Annons:

Fredagskrönikan: SAS är ungefär som måndag hela veckan!

Är tillbaka i huvudstaden efter sju intensiva dagar i Sydafrika. På vår systertidning RES hittar du mina elva handplockade tips till världens vackraste udde. Kapstaden är en djupt beroendeframkallade plats, en global mix av Mallorca och Tel Aviv. Hit kommer människor med alldeles för mycket pengar och inga idéer alls. Och det motsatta, människor med stora drömmar, men utan medel att uppfylla dem. Du kan komma hit för att komma ut eller för att dö. Det är många pensionärer i Kapstaden…

Eller bara för att ha en fantastisk vecka, äta god mat och lapa sol.

Jag tror att destinationer i denna division och storlek (typ Göteborg, Bologna och Krakow) har framtiden för sig. Megastäder däremot lever farligt. Ytterst få turister vill sitta i bilkö i flera timmar på väg till ett centrum som håller på att implodera, läs Midtown New York. Ingen i förra veckans panel höll med om denna spaning om The Big Apple, men jag fortsätter att tjata om detta. 

***

”I veckan föreslog Dagens Industri att SAS skulle bort från börsen. Det kan man förstå utifrån ett kapitalistisk perspektiv, SAS drar ner förtroende för det ekonomiska systemet i landet.” 

Veckans klickraket på Travel News är förstås konflikten på SAS. Piloterna mot SAS vd Anko van der Werff. Det känns som måndag hela veckan eller en repris av Seinfeld. Man har hört alla replikerna förut, men nu framstår de som än mer absurda. 

De två parterna är inte längre på samma planet utan i två olika solsystem. I veckan föreslog Dagens Industri att SAS skulle bort från börsen. Det kan man förstå utifrån ett kapitalistiskt perspektiv, SAS drar ner förtroendet för det ekonomiska systemet i landet. 

Men samtidigt är det bra att svenska folket förstår var deras skattepengar blir av. Och hur det är att driva ett statligt kontrollerat flygbolag. I veckan kom regeringens rapport om hur de statliga bolagen fixade 2021. Travel News reporter Janne Sundling analyserade innehållet här

(En av veckans många premiumartiklar. Totalt har vi nu producerat 562 sedan starten den 1 februari 2021.)

En betydande del av reseindustrin ägs av svenska folket: SJ, Swedavia, Jernhusen och Öresundsbron. Exakt vad som händer i dessa bolag är mycket svårt att veta eftersom de inte är publika. Följaktligen kan vi på Nordens största affärstidningen inte granska dem som vi vill. 

SAS däremot måste stå med rumpan bar fyra gånger om året. Det är bra eftersom det är tydligt.

Jag har skrivit kanske tusen gånger att vi borde sälja SAS till danska staten. Ingen annan tycker vad jag vet detta, men hallå ni får gärna komma med förslag på vad som ska göras i stället. Att bara hälla in miljarder i SAS svarta hål är ingen långsiktig lösning. Regeringen och speciellt näringsministerns tystnad i denna fråga är pinsam. Det är dock uppenbart att inte heller oppositionen har en aning om vad som ska göras eftersom de är lika osynliga i debatten om SAS. 

***

Nu till ett annat ämne. Vi har bestämt oss för att skjuta hela Travel News Business Forum 2022 till hösten och då ha stopp i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg. Våren 2023 är planen att åka till Halmstad, Uppsala, Sundsvall, Visby, Karlstad, Falun, Kalmar och Umeå. 

Det ligger inte i någons intresse att göra ett event och en prisutdelning som inte blir perfekt.

Just nu lägger vi på Travel News allt krut på att göra Grand Travel Award den 26 april till reseindustrins egen Oscarsgala. Fast förstås utan förolämpningar av kvinnors utseende och örfilar. Jag är moderator på dagseminariet. Är stolt över våra keynote speaker:  finansanalytikern Anders Borg, Visit Swedens vd Susanne Andersson Pripp och Kairos Futures analytiker Erika Charbonnel. Hela programmet hittar du här.

Grand Travel Awards konferencier är SVT:s stjärna Kristoffer Appelquist, han var en gång i tiden ljustekniker på Ensembleteatern i Malmö. Jag brukade sitta i publiken då och njuta och det kommer jag göra även den 26 april. 

Du har väl skaffat din biljett redan? Annars bokar du den här

De nominerade bolagen hittar du här

Trodde du att vi glömt vårt hållbarhetspris? Verkligen inte. Läs mer om det här

Okej, det var veckans fredagskrönika. 

Ha en skön helg så hörs vi igen på måndag morgon när nyhetsbrevet kommer klockan 8. 

Va, har du inte en egen prenumeration på det? 

Det fixar du här HELT GRATIS.

2 kommentarer

  1. Jens Pettersson: Ett framtida danskt SAS utgående från Kastrup innebär att stockholmare kan få tre alternativ dubbelt upp. a) Tre egna flygplatser (Arlanda, Bromma & Skavsta) att välja mellan för flyg till b) En nätverksknutpunkt anpassad för transfer (Gardemoen, Kastrup & Vanda) i vardera av våra tre naboländer - Detta i en situation då utbudet av lediga flygplan att leasa eller köpa loss är 'All-time-high'. Svara
  2. International Airline support (Ltd): SAS kommer nog aldrig att överge Arlanda. Wallenberg m fl kommer stoppa det. Stockholm är helt beroende av SAS pga de många (förlustbringande) non-stop förbindelserna ut i Europa och interkontinentalt. Vad händer om SAS blir ett 100% danskt bolag? Och inga linjer ut från Arlanda längre är "heliga"? Se på vad som hände när SAS stängde Landvetter (SAS har endast en internationell non-stop- förbindelse ut från Göteborg, CPH). Istället har övriga europeiska flygbolag öppnat non-stop linjer. Före coronan erbjöds nära 100! non-stop-linjer ut från Göteborg. SAS behöver Göteborgs resenärer (för transfertrafik till Arlanda och Köpenhamn) men Göteborg behöver inte SAS. Övriga IATA-bolag har gett GOT utmärkta non-stop-förbindelser ut i världen sedan många år. Sammanfattningsvis så bör Staten omgående sälja SAS till danskarna - det blir sedan en rättvis anpassning med nya förbindelser ut från ARN. Och svenska folket slipper stå för dessa eviga förluster. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna