Annons:

KRÖNIKA: Därför finns Travel News och andra viktiga ämnen

I tisdags hade vi konferens på Travel News och vår systertidning Res. Vi har som bekant fått en ny försäljningschef i Jan Berkö och han tyckte att vi skulle börja svara på frågan varför finns vi? När det gäller Travel News slutade det i en formulering om att Travel News är en affärstidning för reseindustrin och vi ska underlätta för människor i denna näring att ta rätt beslut. Att då servera denna grupp med senaste nytt om flyg, tåg, hotell, reseföretag och destinationer är förstås en hygienfaktor. Detta vill vi förstås göra så snabbt och regelbundet som möjligt. Ingen i reseindustrin ska behöva börja sin arbetsdag utan att ha koll på läget. Följaktligen skickar vi varje morgon strax före klockan 8 ut vårt nyhetsbrev till knappt 11 000 personer. Vill du också ha detta, klicka här.  

Exakt vem vill vi nå? Ett svar är förstås mellanchefer och uppåt. Beslutsfattare med budgetansvar är mumma när vi ska sälja annonser, seminarier och vår mässa. Men jag tänker att vi vill nå alla som vill bli bättre och utveckla reseindustrin. Travel News ska var ett verktyg när du vill göra karriär i reseindustrin. Vi har också landat i ordet reseindustrin, besöksnäringen är för smalt och resebranschen känns lite töntigt. Och smalt. Det viktiga är att slå fast att det krävs många saker för att hjulen ska snurra. Ett hotell på vischan funkar inte utan bra infrastruktur, bra IT, bra management och bra marknadsföring. Det spelar ingen roll om det ligger på Mallorca eller vid Höga kusten. Då krävs en reseindustri som vi vill bevaka utifrån ett affärsperspektiv. Alltså går det att tjäna pengar. Det innebär att satsningar som görs av offentliga medel ska ifrågasättas. Näringslivet ska inte ägas av stat och kommun. Denna modell har man testat i Sovjet och det slutade i kollaps. Reseindustrin mår bäst när den ägs privat och pengarna som satsas ska generera nya. Offentligt anställda tjänstemän och kvinnor ska inte leka tivoli och hotell med skattebetalarnas pengar. Staten ska se till att det finns bra regler och bygga ut och underhålla landets infrastruktur. 

***

Förutom vår konferens har det i veckan även hänt andra saker. I torsdags bjöd infrastrukturminister Tomas Eneroth in till ett möte med alla riksdagspartier utom SD om finansiering av nya stambanor för höghastighetståg. Två timmar var avsatta till denna fråga som handlar om 230 miljarder kronor. Moderaterna och KD ville inte vara med på mötet. De kan inte bestämma sig vad de tycker om ett tåg som rusar fram i 320 kilometer i timmen. Det är inte länge sedan Fredrik Reinfeldt gick till val och sa bygg snabbtåget nu. Förhandlingarna föregick av två intressanta debattartiklar på Dagens Industri. I måndags gick statligt ägda SJ:s vd Crister Fritzon ut och förklarade behovet av nya stambanor. Han nämnde inte ordet höghastighetståg, men det framgick ändå. Dagen efter var det dags för nästa statliga bolag: Swedavia att sprida sin åsikt. Arlanda behöver ytterligare en landningsbana. Det anser Swedavias vd Jonas Abrahamsson och försökte förklara att man omöjligt kan lägga ner Bromma utan att bygga ut Arlanda. Samtidigt har ett konsultbolag bombat DN med artiklar om att Trafikverkets prognos om tåg- och biltrafik inte är tillförlitlig. Budskapet är att investeringen inte kan räknas hem, men vi bör satsa pengarna ändå…

Summa summarum är att sängen bäddas för att säga ja till ett höghastighetståg, bygga ut Arlanda och lägga ner Bromma. Jag har svårt att se någon annan lösning och jag är övertygad om att Moderaterna och KD kommer att vara med på resan, men det behövs uppenbarligen mer tid. Mitt tips: minst tolv månader till.

Exakt hur finansiering ska lösas är också oklart, men jag övertygad om att det finns en plan som kommer att göra liberala ledarskribenter tokiga. Då är det viktigt att komma ihåg att ekonomi är lika mycket vetenskap som poesi. Inget av dessa av människor skapade fenomen följer naturvetenskapliga lagar. 

***

En annan stor nyhet i reseindustrin är jag har börjat lägga ut mer bilder och filmer på Travel News Instagram-konto. I tisdag var jag på Discover Americas workshop och i torsdags var på Atout France. Jag samlar mina små filmer på Travel News redaktionsblogg. Du får gärna följa oss på @TravelNewsSweden och använda hashtaggen: #TravelNewsSweden. På Grand Travel Award är det #grandtravelaward2020 som gäller på vår mässa i höst funkar #tnm2020 fint. 

Jag har bestämt mig för att satsa ännu mer på Instagram 2020. Sociala medier är ett konstigt skyltfönster som liksom sitter utanför vårt vanliga skyltfönster, men just nu är det många som tycker att detta nya är det viktigaste viktiga. 

Min ambition har aldrig varit att gå emot mänskligheten, men jag vill poängtera att jag tycker att butiken är det viktigaste. Det är här vi tjänar pengar och det är här det händer på riktigt. Kärlek och affärer genomförs aldrig i skyltfönstret utan innanför butikens eller hemmets fyra väggar. Med detta sagt vill jag poängtera att Instagram är ett roligt och lekfullt skyltfönster som jag gärna apar mig i och gör intervjuer. 

Förr skickade vi hem vykort och knäppte Kodak-film när vi reste och gjorde reportage. Idag är det Instagram som gäller för vuxna och när det kommer till mina barn är det TikTok och Snapchat som är viktigast. 

I morgon är det något annat som gäller, men Travel News, och förstås Res, vi kommer att anpassa oss till det också. Vi har nämligen varit igång sedan 1985 och jag kan avslöja att på konferensen var vi alla överens om att vi bara har börjat. 

Nu kör vi.

2020!

En kommentar

  1. Marvinrak: And payable toР Р† Anaphylactic Reactions elevated the symbol for Capsulorhexis. http://viaskar.com/ Xbrczf ptfsqn Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

1 kommentar Öppna