Förra veckan skrev jag en krönika om avskyn mot Stockholm. Det pågår en kampanj mot huvudstaden i lokaltidningen Dagens Nyheter. I måndags kom ytterligare två artiklar i ämnet i Sveriges malligaste morgontidning. Länk här och här. Även Expressen har hakat på med flera artiklar om Stockholm, här och här. Kvällstidningen är dock betydligt mer balanserad i ämnet än storebror.
Efter min text blev jag kontaktad av SVT i Göteborg som ville göra programmet Mötet med mig och någon av alla de som tycker illa om att leva i huvudstaden. Jag föreslog att jag skulle samtala DN:s kulturchef Björn Wiman eller DN-krönikören Bengt Ohlsson eller om ingen av de vågade kanske DN-skribenten Kristofer Ahlström. Men det visade sig att ingen av dessa tre kunde ställa upp.
Alltså, blir man inte trött på människor som sitter i ett elfenbenstorn och kastar ut sina sanningar till folket där nere, men att gå ner och förklara hur man tänker är omöjligt. Alltså det är fan pinsamt.
Det är extra beklämmande att DN:s kulturchef Björn Wiman fegar ut, eftersom han varje dag tvingar människor att svara på jobbiga frågor. Om alla gjorde som Wiman skulle hans sidor vara vita.
Jag tycker att man som makthavare på en medial produkt har en skyldighet att ställa upp.
En åsikt jag delar med DN:s tv-skribent Johan Croneman. Han driver just nu en kampanj mot SVT:s stjärna Carina Bergfeldt eftersom hon föredrog att hänga med sitt barn framför att svara på mediernas frågor. Cronemans vendetta sker på DN:s kultursidor där Björn Wiman är högsta chef.
Ni fattar.
Det är få som klarar av att leva som de lär.
Suck.
Ja, jag vet att detta är ett ämne som ytterst få av Travel News läsare bryr sig om, men ovan gäng var min primära målgrupp när jag var chefredaktör på medie- och reklamtidningen Resumé för sju år sedan.
Jag har schysstare läsare nu.
Vidare till er.
Det är så kul att vara med när alla startar upp igen.
I veckan var jag och tittade på Sergel Hub, Stureplansgruppens nya eventyta i SEB:s gamla huvudkontor vid Sergels Torg. Det gamla bankvalvet har blivit en gigantisk mingelyta för både mässor, event och konserter. Det är två jobbiga pelare i den stora salen som rymmer 500 personer, men annars tror jag verkligen på det här stället.
Sergel Hub skulle funka fint för Grand Travel Award eller något liknande event. Det är förstås inte lika pampigt som på Grand Hôtel och Berns, men å andra sidan är prislappen betydligt mer human. Stockholm behöver fler flexibla eventytor i city.
Det är kul att Stureplansgruppen satsar från tårna ut ur pandemin.
Senare i veckan var jag på Luxury Workshop Day på Strandvägen 7a. Det var ett litet gäng utställare som presenterade sina overkliga destinationer. Fastnade för en bubbla på Maldiverna (titta här) och vid Silversea Cruises bord. Världens lyxigaste kryssningsbolag viskade försäljningschefen Thomas Harrison. Han berättade också att bolagets jordenruntkryssning för 2022 snart är fullbokad och att det är samma sak för 2023.
Förr var det bara nittio plus på den 120 dagar långa resan, men nu kryper medelåldern nedåt.
Jag har haft förmånen att åka på en kryssning med Silversea och det var sjukt lyxigt.
Har du tiden och pengarna tycker jag absolut att du ska åka med jorden runt.
Samma dag var jag även och tittade på Hotel Kung Carls nya cocktailbar i hörnet Birger Jarlsgatan Kungsgatan. Det var bara timmar kvar till öppningen och ja, det såg riktigt bra ut. Verksamheten drivs av familjen Östlundh i andra generationen. Här har vi en familj som lever och verkar på samma plan som sin gäster och kunder.
Att få kontakt med dem är lika lätt som att öppna en dörr.
Så vill jag att det ska vara på Travel News också.
Har du en åsikt – bra eller dålig – om vad vi håller på med, ring (0760384066) eller mejla så tar vi en kaffe och pratar.
Samtal IRL makes the world go round.
Snart kommer Wild & Crazy krönikan.
Håll ut.
En kommentar