Det är bara att konstatera att vi har en iskall vår. Mumma förstås för de av Travel News läsare som säljer resor till utlandet. Desto kämpigare för dem som vill att människor ska stanna i Sverige hela sommaren.
Igår torsdag var jag på hotell Hasselbacken på Djurgården i Stockholm och hängde på deras uppfräschade uteservering med utsikt mot Gröna Lund och ABBA-museet. Det bjöds på kycklingkebab i bröd, vin och burlesk dansshow utomhus. Att se en kvinna dansa i underkläder när det är högst tio grader i luften och iskalla vindar är ganska plågsamt. Solen sken och strålarna glittrade i Saltsjön, men det var som någon glömt att sätta på värmen.
“Vi lever som bekant i post-metoo och då blir man, alltså jag, livrädd för att göra något som kan uppfattas som sexistiskt”
Det var många som tog upp sina telefoner och filmade när en tjej hoppade ner i en champagneskål med vatten och plaskade. Det var förstås bara kvinnor som filmade detta och la ut på sociala medier… Vi lever som bekant i post-metoo och då blir man, alltså jag, livrädd för att göra något som kan uppfattas som sexistiskt. Jag förstår att Hasselbacken med burlesk cirkusdans vill återknyta till historien på Djurgården, men jag undrar om det är rätt väg att gå. Att hälften av gästerna blir förvirrade och inte vet var de ska titta är inte speciellt smart 2023.
“Det är en sådan produkt som Anko van der Werff vill sälja och det var en sådan produkt som SAS tillhandahöll fram till det av EU avreglerade flyget”
Att lämna det förflutna och blicka in i framtiden är mycket svårt. Speciellt om man som SAS har en 75-årig historia av att transportera affärsmän jorden runt. Förra veckan fick jag göra min första längre intervju med den viktigaste personen i Travel News bevakningsområde, SAS vd Anko van der Werff. Jag säger inte att om SAS lägger ner så dör reseindustrin i Skandinavien, men det skulle bli ett gigantiskt tomrum. Det skulle förstås fyllas, men världen skulle förändras radikalt för de flesta av Travel News läsare.
Vi pratade förstås om SAS framtid och Anko van der Werff sa flera gånger att bolaget har 7,5 miljoner frequent flyers och att många av dem uppskattar saker som business class, lounger och fast track. Budskapet är klart, efter Chapter 11 och rekonstruktionen kommer SAS inte att satsa på lågpris i någon högre utsträckning. Man vill fortsätta att leverera service och ta hyfsat betalt för detta. Gärna i en form där man har monopol eller oligopol på sin marknad. Alltså som det fungerar på flygmarknaden i USA. Det är därför som Anko van der Werff tjatar om konsolideringen av den europeiska flygmarknaden.
Nu blir det ännu en utvikning innan jag kommer till poängen.
Jag hörde Handelsdocenten Kjell A. Nordström nyligen på SBTA:s träff i Clarion Sign. Han är en mästerlig föreläsare och pratade om monopol. Det är så man tjänar pengar. Två bra exempel är iPhone och den norska barnstolen STOKKE Tripp Trapp. De har tagit patent på sin produkt och levererar en lösning som vi inte tycker oss kunna leva utan. Då tjänar ett företag pengar.
Sjukt mycket pengar i Apples fall.
“Jag var länge en slav i Steve Jobs universum”
Det är en sådan produkt som Anko van der Werff vill sälja och det var en sådan produkt som SAS tillhandahöll fram till det av EU avreglerade flyget. Jag undrar om det går. Visst, det finns fortfarande en stor grupp män i Norden som älskar sitt SAS Eurobonus kort mer än sin partner och som drömmer om att det en dag ska förvandlas till ett Lifetime guldkort. Jag känner många män av denna sort. De älskar att prata om dessa kort. (Jag tror att de skulle bli lyckliga om de pratade om sina fruar lika passionerat.) Jag har dock aldrig träffat en man eller kvinna under 35 år som har denna böjelse.
Alltså det finns monopol, men de är som tur är tidsbegränsade. Jag var länge en slav i Steve Jobs universum. Men en dag såg jag ljuset på andra sidan muren och köpte en Chromebook för en femtedel av vad en Powerbook kostar. Den är förstås betydligt fulare än min gamla vita, men dessa ord är författade på denna dator.
Hoppas att du inte ser någon skillnad.
Sen köpte jag en lur från Kina som Donald Trump ville förbjuda. Den kostade ungefär hälften jämfört med min gamla Ajfån. Och på den vägen är det.
Att flyga mellan två punkter är sällan en himmelsk upplevelse även om man kommer närmare solen. Det finns en liten grupp som har råd att åka kråka, alltså privatjet. Vi andra tittar på prislappen och tänker att pengarna jag sparar nu när jag flyger med Ryanair kan jag spendera på ett fint hotellrum där jag kan vara med min älskade fru. Skulle det bli pengar över har jag också råd med lite blommor till min partner. Detta kan jag sedan lägga ut på sociala medier och få många likes.
Ja, ni fattar, jag och ganska många med mig vill vara i takt med tiden.
De företag som är framgångsrika 2023 tillhandahåller produkter till detta behov. Det gäller alla i reseindustrin och i synnerhet SAS och Hasselbackens uteservering.
***
Och med dessa ord vill jag önska Travel News läsare en härlig helg. Vill du veta hur jag hade det på Åland under Valborg ska du läsa RES nästa vecka.
2 kommentarer