I slutet av juni var Magnus Wikner optimistisk. Nästa sommar blir som vanligt för resebranschen, konstaterade han då.
I mitten av september, efter en så gott som utebliven sommarsäsong och enligt honom själv en ökad ovisshet om framtiden, står vd:n fast vid uttalandet. Men han låter inte lika tvärsäker.
När Ving för knappt tre månader sedan öppnade för bokningar för nästa sommar strömmade reservationerna in. Bokningsläget för nästa sommar har sedan dess klättrat stadigt och ligger nu på 20 procent ackumulerat upp jämfört med sommaren 2019.
Men de senaste veckorna har osäkerheten om framtiden ökat. I takt med att fler länder inför krav på provtagning innan inresa och en tilltagande smittspridning råder, har kunderna blivit mer avvaktande med att boka, enligt Magnus Wikner.
– Det är ett svårbedömt läge. Men förr eller senaste så kommer det här att dra förbi. Vi tror och utgår från att nästa sommar kan bli riktigt bra. Vi bokar även kommande vinter, dock med betydligt mindre kapacitet upplagd jämfört med i fjol, säger Magnus Wikner.
Höstlovet, som är en av branschens mest populära semesterveckor på året, är så här långt ”relativt bra bokat” även i år, enligt bolaget. Kanarieöarna, med framför allt Gran Canaria, samt Cypern är de mest populära resmålen på höstlovet. Men volymerna över hela hösten är kraftigt neddragna och det gör det svårt att jämföra med hur det brukar vara ett normalt år.
Osäkerhetsfaktorerna är dock många: Hur utvecklas smittan i olika länder, hur snart det finns ett vaccin och hur väl kan vi lära oss att leva med viruset?
– Det är ett mycket känsligt läge nu och det är väldigt svårt att veta var allt det här tar vägen. Det värsta scenariot vore givetvis om vinterns resor måste ställas in men det tror vi inte kommer att ske, säger Wikner och fortsätter:
– Men självklart planerar vi långsiktigt och vi jobbar med våra ägare och banker för att kunna ta oss hela vägen genom den här krisen. Sedan det här bröt ut har vi jobbat med olika scenarier och planerat och anpassat oss därefter. Det kan gå snabbt åt ena eller andra hållet.
Och samtidigt som Wikner berättar att koncernen har tagit hjälp av flera stödpaket från regeringen, riktar han kritik mot det inte setts skymten av ett stöd som är direkt riktat till resebranschen. Han menar att det finns en risk att konkurrensen blir snedvriden om andra länder ger riktade stöd till resebolag, medan Sverige låter bli.
– Det vi befinner oss i nu är den mest komplexa och största krisen som hela branschen varit i, och krishantering är en del av branschen. Men skillnaden är att det nu är så svårt att bedöma utvecklingen. Vi hoppas och tror att det kommer att komma mer riktat stöd mot vår bransch även i Sverige om det här drar ut på tiden.