I veckan kom min kollega Jan Berkö in med ett lägg från mötesrummet. Ett lägg är för yngre läsare en bok med gamla nummer av Travel News pappersupplaga. Jan la boken på mitt bord och pekade på en notis. Rubriken var “Flygtrafiken globalt ner 20 procent”. Det var ett magasin från 2002.
Ett år efter 9/11.
Alltså den katastrof som fullständigt omdefinierade den globala reseindustrin. Försvann gjorde en rad flygbolag och varumärken som många uppfattade som eviga och ikoniska. Men det var de inte, vem minns idag PanAm; Swissair och Sabena? Svar ingen född på åttiotalet och senare.
Jag minns 9/11 som om det var igår. Andra planet såg jag i direktsändning på Dagens Nyheters redaktion. Jag fick ångest och åkte högst upp i DN-skrapan och såg ett plan på väg mot Bromma flygplats köra rakt mot mig. Jag trodde då att allt som jag ansåg vara självklart kunde raseras.
Det är både en sanning och en lögn.
Världen förändrades radikalt av 9/11 och den är också sig mycket lik. DN-skrapan finns kvar och ligger fortfarande rakt in i landningsbanan till Bromma flygplats. De flygplan som 2001 var på väg ner mot city-flygplatsen håller just nu på att bytas ut, men några finns kvar än i några veckor.
Den mest definierande händelsen i reseindustrin de senaste tio åren är den isländska vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott. Den lamslog flygtrafiken i stora delar av världen i några veckor, men förändrade många aktörers sätt att kommunicera med sina kunder. När något händer eller väntas hända förväntar sig dagens resenärer information omedelbart. De vill se ledningen i direktsändning på tv och i sociala medier. Ett bra exempel på detta är hur SAS hanterade pilotstrejken förra året och ja, man var även hyggligt snabba när deras senaste reklamfilm mötte allmänhetens kritik.
Den stora frågan just nu är förstås om coronaviruset bara är en tillfällig händelse på några veckor eller om den kommer att lamslå reseindustrin resten av året. Blir resultatet det senare kommer det att sätta igång en lavin av händelser. Bolag som vi idag tycker är ikoniska och eviga kommer att gå i konkurs och den konsolidering av den europeiska flygmarknaden som många efterfrågat kommer att ske. Jag tror aldrig att det kommer att bli som i USA, med några få som dominerar fullständigt, men ett gäng av de medelstora bolagen kommer att antingen slås ut eller fusioneras upp. De senaste dagarna har Norwegian rasat på börsen och det ryktas om ännu en nyemission. Bolaget lever mycket farligt och har drabbats hårt av 737 Max-krisen. Några tecken på att den ska lösas ser vi inte heller.
Om coronaviruset värsta utbrott redan är bakom oss tror jag också att det blir effekter. En snabb hälsocheck innan man stiger ombord på ett flygplan eller ett tåg är logiskt.
Min kollega Jan Berkö vek ihop lägget och konstaterade att reseindustrin inte är en gren för knäsvaga personer.
Jag kan bara hålla med.
Vill du ha en näring med få överraskningar, stabil utveckling och rejäla marginaler ska du inte välja reseindustrin. Travel News bevakningsområde präglas av tvära kast, lövtunna marginaler och folkstorm varenda gång ett plan är försenat mer än två timmar. Dagens resenär förväntar sig perfekt service och ännu bättre logistik varthän han landar i världen. Att leverera detta är förstås tufft, men otroligt roligt.
Och vad är meningen med livet? Jo att ha kul.
Det är ingen slump att alla människor som vinner på lotteri säger att de ska resa upp pengarna.
***
Är det inte lite humor att DN:s pensionärståg genom Europa åkte rakt in ett corona-område? Jag hoppas självklart inte att någon blir smittad, men kanske kommer självgodheten på Sveriges finaste kultursida att bli något mindre.
***
Den ena avstod från skolan för att hon ville rädda miljön. Den andra blev skjuten i ansiktet för att hon ville att tjejer skulle få gå i skolan. Jag undrar lite hur snacket gick på bänken i Oxford.
***
Skriver dessa rader på Snälltåget ner till Skåne. Snön ligger som ett tunt täcker över landskapet. Solen glittrar i det kalla. Jag är ingen stor vän av snö, men jag hoppas att de som åker skidor passar på att njuta.
Själv ska jag tillbringa kvällen på Malmö saluhall med att äta ostron, min absoluta favoriträtt. Ha en skön helg alla 80 000 läsare av Travel News. Kul att ni är så många och att ni fortsätter att göra en fantastiskt jobb i reseindustrin.
17 kommentarer