Vinggruppen har “bara” varit en del av Thomas Cook. Den nordiska verksamheten har 63 år på nacken. Planen efter gårdagens kaos och inställda resor är att fortsätta precis som tidigare. Det krävdes ett dygn för att reda ut alla flygresor.
– Vi leasar vissa flygplan av Thomas Cook som i sin tur leasar plan av andra aktörer,säger kommunikationschef Fredrik Henriksson till Travel News.
Det är “bara” Thomas Cooks brittiska verksamhet som har gått i konkurs. Man skyller på gamla skulder, Brexit och 2018 års varma sommar. Årets sommar blev inte heller någon succé och det ledde fram till måndagens konkurs.
Nu finns en konkursförvaltare på plats och hen har tagit över verksamheten med de medarbetare hen finner lämpliga.
Huruvida vd Peter Fankhauser är kvar eller inte är oklart.
I går avslöjade Daily Mirror att Thomas Cooks senaste tre senaste vd:ar, Manny Fontenla-Novoa, Harriet Green och Peter Fankhauser, tillsammans har plockat ut 360 miljoner kronor i bonusar sedan 2007.
Fankhauser, Thomas Cooks senaste vd, har själv tjänat 100 miljoner kronor sedan han tog över jobbet 2014. Hans närmaste man, styrelseordförande Frank Meysman, har på ett år dragit in nästan 20 miljoner kronor.
Nu är i alla fall Thomas Cook Skandinaviska flygbolags tolv plan uppe i luften igen. Över 80 procent av bolagets kunder flyger med de egna bolaget.
Konkursförvaltaren håller nu på med en repatriering och målet är att driva verksamheten i Norden vidare. Uppdraget är att få fram pengar till fodringsägarna. Målet är att sälja Vinggruppen till en ny ägare. Det bör inte vara omöjligt för ett bolag med en omsättning på 14 miljarder och en vinst på 1,5 miljarder.
– Vi är ett lönsamt bolag så det bör inte vara så svårt att hitta en köpare. Men vi fokuserar inte på en ny ägare utan på att driva bolag lönsamt som vi alltid har gjort. Vi behövde en dag att stanna upp och analysera läget, säger kommunikationschef Fredrik Henriksson.
Vingruppen äger en del hotell själva. Andra ägs av en hotellfond under Thomas Cook. Den stora gruppen hotell ägs av samarbetspartners.
– De har varit med oss i många år. Vi har fört samtal med dem och de kommer att stanna kvar. Vi har rätat ut en del frågetecken.
Verksamheten rullar alltså på som tidigare och förhoppningen är att försäljningen av sommarresor ska rulla på som vanligt i vinter. En vanlig Vingresenär bokar sin resa 111 dagar före avresa.
Vings marknadschef Claes Pellvik berättar att Ving valt att sätta igång kommunikationen igen. Igår var det paus.
– Ja, kommunikationen går igång för fullt nu, men med modifierade budskap där vi adresserar det som hänt och att vi satsar framåt, säger han i ett mail till Resumé.
Han säger att Ving är ”överväldigade” av det stöd man fått från tusentals gäster som hört av sig i till exempel sociala medier och från samarbetspartners.
– Skadan på våra varumärken bedömer vi som begränsad och nu kommer vi göra allt för att bygga upp förtroendet igen, fortsätter Claes Pellvik.
Fakta: Detta har hänt
I slutet av augusti rasade Thomas Cook-aktien med 15 procent på Londonbörsen efter en lång period av dålig lönsamhet.
Då nådde bolaget dock en överenskommelse om ett räddningspaket med kinesiska Fosun Tourism, sina banker och majoriteten av bolagets obligationsägare.
En månad senare meddelade resejätten att de behöver få in motsvarande 2,4 miljarder kronor för att kunna fortsätta sin verksamhet. De ska också ha kallat till krismöte med aktie- och fordringsägare.
Svenska Ving, som ingår i Thomas Cook-gruppen, uppgav då att de inte var oroliga för en konkurs.
Dagen därpå meddelade Thomas Cook att företaget sätts i konkurs med omedelbar verkan och att alla flygresor ställs in.
Drygt 3 000 svenska resenärer som skulle ha rest med Ving under måndagen har påverkats, men företaget har ännu ingen information om de svenska kundernas resor framöver.