Fredagskrönika från den 3 juli 2020:
Vilken vecka. Nu är det klart att krisande SAS räddas av svenska och danska staten. Jag har tidigare skrivit att SAS är ett bortskämt barn som räddas av två överbeskyddande föräldrar. Dessa två föräldrar ligger just nu i skilsmässa. Eller jag vet inte vad man ska kalla tillståndet mellan våra nationer. Ett annat av föräldrarnas gemensamma barn: Öresundsbron fyller tjugo år i veckan. Detta “firas” med att persontrafiken över bron är i princip noll. Eller jag vet inte, de som kommer från Blekinge lär få komma över till andra sidan. Men inga andra svenskar vad jag förstår. Reglerna som avgör vem som får komma in i Danmark ändras varannan timme. Jag undrar hela tiden om jag som halvdansk, före detta skåning och numera skriven i Stockholm skulle få lov att besöka min farfars grav i Köpenhamn. Troligen, men vem vågar chansa i dessa dagar?
Tillbaka till SAS. Bolaget har lovat att minska sina utsläpp med femtio procent inom överskådlig tid. Alltså finns det någon som tror på detta? Enda sättet för SAS att nå detta mål att är att halvera sin trafik. Jag tror inte en sekund att SAS kommer att blanda in stora mängder biojetbränsle som kostar fyra gånger så mycket som vanligt bränsle. Den prislappen kommer aldrig SAS Eurobonus-kunder att acceptera. Speciellt inte eftersom privata bolag kommer att flyga samma sträcka med modernare flygplan till lägre kostnad. Bokade precis en enkel flygbiljett från Kastrup till Arlanda med Norwegian för 649 kronor. Det är billigare än Snälltåget och SJ om ni undrar.
”Det hade varit bättre och billigare att sälja svenska statens del i SAS till Danmark. Ge dem ensam vårdnad.”
Och ja, varför tror ni att danskarna vill rädda SAS? Jo de måste säkra sin viktigaste nationella tillgång Kastrup. Landets största och viktigaste arbetsgivare. Kastrup är en lufthamn som konkurrerar med likasinnade i Frankfurt, Amsterdam och Berlin. Det räcker med en snabb titt på en Europakarta för att förstå att Arlanda aldrig kommer att vara med i denna tävling. Sverige ligger i utkanten av Europa. Köpenhamn har ett ben i Centraleuropa och på sin höjd en arm i Norden. Det hade varit bättre och billigare att sälja svenska statens del i SAS till Danmark. Ge dem ensam vårdnad. Problembarn som SAS mår bäst av tydliga direktiv från en stark och tydlig förälder. Vi här uppe på samma linje som Sankt Petersburg och Oslo måste acceptera att Arlanda aldrig kommer att bli en internationell storflygplats. Istället för att hälla in miljarder i SAS borde näringsminister Ibrahim Baylan bjuda in lågprisbolagen och fråga dem: vad krävs för att få er att öppna fler linjer till Sverige? Det var exakt så Portugal gjorde för att dubbla sin turism på fem år. Portugal är precis som Sverige en randstat i utkanten av Europa.
SAS ledning har lyckats sälja in myten att det skulle vara svårt att driva ett flygbolag 2020. Följaktligen måste detta göras med statligt beskydd för att säkra infrastruktur. Jag undrar var denna myt kommer ifrån. Kanske från fyrtiotalet när SAS tog sina första stapplande steg och inledde med en flera månader lång strejk.
Det svåra nu är att driva ett flygbolag med vinst. Men att det går är Ryanair, Easyjet och Wizz Air tre levande bevis på. Tyvärr försöker EU gör allt man kan för att krossa dessa bolag, men jag tror faktiskt att de kommer att överleva. Bolag som har kunder som älskar dem brukar göra det. Jag tror absolut att många människor, speciellt affärsresenärer som flyger business class över Atlanten och använder sin poäng att resa till Medelhavet, också älskar SAS. Men om konkurrenter erbjuder väsentligt lägre priser än SAS kommer kärleken inte att vara för evigt.
Ja, ja, nu ska jag inte tjata mer om detta. Jag tror att min poäng har gått fram.
I övrigt så reser jag denna sommar runt i landet och extraknäcker som chefredaktör på Travel News systertidning RES. Förra helgen var jag i Sandhamn och skrev ihop denna lilla guide.
Nästa vecka ska jag och min älskade hustru färdas på min Honda CB650 längs Västkusten ner mot Skåne. Har du tips på var vi ska bo och äta så hör gärna av er.
När jag studerar RES på Google Analytics kan jag konstatera att resandet till Medelhavet kommer att bli en rännil jämfört med vanliga somrar. Detta trots att vi nu faktiskt får åka dit. Sverige-turismen däremot har alla förutsättningar att bli en succé i år. Både RES och Travel News ska bli ännu bättre på att bevara reseindustrin i Sverige.
Och med dessa ord tar jag helg och så hörs vi igen på måndag vid lunch.
23 kommentarer