Jag kommer ihåg första gången jag besökte internet. Det var ungefär som att bli av med oskulden. Så mycket snack och bara några minuter senare var det över. Internet på nittiotalet var lika häftigt som att ro i sirap. Min första samvaro med en kvinna var en om möjligt ännu segare tillställning. Men nu har tiden hunnit ikapp de första IT-entreprenörernas vildaste visioner.
Trådlöst internet är 2019 lika självklart som vatten i kranen för mina barn. Jag läser alla mina böcker och tidningar på en skärm. Papper är en produkt som finns på toaletten.
Reseindustrin var en av de första branscherna som förstod att internet inte bara var en fluga. Exempelvis telekom är inte där än. När det kommer till smarta telefoner så blir vi så korkade att vi måste gå in i en affär för att våga köpa en. När det gäller resor är situationen den omvända.
Det är självklart att köpa sin resa online. Det spelar ingen roll om vi ska åka tunnelbana två stationer eller flyga till Los Angeles, köpet sker digitalt. Inte i en biljettlucka.
Alla dessa tankar och många fler har jag fått de senaste dagarna när jag intervjuat de ansvariga bakom Sveriges bästa resesajter.
Som av en händelse har jag bara intervjuat kvinnor. De jobbar på bolag som ofta har en man som vd, men de som vet vad som faktiskt händer i vårt digitala universum är ett gäng smarta kvinnor. Det är precis som när vi åkte till månen första gången. Det var gubbar som hoppade runt med en flagga på vår närmaste granne, men det var Margaret Hamilton som skrev koden som gjorde att Apollo 11 hittade rätt och hem igen.
Historien återupprepar sig själv.
Samtidigt är jag säker på att utvecklingen går åt rätt håll.
****
Ett bra exempel på detta är att TUI i veckan berättade att de kommer att klimatkompensera alla sina kunders flygresor och hotellbesök. SAS och BRA flyg är inne på samma väg. Jag tror att klimatkompensering kommer att bli en hygienfaktor i resebranschen inom några år. Så är det redan på Travel News. Vi klimatkompenserar våra resor.
Nu kanske vän av ordning säger att klimatkompensering inte löser problemet. Men klimatkompensering är första steg mot ett klimatneutralt resande. Någonstans måste vi börja.
***
När jag skriver dessa rader är jag på väg till Göteborg och tv-programmet SVT Opinion för att debattera OS 2026. Jag är positiv till att detta mega-event ska landa i Stockholm. Det är glädjande att vår regering har kommit fram till samma sak.
Ungefär 500 000 besökare väntas hit under ett OS och jag tror att det kommer att funka fint. Sverige har de senaste 15 åren förvandlas till ett event-land. Vi gillar att gå på fotboll tillsammans med 50 000 människor och titta på Mello med lika många i salongen.
Ett OS i Stockholm kommer att leda till att kapaciteten och infrastrukturen byggs ut. Det gör att ännu fler får upp ögonen på att vi faktiskt finns i utkanten av Europa och fler kan turista här. Självfallet finns det mörka moln på himlen och allt kanske inte går perfekt, men jag uppfattar att Internationella Olympiska Kommittén är ärliga när de har bestämt sig för att lägga om sin strategi. De vill skapa ett hållbart OS.
Vidare tror jag inte att hippien, förlåt jag menar förstås vår kulturminister Amanda Lind skulle göra tummen upp för en glädjekalkyl. Säga vad man vill om miljöpartister men de är inte kända för att gilla idrott mest av alla. Att gråsossar (läs Pär Nuder) gillar att sola sig i glansen på vip-läktaren i Åre är lika sant.
Ja, ja. Ett vinter-OS i Stockholm och Åre kommer förstås att bli ett fåfängans fyrverkeri. Men i valet mellan att satsa eller inte kommer jag alltid att vara för det första. Och tro inte att jag talar i egen sak när det gäller vinter-OS. Jag hatar snö och tycker alla sporter som bygger på detta fenomen är helt meningslösa. Trots detta är jag övertygad om att ett vinter-OS är mumma för besöksindustrin.
***
Nu väntar vi bara på att regeringen ska presentera sina planer för Arlanda. Dessa är vad jag förstår helt klara och ligger i en låda på näringsdepartementet. Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill bygga ut och miljöminister Isabella Lövin vill för allt smör i Småland inte detta. Att regeringen i senaste budgeten lägger 50 miljoner på att vi ska åka tåg ut i Europa är lite humor. För sex gånger den summan får du ett enda schysst höghastighetståg. Hur mycket det skulle kosta att bygga ihop Europas tågräls vågar jag inte spekulerar i, men vi kan väl enas om att 50 miljoner högst är en droppe i havet.
***
Och ja, nu har jag raljerat klart för den här fredagen. Må våren göra entré i helgen så hörs vi igen på måndag.
En kommentar