Det har som vanligt varit en intensiv vecka i reseindustrin. I måndags flög jag ner till Berlin för att på tisdagen vara med när Lufthansa presenterade sin nya inredning ombord. De satsar 2,5 miljarder euro på att byta ut sina stolar ombord. 27 000 nya säten ska skruvas fast i fyra olika klasser. 2,5 miljarder euro är en kul summa, för den kan man köpa hela SAS och ändå ha pengar kvar. Men att köpa ett företag som läcker miljarder varje kvartal kan ändå bli ganska kostsamt. Att stolarna på Lufthansas plan behöver bytas ut kunde jag konstatera på min resa upp och ner. De är rejält nedsuttna och ganska fula. Hängde några timmar på Berlins nya storflygplats: Brandenburg Willy Brandt. Ni kanske minns, flygplatsen som blev tio år försenad och kostade 28 miljarder svenska kronor istället för budgeterade 2,7.
Tyvärr måste jag rapportera att den inte är en hit. Restaurangutbudet är mediokert och shoppingen beige. Jag hade en business biljett, men blev inte insläppt i business lounge eftersom Lufthansa betalade min biljett. Det kändes som att bli snuvad på mitt utlovade lördagsgodis.
”Berlin är en fattig men sexig stad”
Flygplatsen är betydligt mindre än sina syskon i Frankfurt och München, men ändå så stor att man snittar 10 000 steg när man är där. Rullband saknas vilket gör avstånden rejäla. Någon (Ryanairs presschef i Berlin Annika Lederboer) har sagt till mig att Berlin är en fattig men sexig stad. Det stämmer på staden, men när det kommer till flygplatsen är den faktiskt bara tråkig och trött. De gamla barackerna på den tillfälliga flygplatsen i Schönfeldt var inte bättre, men de låg mitt stan.
Okej vi byter ämne.
“Vi har alldeles för få stora svenska företag som Skistar i Travel News bevakningsområde”
En pikant debatt har brutit ut mellan Svenska Dagbladets ledarsida och Skistar. Den stora morgontidningens skribent Maria Ludvigsson anklagar Skistar för överpriser och för stora vinstuttag. Hon är också kritisk till att Skistar har fått regionalt bidrag för att bygga nya liftar. Det är fascinerande att en ledarsida som vanligen är för fri företagsamhet och marknadskrafternas gilla gång när det kommer till turism och reseindustri svänger och blir närmast socialistisk in sin världsbild.
Skistar försvarar sig bra med argument att de har skapat jobb och tillväxt i delar av Sverige som utan dem hade varit helt döda. Ludvigsson verkar drömma om en sorts idealism när det kommer till turism och vintersport. Det är sorgligt eftersom jag är övertygad om att det är precis det motsatta som behövs om reseindustrin i Sverige ska utvecklas. Vi har alldeles för få stora svenska företag som Skistar i Travel News bevakningsområde. Att de har vett att ta bra betalt för en fantastisk produkt är bara sunt.
“Jag är förstås avundsjuk på Svenska Dagbladet som lever gott på skattebetalarnas pengar”
Sen kan jag inte låta bli att ta upp att Svenska Dagbladet är en stor vinnare när staten fördelar sitt mediestöd. Förra året fick man in 40 000 000 kronor på kontot plus 5 523 000 för att ge ut tramsprodukten SvD Junior. Svenska Dagbladet ägs av den norska mediekoncernen Schibsted. Förra året gjorde norrbaggarna en vinst på 651 miljoner norska kronor. Svenska Dagbladet har alltså råd att leva som man lär, men man gör det inte eftersom statliga bidrag är mumma. Lök på lax och grädde på moset.
Maria Ludvigsson kastar alltså sten i glashus så att det visslar om det.
Jag är förstås avundsjuk på Svenska Dagbladet som lever gott på skattebetalarnas pengar. Travel News har som affärstidning inte rätt till stöd däremot skickar staten pengar till produkter som Epoch Times (3 056 000 kr) som bevakar Falun Gong, miljömuppstidningen Syre (7 326 000 kr) och HBTQIA+tidningen QX (629 195 kronor). Mest bidrag av alla får familjen Bonnier: 285 miljoner kronor.
“‘Gratis pengar’ hämmar ens kreativitet och nyfikenhet”
Statliga bidrag är ungefär lika smart som att injicera heroin. I början känns det förstås fantastiskt, men att överleva långsiktigt på bidrag är livsfarligt. “Gratis pengar” hämmar ena kreativitet och nyfikenhet.
På Travel News slåss vi för varje krona och vill du att vi ska finnas kvar och fortsätta att bevaka och utveckla reseindustrin ska du prenumerera på Travel News Premium. För 2995 kronor om året får du unik läsning och kunskap om världens roligaste och viktigaste industri. Tycker du det är för dyrt är det bara att mejla mig så hittar vi ett bättre pris.
Ha nu en skön helg så hörs vi igen på måndag.
8 kommentarer