Äter lunch på Lisa Elmqvist i Östermalmshallen med en gammal kollega. Stefan Wahlberg var min företrädare på Resumé, Bonniers affärstidning om medier och marknadskommunikation. Jag kom in som chefredaktör 2003 när Stefan gick vidare och blev chefredaktör på Dagens Juridik. Bevakningsområdena må skilja sig åt, utmaningarna att driva en liten branschtidning utan statligt mediastöd är lika. Idag har Stefan lämnat Dagens Juridik, men är kvar som konsult och poddare. Verksamheten ägs av Thomas Blendow som startade Blendow Group för 30 år sedan. Förutom en affärstidning sysslar Blendow mest med att utbilda jurister. Och jag är som ni vet chefredaktör på Travel News som ägs av samma familj som startade verksamheten 1981.
Små affärstidningar överlever tack vare en cocktail av läsarintäkter, annonser, event, mässor, seminarier, galor och utbildningar. Advokater och domare tjänar än tio gånger så mycket än flygvärdinnor och receptionister, men kan ändå inte förstå att en tidning som Travel News eller Dagens Juridik innehåller artiklar som kostar pengar att läsa. Snålheten bedrar ofta visheten oavsett vilken bransch man verkar i. Att nyheter om den näring man verkar i är värdefull kunskap vid beslutsfattande tycks inte alla fatta, oavsett hur mycket jag tjatar om detta.
Ja, ja.
Dock skiljer sig Dagens Juridik och Travel News åt på en viktig punkt. Jurist-tidningen är liksom sina läsare knastertorr. Man skriver aldrig om personer, bara om fall och domar. Det är smart för så är även juridiken. Den utgår från världens tråkigaste bok (Lagboken) och med stöd av denna tror man sig kunna skilja rätt från fel. Jurist blir man om man orkar läsa lagboken så noga att man förstår vad den innehåller. Texten är så trist att de flesta somnar eller ger upp efter bara några sidor. 82 procent av studenterna på juristprogrammet hoppar av under resans gång.
Många är kallade, men få är utvalda är en känd klyscha från Matteusevangeliet.
Stefan, som kom på den journalistiska metoden att bara fokusera på fakta och strunta i tingeltangel, undrade om vi på Travel News ville testa samma sak.
Jag svarade nej.
Kärnan i reseindustrin är tingeltangel. Vi säljer välmående och det uppstår när en flygvärdinna ler, när belysningen på ett hotellrum fungerar perfekt och när en dry martini i första klass på Emirates bar på A380 smakar suveränt. Detta skapas av människor och i Travel News värld är dessa våra hjältar. Exempelvis Mathias Bergendahl som lotsat High Chaparral genom pandemin eller Gröna Lunds förra boss Magnus Widell som har nytt jobb som vd på Boulebar eller Annie Blomqvist som är ny vd på Äventyrsresor.
”Hela 93 procent kan tänka sig att rekommendera oss till vänner och bekanta, en förkrossande majoritet tycker att Travel News är värdefull eller till och med mycket värdefull och 63 procent läser oss varje arbetsdag”
Utan dessa och tusentals andra finns det ingen reseindustri att skriva om. Med detta sagt ska vi förstås inte strunta i grå fakta som att Nordens största charterbolag Ving går med förlust, att Petter Stordalens hajpade poängssystem är försenat minst ett år och att SAS fortsätter att blöda miljarder.
Och nu är vi framme vid krönikans klo.
Vi har precis gjort en läsarundersökning och den visar att ni som läser detta är tämligen nöjda. Hela 93 procent kan tänka sig att rekommendera oss till vänner och bekanta, en förkrossande majoritet tycker att Travel News är värdefull eller till och med mycket värdefull och 63 procent läser oss varje arbetsdag. Hälften av våra läsare är arbetsledare och 57 procent har budgetansvar.
Det är siffror som säger att vi är på rätt väg, men jag är förstås inte nöjd eftersom jag vet att alla i reseindustrin ännu inte har upptäckt Travel News. Det mesta är ogjort som en känd extremt snål möbelhandlare från Småland sa innan han körde iväg i sin gamla Skoda. (Han åkte till sin stora villa vid Genevesjön i skatteparadiset Schweiz och pendlade sen till sitt vinslott i Frankrike.)
Med dessa skrytsamma ord tar vi nu påskhelg och vi hörs igen på tisdag. Då är jag på en pressresa i Israel, men det hindrar förstås inte mig från att lägga upp nyheter på Travel News från tidig morgon till sen kväll.
Glad påsk!