Annons:

God jul till alla läsare

Årets näst sista fredagskrönika kommer här. Mitt första år på Travel News går mot sitt slut och jag måste säga att det har varit roligare än jag trodde att bevaka reseindustrin. Nyligen visade ännu en undersökning att resa är de flesta människors favoritsysselsättning. I valet mellan att köpa en ny klocka, diamanter, en ny klänning eller kostym och resa väljer de flesta att resa. Att verka i den bransch som tillverkar och säljer denna vara – resor –  är förstås kul. Det är inte raketforskning att en blir glad av glada människor. Med detta inte sagt att reseindustrin saknar utmaningar. Flygets miljöpåverkan är det största hotet. Här tror jag det är viktigt att vara tydliga med att flyget är troligen det sista som kommer att bli klimatneutralt. Ett första steg är förstås att vi som reser professionellt börjar klimatkompensera våra flygresor.

När det kommer till transporter på land är jag betydligt mera hoppfull. I helgen testade jag den nya bildelningstjänsten Aimo i Stockholm. Det fungerade riktigt, riktigt bra. Bolaget har 300 elbilar utplacerade i Stockholm. De är lätta att hitta med appen och att köra en elbil är riktigt kul. Att motorn är i det närmaste ljudlös är sanslöst och vetskapen att bilen inte har något avgasrör gör resan så lustfylld. Att kunna förflytta sig i 110 kilometer i timmen på en motorväg utan att det släpps ut ett enda gram Co2 är overkligt. Jag är övertygad om att när mina barn tar körkort är alla bilar i Stockholm elbilar. Det är drygt tio år kvar. Tyvärr har de två föregångarna till Aimo slutat i haveri. Både DriveNow och Car2Go gav upp efter några månader. Aimo har en fördel i att de inte är knutna till ett bilmärke. Tyvärr är carsharing lätt i tanken, men svårt i praktiken. Problemet är förstås att människor är lika. Vi vill köra ut till Arlanda på fredag och hem på söndag. Vi vill vara vakna på dagen och sova på natten. Aimo har samma utmaningar som hela hyrbilsbranschen. Det är höga fasta kostnader och tufft att få rejäl volym på intäkterna. Jag hoppas förstås att Aimo överlever och får konkurrens.

De traditionella hyrbilsbolagen har mycket att lära av Aimo när det gäller enkelhet vid bokning. Det faktum att allt fler leasar sina bilar i dag gör att jag tror att mötet mellan äga och hyra sin bil kommer att gå snabbare. Å andra sidan så är det många som ser sin bil som en uppvisning av sig själv. Om vi jämför med reseindustrin så är drygt hälften av kunderna prisjägare. Nästa grupp är trygghetsnarkomaner och knappt en femtedel är statusjägare. Det är samma grupp människor som sover med sitt Eurobonuskort under kudden. En av mina viktigaste insikter under mitt första år på Travel News är att människor är olika. Jag vill boka min resa så sent som möjligt, Vings kunder gör detta 111 dagar före avresa. De älskar att planera. Jag avskyr att göra detta månader i förväg.

Men när ni läser detta bryter jag mot mina egna principer. Min och barnens SJ-biljett till Skåne köpte jag samma dag som bolaget släpper jul- och nyårsbiljetterna. Det är jag och alla andra i Sverige som ska ut och resa. Jag håller tummarna för att vi kommer fram i tid och skulle det bli förseningar är det förstås trist, men när vi väl är framme finns det oceaner av tid.

Under mellandagarna och första veckan i januari blir det något mindre aktivitet på Travel News. Nyhetsbrevet kommer vid lunch istället för strax efter åtta. Men sen kör vi som vanligt hela 2019. Har du tips och idéer på vad vi ska skriva om? Melja mig. Och då återstår bara för mig att önska alla läsare en riktigt god jul. Njut nu med nära och kära, oavsett om du är hemma eller långt borta. Livet är en overklig resa. Det är overkligt att få vara en del av allt fantastiskt som händer. 

Och glöm inte att boka din biljett till Grand Travel Award redan nu.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna