Annons:

Fredagskrönikan: Vind i seglen!

Ännu en maxad arbetsvecka i reseindustrin går mot sin final. I måndags var vi i Göteborg på fina Scandic Central och körde Travel News Business Forum för tredje gången. Drygt 200 personer verksamma i reseindustrin och besöksnäring var på plats och fick lyssna på min absoluta favorit Andreas Wallström, chefsekonom på Swedbank. Han lyckas alltid teckna en lika komplex som rolig bild av svensk och världsekonomin. Det är aldrig svart eller vitt, utan mycket mer mångfacetterat. Världen kommer inte gå åt helvete om Trump vinner, men det finns många faror. Svenska regeringen har ett låneutrymme på många miljarder som man inte utnyttjar. 

Andreas Wallström, Swedbank

Och sen ner på golvet med Henrik Karlsson på Benchmarking Alliance. Detta händer med RevPar när man ökar hotellrumskapaciteten i rikets andra stad på två år med 28 procent OCH alla världsartister giggar i Stockholm.

Resultatet av dessa två keynote speakers fick sedan mina panelgäster (tack till Thomas Sjöstrand, Liseberg, Martin Wiholm, General Manager at Clarion Hotel Draken, Leif Pagrotsky, ordförande i Göteborg & Co Fredrik Duveskog, Strömma i Göteborg, Ulf Staaff, Commercial Manager, Stena Line, Magnus Emilson, Visit Group, Kristina Christofferson, VD på Nääs Fabriker Kristian Andreasson, District Director West Scandic, Anna Strömwall, flygplatschef på Landvetter Swedavia, Camilla Nyman, Elite Hotels) diskutera i två stora hearings. 

Göteborg klarar uppförsbacken i hotellindustrin bra, det kommer folk trots att öppningen av Oceana är något försenad. Jag personligen tycker att det är absurt att flera av hotellen och turistmotorerna i Göteborg inte drivs av näringslivet utan av kommunen och icke vinstgivande stiftelser. Men i fallet Oceana blev det en välsignelse. Inget privat företag i världen hade kunnat bygga vidare innan försäkringspengarna var utbetalda. Nu lånar Liseberg av skattebetalarna, bygger klart och hoppas att den knappa miljarden från försäkringsbolagen kommer om några år…

Viggo Cavling intervjuer Millums Michael Willner.

Vi inledde i Travel News Business Forum Göteborg redan vid lunchtid med en liten minimässa där våra partners (tack till Fiber ProTector Norge AS, Millum AS, Mews, School of service, VisBook, Turismo de Gran Canaria, Scandic Hotels) fick träffa utvalda kunder och prospects. Vår plan är att vår mötes- och kunskapsplats även ska bli en handelsplats för hotellen och dess underleverantörer. Lyckas vi med detta får vårt event en starkare ekonomi och då kan vi investera ännu mer i Travel News Business Forum. Precis som på Travel News Market är vi övertygade om att förbokade möten är vägen fram på B2B-mässor. Vi vill inte att vårt event ska vara nice to have utan need to have eftersom vi skapar nya affärer. 

Dagens avslutades med att vi delade ut Travel News Wilhelmina Skoghpriser. Jag är stolt att vi i nästan alla fall gått från jurybedömning till att luta oss mot kunddata (tack till Loopon, BokaBord, Event Logic och Benchmarking Alliance). Vi är nu djupt inne i hotellets operation vilket vi förstås tycker är häftigt och lärorikt. Till nästa år ska vi utveckla detta ännu mer, men vi ska kanske också addera på några fler jurypriser. Vad tycker du? Hör gärna av dig till mig med inspel och synpunkter. 

I går torsdag var det tid för nästa event Travel News Studio: resejournalistik i TikTok-eran på Hotel Kung Carl i Stockholm. Här hade vi drygt 70 betalande gäster som fick en eftermiddag i de nya mediernas landskap under ledning av suveräna Lina Skandevall. Vilka influencers ska man välja och vad ska man skriva för avtal? Vad säger skatteverket och reklamombudsmannen? Varför måste Bianca Ingrosso reklammärka sina inlägg om Caia när Petter Stordalen inte gör det när han snackar upp sina hotell? Frågan hittade jag i en intervju med Amanda Schulman och hennes syster Hannah Widell. Svaret från Reklamombudsmannen Gunilla Welander är att ingen ännu har anmält Petters inlägg på Instagram. 

Det blev alltså som ni förstår en mycket konkret och matnyttig eftermiddag och min upplevelse så här morgonen efter var att alla gick hem med ny kunskap och ännu mer inspiration. Vi vill att Travel News Studio ska vara en suverän utbildningsdag och en crash course i ett aktuellt ämne som är ytterst relevant i reseindustrin. 

Då blir Travel News Studio också en suverän mötesplats där Visit Värmland kan möta  Emirates som möter Discover America som sitter bredvid Clarion Stockholm. För att bara nämna några av alla de företag som var på plats igår på våning 4 vid Stureplan. Den 13 november kör vi nästa Travel News Studio om AI på Münchenbryggeriet. Du kan redan nu boka sin plats här. 2025 blir det fler crash courses, förutom en repris på resejournalistik i TikTok-eran planerar vi att köra krishantering, revenue och rekrytering. 

Projektledare Marie Hemdal och vd och ägare Nils Norberg

Tiden när en liten affärstidning kunde överleva på bara annonser och prenumerationsintäkter är för länge sedan förbi. Travel News måste vara så mycket mer för att kunna överleva och växa. Men just nu känner vi att vi har vind i seglen och vi navigerar rätt med många nya och gamla kunder och läsare ombord. Vi vill vara reseindustrins självklara torg. Det är till oss du kommer för senaste nytt, analyser, intervjuer, kunskap och inspiration. Just den här veckan har det varit extra häftigt förstås att möta våra läsare och kunder fysiskt. Ingenting är viktigare i den digitala eran. IRL kommer aldrig att bli omodernt oavsett hur stort TikTok blir. 

Och med dessa pompösa ord tar vi helg och så hörs vi igen på måndag. 

 

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna