Annons:

Fredagskrönikan: Stockholms politiker har mycket att lära av Göteborg

I söndags bestämde jag mig för att göra en utflykt till Norrköping. Jag och äldsta sonen ville vara med när Malmö FF tar ännu ett kliv mot det som vi hoppas ska bli ett nytt SM-guld för laget i mitt hjärta. Min son är kanske inte lika passionerad som jag i detta fall, eftersom han aldrig bott i Malmö. Men han hade inget emot att hänga en eftermiddag med sin pappa.

Vi bokade i alla fall en Aimo för denna tur. 

En elbil alltså. 

Man vill ju gärna vara i tiden. 

När jag kom till garaget för att hämta min Volkswagen ID.3 var den bara laddad till hälften. Suck. 

Men hur lång tid kan det ta att tanka en bil med el… 

Vi körde i alla fall söderut och när vi kom till Nyköping hittade vi en station där man kunde snabbladda. Det tog en halvtimme för att få kräm för att ta oss vidare till Norrköping. 

Vi hittade ett centralt parkeringshus med laddstolpar. Jag tryckte in sladden och sprang mot Idrottsparken. 

Vi hann se andra halvlek. 

Malmö spelade krampaktigt, men lyckades få in en boll i målet till MFF:s supportrars stora glädje. Bägge klackarna hade stora fyrverkeri-kalas, men i övrigt var stämningen god mellan de två lagen. 

När vi kom tillbaka till bilen hade den inte laddats alls. Oklart varför. Vi googlade oss fram till en laddplats med hög hastighet, men när vi kom dit stod redan en fläskig Audi och tog upp all kraft. Efter en segerkorv på OKQ8 hittade vi en bättre station utanför Max vid motorvägen. 

40 minuter senare vågade jag köra mot garaget i Hammarby sjöstad. Men intensivt regn och hård vind, plus min körning, gjorde att batteriet snart pockade på uppmärksamhet. 

Sonen googlade upp en ny laddstation. Där fanns två olika system: Skellefteå Energi och Eon, men inget av dessa vill kommunicera med vår bil på grund av tekniska problem. Härliga besked i ösregnet. Vid varje station måste man förstås ladda ner en ny app och registrera sig. 

Vi googlade vidare och hittade en ny laddstolpe i Järna en mil bort. 

När vi kom dit stod redan en bil och försökte få kontakt med den tekniska supporten på MER. Det ledde till en omstart, men trots att det fanns tre sladdar så kunde bara en bil snabbladda åt gången. 

En dryg timme senare lämnade vi stationen som visade sig vara ett tillhåll för de lokala EPA-raggarna.  

En resa som skulle ta knappt två timmar tog minst det dubbla. 

Och jag lovar nu dyrt och heligt att aldrig lämna huvudstaden i en elbil de närmaste tio åren. Jag förstår förstås att om man äger elbil lär man sig att runda en del av de hinder som jag körde på. Men systemet för dessa fordon bygger inte på den kultur av frihet som ledde fram till rock’n roll och den sexuella revolutionen. (Ordet rock’n roll skapades i USA när unga människor hade sex i sin fordon på femtiotalet.) 

Vad vill jag då säga med denna min kanske längsta utvikning någonsin? 

Jo, att styret i Stockholm är direkt turistfientligt när de vill stänga en del av Stockholms absoluta centrum för bensinbilar och bara släppa in elbilar. Området runt NK är inte stort, men en av stadens kroppspulsåder, Centralbron, har sin mest centrala mynning här. Hur ska besökare våga sig hit när de vet att deras bilar inte är välkomna?

Miljözon klass 3 markerat i rosa, karta.

Och ja, visst blir det lugnt i city om alla bensin-  och dieselfordon försvinner i det större bensinbilsfria område som Miljöpartiet har långtgående planer på. 

Men det är närmast ett pansarskott i foten på de som driver hotell och restauranger i området. Självfallet kommer de politiker som styr i stadshuset inte att beröras av dessa förslag eftersom av en slump är denna del av Kungsholmen inte berörd…

Det är uppenbart att Stockholms politiker inte förstår att huvudstaden inte bara tillhör oss som bor här utan alla människor i Sverige. De ska kunna komma hit utan att behöva köpa en dyr elbil tycker jag. 

Samma nonchalans för reseindustrin kan noteras när det kommer till flytten av Stockholmsmässan i Älvsjö. Stockholmsmässan är en av de viktigaste motorerna när det kommer till turism och affärsmöten i regionen. Mässan ligger bakom var sjätte hotellnatt som säljs i huvudstaden. Att detta nu riskerar att försvinna är allvarligt. 

Jag tycker inte att Göteborg gör allt rätt när det kommer till att skapa en evenemangsstad. Jag är emot kommunala tivolin som Liseberg, men jag är för en plan där staden är aktiv för att locka turister och stora möten till Stockholm. 

Detta är något som jag ser fram emot att diskutera nästa år på Travel News Business Forum på Scandic Continental i Stockholm den 6 maj 2024. Förra året blev en liten succé och det går utmärkt att anmäla sig redan nu. 

Ja, och med dessa ord närmar vi oss helg. Njut den så hörs vi igen på måndag och förhoppningsvis ses vi på Travel News Market på torsdag den 9 november i Stockholm Waterfront Congress. 

 

5 kommentarer

  1. Linda Bjernstål: Tesla och teslaladdare gör livet lite enklare men håller med dig till fullo. Infrastrukturen kring elbilar är sådär framförallt om man inte äger Tesla. Olika appar och olika system men det är lite samma som alla olika parkeringsappar…. Svara
    • Travel News: Problemet är att alla inte har råd att köpa en ny Tesla. Svara
  2. Victor Tangen: Så du fixade en halvladdad elbil genom en bildelningstjänst, och åkte mot en destination utan någon tidsbuffer, verkar det som (30 minuter med laddning gör att ni missar första halvlek??). Och det är väl då ett problem med elbilar generellt? Om man ska jobba med att öka sin erfarenhet med att köra elbil, så vore det kanske en ide att hyra en (som kommer fulladdad) och ge sig själv åtminstone tid till parkering av bilen om man ska hinna nåt. Svara
    • Travel News: Jag tänkte bil som bil, men så är det inte med en elbil. Det är något helt annat. Svara
  3. Tina: Jag skulle aldrig köra norrut med en elbil (från södra Skåne) framförallt inte på vintern. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

5 kommentarer Öppna