Annons:

Harry Potter kung i Orlando

Skriver dessa rader i Florida. Jag är här på en pressresa med Norwegian som vill att fler ska åka med deras nya direktlinje från Stockholm till Orlando. Det är jag och ett gäng influencers. De senare blir allt viktigare i en tid när de traditionella resemagasinens upplagor sjunker och resereportagen i de stora morgontidningarna blir allt färre.

Min pressresa görs i samarbete med Universal som har tre temaparker i staden.

Det var Disney som började etablera sig här i Floridas träskmarker redan på 1960-talet. I smyg köpte man upp stora arealer mark och började sedan att rulla ut den första temaparken på östkusten. Disney köpte ett område stort som Manhattan och har mycket mark kvar att exploatera.

Den tredje stora aktören i Orlando är SeaWorld. De senare har genomgått en enorm kris när djurvänner började ifrågasätta att späckhuggare tvingades simma runt i pooler med klor. En fisk hör ju hemma i havet sa kritikerna. Men opinionsvinden har vänt sedan SeaWorld började samla in pengar till djur i frihet. Nu ökar deras besökstal igen efter en djup svacka.

Universal går inte ut med några officiella siffror, men enligt lokala medier har varje park ungefär tio miljoner besökare på ett år. En vanlig dag kan 100 000 besökare gå runt på det jättelika område. Då blir kötiden till de mest populära attraktionerna över 60 minuter. Men det går att köpa ett vip-pass och då får man ner kötiden rejält.

Den stora motorn i Universals parker är Harry Potters magiska värld. I den ena parken har man återskapat Diagongränd i London komplett med alla affärer och krogar som Harry måste besöka får att få sin utrustning. Vackrast är banken och den absolut bästa turen gör vi i källaren. Det är de facto precis som att vara med i filmen. Den näst bästa attraktionen är Hogwarts Express som går mellan de två parkerna. Vi sitter en liten kupé och på ena sidan rusar London förbi. På andra sidan i gången hör vi och ser vi Harrys, Rons och Hermiones siluetter skynda förbi. Vi är mitt i äventyret och kampen mot Voldemort är också vår strid.

Den äldsta attraktionen i Universals parker är ET. Steven Spielbergs saga från förorten har överlevt både Hajen och Terminator. Cykelturen tillbaka till ET:s planet är gullig, men om man jämför med Spiderman och Minionerna, en sömnig pensionärsutflykt. Berg och dalbanorna The Rocket och Hulken är inte att rekommendera för känsliga magar, men gillar du att åka upp i himlen och ner i underjorden och runt, runt, runt på en mycket effektiv minut eller två är det fantastiskt. Jag kan också rekommendera turerna med Simpsons, King Kong och Jurassic Park. Men att gå runt här utan ett vip-pass är lika smart som att skjuta sig själv i foten.

Harry Potterfilmerna är producerade av Warner Brother. Universal vann licensen genom att lova J.K. Rowling att Harry Potters universum inte skulle spädas ut med Musse Pigg och Coca Cola. Följaktligen kan du bara köpa vatten och Butter Bear i kioskerna i Hogsmeade. En mugg med Butter Beer kostar 7,5 dollar och smakar som Coca Cola, fast med grädde på toppen. Enligt vår guide har man sålt 20 miljoner muggar sedan öppningen.

Universals mål är att få fler besökare från utlandet. De tre största kundgrupperna kommer från Brasilien, Storbritannien och Skandinavien. Utlänningar är populära besökare eftersom de stannar längre och undersökningar visar att ju längre man stannar desto högre betyg blir det. Det tar fem dagar att få ner stressfaktorn. Några planer på att likt Disney öppnar parker i Europa finns inte. Det skulle minska besöken till Florida och det är inte aktuellt.

*************

I övrigt kan jag rapportera att Norwegians nya Dreamliners är tysta maskiner med stora fönster. Luften är också fenomenal. Något wifi finns inte, men fåtöljerna i Premium är mycket bekväma.

*************

Och med dessa rader tar fredagskrönikan en nattflygning tillbaka till Stockholm.  

 

Kommentarer är stängda.