skydda just detta? Är ju precis vad garantin är till för. Men nej, här kunde garantigivarna också smita notan..... Näh, här finns det andra mekanismer... DNB har nog också haft en finger med i spelet för att inte förlora för mycket pengar. Sedan får skattebetalarna stå för hela bolagets semesterlöneskuld... För det bolaget detta låg i, är försatt i konkurs, och det ville de ju inte ha med sig vidare. Här har det varit en hel hög med smarta advokater på Carnegie, och investmentbankers.... som ägs, av Altor. Luktar mögel det hela. Precis som när Altor köpte Carnegie. Hoppas ekobrottsmyndigheten tar en titt. Men Ving är annars et fint bolag.
  3. Flygkonsult: Lägg ner frågan! Bättre ägare än P. Stordalen är svårt att hitta om verksamheten ska bibehållas i Skandinaviskt/Nordiskt ägo.
  4. Pelle Andersson: Stort grattis Ving, bättre ägare kan man inte få! Men frågan kvarstår, vad köpte Petter Stordalen egentligen? Köpte han enbart Ving AB eller också de återstående delarna? Enligt info så finns det ingen kontrakt för Hotel & Resort än. Sedan flygbolaget kan han stänga ner, finns ingen användning av dansk extrem dyr verksamhet samt nordens äldsta flygplansflotta, speciellt Long haul. Ving om ni är smarta, bort med flygplan och gör som Apollo och TUI. Återigen, stort grattis!! Petter kommer att satsa på er! :)
  5. Lasse: Here we go again! Konspirationsteoriernas fader, chefsredaktör Viggo Cavling!
  6. Moa: Svar till ”Skumaffär”- Kan inte låta bli att tro att du jobbar för någon av Vings stora konkurrenter? Speciellt när du inte vågar stå för vem du är med ditt namn. Varför inte bara glädjas åt att en av Sveriges största och äldsta researrangörer lever vidare? Grattis Ving!
  7. EB: @Pelle Vadå som Tui o Apollo?? Flyger dom inte längre?? Dessutom går Vings flygbolag med vinst.
  8. Flygkonsult: Ett tillägg från mig: Muntliga avtal gäller också enligt lag. Man bestämmer sig för en köpare muntligen. Det formella (pappersexercisen) görs dagen efter eller närliggande vardag. Så görs i många fall även anställningar upp om. Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt, eftersom det inte står någonstans i avtalslagen att ett avtal måste vara skriftligt för att gälla. Ingen nyhet alls! Som sagt, lägg ner frågan!
  9. Flygkonsult: Håller med EN. Apollo med sitt egna flygbolag Novair (eller Nova Airlines AB) flyger verkligen. De flyger dessutom med nya Airbus A321NEO. Den kombinerade flygplansflottan för TUI Airlines inkl TUIfly Nordic består av drygt 150 flygplan varav flera är moderna Boeing 787 Dreamliner
  10. Flygkonsult: KORRIGERING: Håller med EB, ska det stå.
  11. Peter Hellman: Det finns alltid förlorare i en KK, men i det här fallet när man väljer en egen förvaltare, så har man mer info för att fatta "rätt beslut", finns många vinnare i ett snabbt beslut. Finns flera ex på att förvaltare drivit en KK i många, många år vilka skulle då varit förlorare resp vinnare. Intressant fråga- de är något som jurist studenter eller turist studenter kan studera om några år när vi har mer information om hela processen och vad det hela resulterat i... Spontant känns det som legala aktörer haft "spikskorna" på sig, mycket ovanligt i Sverige. Bör vara ett intressant case att studera. PETER HELLMAN
  12. Undrande: Stämmer det att Ving-anställdas semesterlöner 2018 och 2019 betalas av skattebetalare? Dvs du och jag. Och framtida tjänstepensioner av PRI? (SvD idag) Undrar hur det känns att vara anställd och tufft förklara för kunderna. Som iofs inte läser SvD kanske.
  13. Jesus: https://www.travelnews.se/ving/vings-agare-slipper-miljonnota-staten-far-skjuta-till/