Annons:

Två trender och ett klagomål

Skriver dessa rader 10 000 meter upp i luften i ett fullsatt Norwegianplan på väg till Lissabon. Almedalen är avklarat och sakta går jag in i semesterläge. Det innebär att jag arbetar några timmar vid lunch och sedan skickar ut Travel News dagliga nyhetsbrev. Att få sova hur länge jag vill på morgonen är det samma som semester för mig. 

Vi har nu nått halvvägs in i 2019 och några trender kan anas. 

Den första är att flygskammen börjar bedarra. Förståelsen för att flyget är nödvändigt för att världen ska utvecklas börjar bli uppenbar för allt fler, samtidigt som de stora flygbolagen tar små och stora steg mot ett mer miljövänligt resande. Klimatkompensation är en väg framåt. Biobränsle är en längre och trögare puck. Och elflygplan en dröm som kan bli sann om tio-femton år. Åtminstone på kortare sträckor. Men vill en åka elflygplan hela vägen till Lissabon kommer det att dröja minst 25 år. 

Att utvecklingen går i rätt riktning är dock klart sedan länge. Flygets utsläpp har minskat med mer än 50 procent sedan sjuttiotalet och den Boeing-maskin som jag sitter i nu är världens mest bränslesnåla. 

Men det finns mycket att göra på marken. Att ta tåget ut till Arlanda är så dyrt att de flesta som arbetar här tar sin bil. Bara tjugo procent tar tåget till Arlanda enligt uppgifter till Travel News. På Gardemoen är samma siffra 80 procent. Just nu bygger Swedavia 20 000 nya parkeringsplatser. Det hade varit bättre om det statliga flygplatsbolaget hade byggt om landningsbanorna så att de eldrivna push-back-traktorerna från Kalmar kan dra flygplanen fram till landningsbanan. Nu kör flygplanen runt på land med jetbränsle och det är INTE bra för miljön. 

En annan tydlig trend är att vi bokar våra resor allt senare. Jag har till exempel ännu inte bestämt var jag ska semestra med mina barn nästa helg. Det kan bli en sista-minuten till Medelhavet eller en bilsemester i Polen eller kanske hyr vi en stuga på Österlen. Eller lånar ett sommarhus i Stockholms skärgård. Har du tips på vad jag ska göra? Hör av dig till mig.

Jag var i Stockholms skärgård för någon vecka sedan och då såg jag för första gången en kvinna i slöja på Waxholmsbåten. Det var lika stort som att se en havsörn. 

Kanske är detta en tredje trend. Stockholms skärgård börjar bli lika mångkulturellt som resten av Sverige. Vi kan kalla det ett omvänt Jimmie Åkesson-moment.

***

Tog FlixBus ut till Arlanda denna gång. Inte heller på denna, min andra resa med FlixBus, fungerade internet ombord. Värre var att chauffören var minst sagt okunnig i hanterandet av våra digitala biljetter. Att hen tyckte att detta var viktigare än att komma fram i tid gör att jag drar mig för att åka med FlixBus nästa gång. Jag har också svårt att förstå att en resa som ska vara “direkt” innebär att vi ska plocka upp en massa människor på väg genom Stockholm. Speciellt människor som vill åka med Flygbussarna. 

En chaufför som tutar på alla hen finner irriterande i trafiken är också jobbigt. 

När vi väl kom ut på motorvägen körde vår chaufför som en biltjuv med specialitet omkörning på insidan. Trots detta kom vi fram femton minuter efter utsatt tid. Illa. 

Prislappen på 59 kronor kan jag dock inte klaga på. Speciellt med tanke på att jag tog Arlanda Express kvällen före till en kostnad av 350 kronor för två. Det anser A-Train vara ett “erbjudande”…

***

Sedan förra veckans fredagskrönika har det inkommit två bra tips på månadens rookie i reseindustrin. Melja mig gärna fler tips på smarta, unga, coola människor i reseindustrin som är på väg upp och gör ett bra jobb idag. Du vet väl att du ska vara snäll mot de unga för snart är de din chef. 

***

Och med dessa rader blir det helg i Travel News-fabriken och jag önskar alla läsare en härlig sommar och en ännu bättre semester.

 

 

En kommentar

  1. Marvinrak: In regard to celestial of in the Antiparasitic Whereas actualization http://viaskar.com/ Cclyuv qrecbo what is buy online Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 kommentar Öppna