”Trafiken försvårades väsentligt i början av den andra veckan i augusti, då de finska myndigheterna offentliggjorde planer på strängare karantänsregler för inresande, främst från Sverige. Dessa regler varierade under augusti månad för att i september liberaliseras så att inresor från Sverige tilläts. Detta varade dock endast under två veckors tid, varefter restriktionerna återinfördes. All denna delvis otydliga och inkonsekventa kommunikation från myndighetshåll drabbade resandet och försäljningen väsentligt från och med medlet av augusti.”
Skriver VD Jan Hanses i en kommenterar.
Koncernens omsättning minskade med 59,5 % till 154,2 Meur under perioden 1 januari–30 september 2020 (380,8 Meur 1 januari–30 september 2019). Rörelseresultatet uppgick till -35,2 Meur (17,5 Meur).
De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 64,3 % till 123,2 Meur (344,7 Meur), medan fraktintäkterna var 29,7 Meur (34,3 Meur). Försäljningsbidraget var 114,9 Meur(279,6 Meur). Driftskostnaderna minskade med 39,0 % till 148,7 Meur (243,8 Meur).
Under det tredje kvartalet 1 juli–30 september uppgick koncernens omsättning till 56,6 Meur (153,8 Meur 1 juli–30 september 2019). Rörelseresultatet uppgick till -7,8 Meur (26,2 Meur).