I veckan kom SAS med en ny reklamkampanj. Borta är “We are Travellers” och nu är istället “Journeys That Matter” budskapet. Och ja, jag gillar det. Varför ska man göra en resa som är meningslös? Då är det bättre att stanna hemma. Dessutom tror jag att efter corona kommer många av de flygresor som gjordes till London för att visa upp exceldokument inte att bli gjorda längre. Redovisning av odramatiska resultat hör hemma på Zoom.
Den nya sloganen indikerar också att SAS i framtiden kommer att syssla mer med leisure. Det är i semesterresandet som framtiden finns för vårt skandinaviska flygbolag.
Se nya reklamfilmen här.
Bakom kampanjen finns en av Sveriges finaste reklambyråer: Åkestam Holst NoA. I pressmeddelandet räknas till 34 namn som är ansvariga för den en snygg reklamfilm med tillhörande slogan Nio av dem hör hemma på SAS kommunikationsavdelning. Resten är konsulter på Stureplan. Sådana brukar kosta minst 1000 kronor i timmen. Och ju fler de är desto fler möten måste de ha för att brainstorma och informera varandra om vad man håller på med. Vi leker med tanken att varje person har fakturerat en arbetsdag. Åtta reklamtimmar à 1000 kronor. Då har SAS nya reklamkampanj kostat 200 000 kronor. Självfallet är den egentliga kostnaden extremt mycket högre. Dels har man fakturerat betydligt fler timmar och sen kostar en fin Art Director minst 2000 kronor i timmen, i det här fallet behövs tre(3) Art Directors, de leds av en Creative Director som i sin tur styrs av en Head of Strategy…
Strategibossen tjänade förra året 1 025 840 kronor.
Andra roliga titlar är Chief Creative Officer, Senior Final Artist och en Acting Head of Brand MarComm & PR, den sista arbetar på SAS och har 825 141 kronor i årslön…
”Självfallet bottnar ovan analys av SAS arbete också i ett visst mått av avundsjuka. Jag vill också fakturera många tusenlappar i timmen och ha en miljon i årslön”
Och ja, detta sker i ett läge när bolaget är i en rekonstruktion och en domare i New York ska granska varenda siffra.
Just nu pågår ett sparprogram på SAS som heter Forward. Det ska bli spännande att se vad som händer när detta sveper in på SAS kommunikationsavdelning.
Är det någon som vill veta hur man håller ner kostnaden på kommunikation så är det bara att mejla mig. Jag tycker faktiskt att Travel News är ett bra exempel på hur man med ganska begränsade resurser ändå kan få ett hyfsat genomslag.
Självfallet bottnar ovan analys av SAS arbete också i ett visst mått av avundsjuka. Jag vill också fakturera många tusenlappar i timmen och ha en miljon i årslön.
Veckan före var jag ute på Arlanda och träffade två chefer på Ryanair. De skulle lansera 16 nya linjer ut från Arlanda. Och nu undrar ni förstå hur reklamkampanjen såg ut. Vad var den nya sloganen som ett trettiotal människor i Dublin, New York och London tänkt ut under en intensiv brainstorming helg-på Ibiza…
Jo, man körde samma skyltar som alltid. Fula som stryk, men ruskigt effektiva. Jag menar, varför ändra på budskapet: Europas lägsta priser.
Och sen hittar jag filmerna på TikTok.
Ett flygplan som hånskrattar åt passagerare som undrar om Wifi lösenordet.
Briljant kommunikation för tjugotalet. Jag måste se filmerna fem gånger för att fatta, men jag är övertygad om att en yngre generation fattar det mesta direkt.
Och med dessa ord tackar jag för visat intresse.
Ha en fin helg så hörs vi snart igen.
En kommentar