Annons:

Så kan Ving dras med i Thomas Cook-konkursen

Den lönsamma charteroperatören Ving med systerbolag, som Triton uppges vara intresserat av och som inte är i konkurs, har ett garantiåtagande gentemot det konkursade moderbolaget Thomas Cook Group. Det visar fjolårets årsredovisning, skriver Dagens industri.

Konkursförsatta Thomas Cook Groups nordiska dotterbolag Thomas Cook Northern Europe AB (TCNE) driver charterbolagen Ving, Spies och Tjäreborg, och är den enda delen i koncernen som visat svarta siffror under årets första halvår. Bolaget har heller inte ansökt om konkurs, till skillnad från det brittiska börsnoterade moderbolaget.

Senaste räkenskapsåret, 2018, omsattes rekordhöga 12 miljarder kronor och rörelseresultatet uppgick till 367 miljoner i TCNE. Nettoresultatet blev nästan 600 miljoner kronor tack vare reavinster från försäljning av andelar i koncernföretag (något årsredovisningen inte preciserar vad det rör sig om).

Hela summan slussades dock upp i koncernen genom aktieutdelning. Ett under fjolåret sjösatt nytt finansieringsarrangemang inom koncernen kan vidare innebära att den nordiska verksamheten riskerar att dras med i konkursen.

Innebär det att era vinster rinner iväg till fordringsägarna i Thomas Cook Groups konkurs?

”Det är svårt att sia om, jag kan inte svara på det nu”, säger TCNE:s presschef Fredrik Henriksson och ber att få återkomma efter att ha kontrollerat innebörden av åtagandena.

SAS säger till Di att flygbolaget inte drabbas av någon konkurs eftersom man tar betalt i förskott.

Av årsredovisningen framgår även att TCNE processar i svenska förvaltningsdomstolar om rätten att dra av räntor på koncerninterna lån för 457 miljoner kronor under 2013–2016.

En kommentar

  1. Optimisten (igen): Klart att vinsterna som förut försvinner in i det stora svarta brittiska hålet. De odugliga cheferna där måste ju få sina bonusar ..... Men för första gången närmar sig nu er redaktion lite substans i journalistiken kring allt detta. Är TCNEs kassa väsentligt större än ett försäljningspris på bolagen? Då är risken fortfarande hög att de dras med. Men kan man visa att det är bättre för konkursförvaltaren att TCNE snabbt drivs vidare i vanlig ordning så kan det lösa sig. Dagens omstart av motorerna pekar iaf på detta. Det om något säger en del om Vings varumärke ...