Annons:

Fredagskrönikan: “Utan flyget stannar Sverige”

Sjukt bra vecka i reseindustrin denna vecka. Åtminstone om man arbetar som chefredaktör på Travel News. Det stormkokar i grytan och när det händer blir det stora och små ringar på vattnet.

Idag skriver vi ännu ett kapitel i sagan om Brommas nedläggning. 2035 är det nya årtalet att hålla i minnet om vi tror att Peter Normans utredning om framtidens Arlanda blir verklighet. Han tycker också att man ska förbereda för en ytterligare landingsbana på Arland och att världens dyraste tåglinje till en flygplats, ja Arlanda Express ska sänka priserna. 

Jag håller med om det mesta faktiskt. 

Men tyvärr är det inte jag som styr landet utan Riksdagens folkvalda. Hade vi inte haft ett så inflammerat läge i svensk politik är jag övertygad om att infrastrukturminister Tomas Eneroth och statsminister Magdalena Andersson snabbt hade kommit fram till en hållbar plan för Arlanda med M och C redan före valet. Men nu blir det långbänk till efter valet och då kanske V och Mp vaknar till liv och fortsätter att föra en flygovänlig politik under ledning av Greta Thunbergs lilla sekt. Den sista gruppen har ju lyckats med att lägga en förlamande hand på utvecklingen i svenskt flyg de senaste åren.

På morgonens pressträff sa Tomas Eneroth att flyget finns för att ambulans- och brandflyg ska fungera och svenska affärsmän ska kunna bedriva handel i världen och alla delar av landet. Att turism är viktigt och locka hit besökare med flyg nämndes inte. Det är flygskamspolitk när den är som allra värst. En näring som sysselsätter 200 000 människor i Sverige görs osynlig. Att infrastrukturminister Tomas Eneroth hellre kramar 1000 tåg än ett flygplan är ingen nyhet. 

Jag tycker dock att Peter Normans utredning verkar vettig och det är smart att han får fortsätta att arbeta med att utreda de kommunala flygplatsernas framtid. 10-20 av de kommunala bör lägga in under Swedavias hatt och resten kan läggas ner tycker jag. Det skrev jag i en debattartikel i fina Dagens Industri i veckan. Läs den gärna här. Artikeln innehåller inga nyheter för dig som brukar läsa mina fredagskrönikor, men vägen till lärande är som bekant repetition. 

“Utan flyget stannar Sverige och skulle flyget hotas i globalt blir det världskrig på riktigt”

Det är förstås inte bra att köerna på Arlanda fortsätter att växa trots att man nu har öppnat terminal 4. Men det är intressant att nyhetsmedierna bevakar detta lika tätt som covid och nästa riksdagsval. Flyget är en central del i vår offentlighet av den enkla anledningen att en majoritet av befolkningen använder flyget i sin vardag eller när de ska på sin efterlängtade semester. Utan flyget stannar Sverige och skulle flyget hotas i globalt blir det världskrig på riktigt.

Det inser alla utom ett litet gäng förvirrad skäggtomtar på landets kulturredaktioner. Jag tänker speciellt på DN:s Björn Wiman och Expressens Jens Liljestrand. Noterar att DN:s ledarsida på sista tiden skrivit ett gäng inlägg om att flyget faktiskt behövs för att landet ska fungera. En som inte gillar att stå i kö är DN:s chefredaktör Peter Wolodarski

“Det bästa hade förstås varit att riva allt och börja om från början” 

Tyvärr tror jag inte sekund på att Arlanda kan Brommafieras. Arlanda är en lång tarm och Swedavias mål är att den ska bli ännu längre. Det är nämligen så man tjänar pengar, genom att trycka in fler affärer och restauranger som 30 miljoner resenärer måste gå förbi. Swedavia vill att våra två stora flygplatser (Arlanda och Landvetter) blir ett slags hamnar med gigantiska logistikcentraler (alltså lager) och ännu fler arbetsplatser och kontor. Redan i dag tar det 20 minuter att gå från tullen i terminal 5 till flygbussen. Taxistationen är ett evigt helvete och man måste var detektiv för att hitta hissarna till Arlanda Express. Det bästa hade förstås varit att riva allt och börja om från början. 

Men ja, det kanske inte heller funkar. 

“Vi firar vi över 700 artiklar på premium. Det är jag sjukt stolt över”

Som ni märker finns det mycket att skriva om reseindustrin vilket är Travel News affärsdé. Vi firar vi över 700 artiklar på premium. Det är jag sjukt stolt över. Just nu när jag skriver detta finns 712 reportage, analyser och intervjuer med unik kunskap om reseindustrin och turism på premium. Allt för att du som arbetar med resor och turism ska ha kunskap som gör att du kan fatta bättre beslut i stort och smått. Ju mer kunskap desto bättre beslut, det är inte svårare än så.  

Nästa vecka blir det en stor överraskning på vår sajt. Vi börjar ett helt nytt kapitel.

Håll ut.

Och ha en skön helg. 

PS1: Lyssna på mig i Expressens podcast ”Lägg ut”här.

PS2: Sjukt nyfiken… smygtitta här på vår dummy. Obs, ej KLAR!

3 kommentarer

  1. Tomas: Hur du, Viggo, och politikerna ska klara av att uppfylla de nödvändiga förändringarna i livsstil är en gåta! Och för att klara vår del av Parisavtalet. Forskarna är överens om att våra klimatgaser måste minska med minst 10% om året. Nu minskar de med i bästa fall någon procent. Bara svenskarnas flygresande motsvarar nu det vi kan tillåta oss släppa ut, 1-2 ton klimatgaser per person o år. Se på den pågående värmeböljan i Spanien. Det är bara början! Flyktingströmmarna och svältkatastroferna är bara ett par av resultaten. Och FN håller med. De tillhör 'Gretas lilla sekt'. Svara
  2. Johan Magnus Eriksson: Tomas, du verkar ha missat målet totalt. Hela flygindustrin jobbar för fullt och målmedvetet med en omställning av i praktiken allt, med särskild fokus på mer effektiva motorer, där man redan lyckats med en effektivisering med cirka 25-30% av minskad bränsleförbrukning. Sedan en längre tid jobbar man full fart framåt med att elektrificerande av både fordon på flygplatserna men även flygmotorer. Skulle man följa ditt förslag att sluta flyga kommer utvecklingen att stanna av, mao du både försinkar och förstör möjligheterna för en framtida, revolutionerad utveckling och radikalt förbättrat resande, för resande är väsentligt för världens befolkning för att vi ska kunna fortsätta utvecklas och förstå varandra oavsett var vi kommer ifrån. Svara
  3. Tomas: Jag har inte sagt vi ska sluta flyga, men vi kan inte fortsätta vara bland de som flyger mest i världen. Och större flygplan som är fossilfria har jag inte hört att någon tror finns före slutet 30-talet. Det är redan alldeles för mycket klimatgaser i atmosfären. Kolla t ex vad som händer i Sydeuropa just nu. Att kalla ungdomar som tvingas leva med detta för en liten sekt är att inte förstå mycket. Att inte förstå vad man läser, vilket tydligen "förvirrade skäggtomtar" dock gör. Vilken rörelse i världen är större än Gretas? Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

3 kommentarer Öppna