Resegarantilagen ställer krav på att arrangörer av paketresor.
Garantin innebär att resenärer får kompensation från resegarantin om deras resa ställs in eller avbryts på grund av att den som arrangerat resan, eller förmedlat det sammanlänkade researrangemanget, har gått i konkurs.
Resegarantin gäller vid paketresor bestående av minst två olika resetjänster, till exempel transport och boende, hyrbil eller en turisttjänst.
Garantin gäller inte vid resor som består av endast transport, såsom en reguljär flygbiljett.
Källa: Konsumentverket.
Går flygbolaget i konkurs omfattas du av olika rättigheter beroende på typ av resa: reguljär resa eller paket-/charterresa.
Har du bokat en paketresa, exempelvis via Ving, gäller resegarantin som är ett ekonomiskt skydd vid konkurs. Vänd dig i första hand till researrangören för att få hjälp.
Arrangören har en skyldighet att ordna ersättningstransport. Om arrangören inte lyckas med det och du inte kommer i väg på din resa har du rätt att få tillbaka pengarna.
Ansök om ersättning hos Kammarkollegiet senast tre månader efter att resan ställs in eller avbrutits.
Har du däremot köpt en reguljär flygbiljett står du utan skydd, men det finns möjligheter:
Du kan – om du köpt en reguljär resa – söka ersättning från konkursboet, men ditt krav blir en oprioriterad fordran.
Har du betalat en reguljär flygresa med kreditkort kan du eventuellt få ersättning från kreditgivaren (banken). Vänd dig dit i första hand – annars kan Konsumenternas bank- och finansbyrå hjälpa till.
En del försäkringar omfattar konkursskydd.
Hos Kammarkollegiet kan du söka bland aktörer med resegaranti. Där finns Ving med.
Källor: Konsument Europa, Hallå konsument, Ving
2 kommentarer