Annons:

Fredagskrönikan: Två nya broar till Djurgården och allt om Grand Travel Award!

Jag måste börja att skriva om Grand Travel Award i tisdags. Det är så kul att vara tillbaka på Grand Hôtel efter två långa år med covid. Än en gång kan jag konstatera att de trevligaste och skönaste av alla människor arbetar i reseindustrin. Detta är en oerhörd tillgång, men samtidigt förstås en viss black om foten. Jag menar, vi säljer en vara som alla människor säger sig vilja ha när de vinner på Triss i TV4:s morgonsoffa eller de får ett oväntat arv. Men ändå är det få som kravlar sig över några procent i vinstmarginal. Samtidigt består reseindustrin av ett gäng extrema överlevare. Jag tror det är få andra branscher som hade klarat ett försäljningstapp på 90 procent i två år utan knappt några konkurser. Okej, vi ska tacka staten för en del stöd, även om det kunde varit mer. Och förstås ägare som har ett perspektiv som är längre än en kvartalsrapport. 

Det är en bra grund. 

Men jag är övertygad om att reseindustrin måste satsa mer på utbildning och kunskap för att bli starkare. Det bästa sättet att nå dit är förstås att läsa Travel News Premium varje dag

Vårt seminarium på Grand Travel Award är också en väg fram som vi ska utveckla. I höst ska vi förstås köra fler varv med Travel News Business Forum och vi ska ha ett ambitiöst program på Travel News Market den 10 november. Jag vill också att vi gasar inom fältet Travel Tech. Om någon vecka eller två kommer vår reporter Joakim Rådström med ett gäng artiklar om de nya digitala bolagen i reseindustrin. 

Här är några tankar som stannade kvar hos mig efter vårt seminarieprogram på Grand Travel Award. 

Visit Swedens mål är att skapa mer buzz på internet om Sverige som turistland. Detta gör man genom att skapa kreativa kampanjer som driver PR och uppmärksamhet i sociala medier. Det är häftigt att Susanne Andersson vd på Visit Sweden var med i BBC på juldagen precis före Drottning Elizabeths tal till samväldet. Kampanjen om IKEA:s toaborste Bolmen är smart och kul. Det blir säkert några guldägg när reklambranschen delar ut priser till sig själv.

Men driver reklamfilmerna med Klara Zimmergren fler besökare till oss. Säkert några, men jag vill veta hur många. Det hade varit bättre med ett mål som var tydligt: så många fler övernattningar på hotell med utländska gäster gav kampanjen till exempel. Före vi på Travel News började med Premium var jag väldigt upptagen av Google Analytics och hur många klick en artikel fick. Nu tänker jag nästan bara på hur många betalande prenumeranter vi har och hur vi får dem på gott humör. Jag är övertygad om det ger bättre affärsjournalistik. Och mer pengar till Travel News vd Nils Norberg.

Nästa talare var finansmannen Anders Borg. En gång utsedd till Europas bästa finansminister. Han skulle även kunna få pris för bästa talare någonsin på Grand Travel Award, åtminstone under mina fyra år som chefredaktör. Det är svårt att sammanfatta 40 minuters tal om världsekonomins status och utveckling, men jag lärde mig mycket. Läs gärna Leif Holmkvists artikel här

Därför hade vi två hearings om flyget och affärsresandet

”Att utveckla affärer och driva försäljning utan personliga möten är nästan omöjligt”

Jag tror precis som Anders Borg att detta kommer att komma tillbaka starkare och snabbare än många tror. Att utveckla affärer och driva försäljning utan personliga möten är nästan omöjligt. Affärsresandets resebyråer dopas också av riskkapital och aktiekapital som gör att de kan skapa nya plattformar och utveckla de befintliga. Det är lite overkligt att ursvenska Resia ägs och styrs från ett bolag i Silicon Valley som startade 2015. Jag trodde inte att Resia skulle överleva pandemin, men att utländska investerare tror på varumärket gör att jag hade fel i min prognos att resebyrån inte skulle klara sig.

Att riskkapitalet fortsätter att hälla in miljarder i reseindustrin är förstås ett gott tecken. Men det är klart, tittar man i backspegeln kan man konstatera att de som investerade tidigt i Uber, Airbnb och Booking gick på plus efter några år. 

Vi avslutade dagen med Kairo Futures reseexpert Erika Charbonnel. Här lärde jag mig ett nytt ord: metaverse. Exakt vad detta kommer att innebär för reseindustrin vet jag inte säkert. Men en sak är säker, nästa gång ordet kommer upp är jag mer förberedd. 

När jag som chefredaktör hörde talas om Facebook och sociala medier första gången tänkte jag: “det där är borta efter sex månader. Folk vill väl inte glo på varandras kattbilder i evighet.”

Det visade sig att jag hade fel. 

Även den gången. 

Det blir kanske samma sak med metaverse.

”Jag kan bara hålla med lobbyisterna. Enligt mig hade det varit bra med ytterligare en bro mellan Strandvägen och Djurgården som gick från typ Styrmansgatans mynning till Junibacken”

Vad har mer hänt i veckan? Jag har varit på två lobbymöten. Ett på SJ:s huvudkontor och ett på Tekniska museet. På det senare lobbade Royal Djurgården och Slottsfogden Magnus Andersson för ytterligare en bro till Djurgården parallellt med den befintliga från Strandvägen. Det fanns en andra bro på världsutställningen 1897, men tyvärr revs den den senare, plus ett helt gäng andra byggnader. Jag kan bara hålla med lobbyisterna. Enligt mig hade det varit bra med ytterligare en bro mellan Strandvägen och Djurgården som gick från typ Styrmansgatans mynning till Junibacken.

Men före detta blir klart ska man gasa när det kommer till båttrafiken från Slussen och Nybroplan. Att åka färja till Djurgården är en upplevelse i världsklass.  

Och med dessa ord tar vi ett lite break. 

Ha en skön helg så hörs vi snart igen.

3 kommentarer

  1. Claes Pellvik: Håller helt med dig om Anders Borg, den bästa talare jag har hört på GTA sen 2000. Svara
    • Travel News: Tack! Svara
  2. Urban: Det händer så lite och långsamt SAS har varit uträknat via knock-out många gånger. Alla bevakar sin ruta och vill inte att någon kliver in där. Trots att detta kanske är lösningen som de flesta vet. Det är nästan som man önskar att detta evenemang hade haft ett gammalt bankvalv på plats och samtliga ledare i branschen hade stängts in där tills de kommit fram till ett gemensamt beslut vad som måste göras! Kul att branschen träffas men det sker inga underverk... Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

3 kommentarer Öppna