Fredagskrönikan sitter som vanligt på Snälltåget mellan Stockholm och Malmö. Jag är på väg till min gamla hemstad i Skåne för att fira min födelsedag. Jag fyller 50 år. Det är ett speciellt hörn i livet att runda, detta tal som en gång sa att du var gammal och snart ska dö. Idag finns det de som säger att 50 är det nya trettio och att vara mitt i livet verkligen inte innebär att nästa steg är ättestupan. Jag vet inte mer än att jag mår bättre nu än när jag var trettio år.
50 år är i alla fall en liten möjlighet att reflektera och nyligen läste jag igenom vad sa i en intervju när jag blev chefredaktör för Travel News för 20 månader sedan. Jag lovade energi och ett utifrån perspektiv på reseindustrin. Det tycker jag mig ha levererat. Jag sa också att jag nu skulle veta om Petter Stordalen var ett geni eller en galning.
Det vet jag dock inte.
Allt handlar väl om hur man mäter framgång? I måndags skickade Petter sin senaste bok till mig. I den skrev han att han älskar måndagar. Dagen före aviserade han i ett pressmeddelande sin separation och att han numera tycks vara singel. Jag är ganska säker på att min fru skulle bli jättearg på mig om jag skrev en bok där jag förklarade att min favoritdag i veckan är när jag är på jobbet och inte med min älskade. Jag är övertygad om att många äktenskap fungerar tack vare vardagarna, men det är en sak att säga det och en annan att acceptera det.
Vill här vara tydlig med att min favoritdag i veckan är lördag då jag INTE arbetar.
Jag vill förstås inte ha några presenter när jag fyller år, men har startat en liten insamling i mitt namn på Facebook till förmån för Hope Reseindustrins barnfond. Jag tycker också att du ska köpa deras fina julkalender som funkar utmärkt att ge bort ända fram till julafton. Jag har köpt tio kalendrar i år och har nu fixat klappar till alla mina nära och kära. Så smart.
***
En av min käpphästar här i fredagskrönikan är biljettpriset på Arlanda Express. Jag är emot att man ska bli ruinerad på att åka tåg till Nordens ledande flygplats. Och att statens avtal med A-train är förlängt till 2050. Det är jag inte ensam om att tycka. Nästa fredag ska infrastrukturminister Tomas Eneroth svara på en interpellation från Vänsterpartiets Jens Holm om exakt detta. Just i det här fallet har vi exakt samma analys. Hur kan svenska staten ge bort ansvaret och kontrollen över en av de viktigaste infrastruktur-bitarna i Sverige. Och det är inte vem som helst som äger Arlanda Express, det är det just nu högaktuella landet Kina som kontrollerar biljettpriset på Arlanda Express.
Snart kanske nyheter på tåget också kommer att drabbas av censur? Jag vet att det finns fler ägare, men kinesiska staten är enskilt största ägaren.
Jag tycker att det ska bli spännande att höra statsrådet i riksdagen och lovar förstås att vara på plats med efterföljande frågor om det finns en lucka i schemat.
***
Jag fortsätter att skriva i Travel News systertidning RES. Här kan du läsa mina sju tips till Stockholm just nu. Och nu börjar det bli mörkt i Sverige och min uppgift blir att rusa vidare. Vi hörs nästa vecka då jag är på IATA-konferens i Berlin. Ska lyssna på flygplans-direktörer som gnuggar varandras ryggar. Härligt!
*Kanske lite överdriven rubrik, men den hade aldrig blivit godkänd i Kina.
4 kommentarer