Energi.
Finns det något viktigare för att få världen att funka?
Jag tror inte det.
Just nu har vi en ny praktikant inne på Travel News. Hon heter Emma Fredriksson och studerar i Umeå. Hon ska hjälpa oss med allt från Instagram till Infogram (vårt verktyg som gör snygga tabeller och grafik). Detta innebär att snart kommer löneligan med alla som arbetar på resebyrå och researrangörer snart ut. Det är ett jävla pill och tar mycket tid, men snart är det klart.
Jag har bara träffat Emma i två dagar, men jag kan redan nu säga att hon har rätt energi. Hon vill arbeta och lära sig mer. Det vill jag också.
Så har det varit sedan jag började att arbeta som journalist för 30 år sedan och det är fortfarande min viktigaste drivkraft.
Journalistiken har en svår roll eftersom vi både ska granska och inspirera. Om vi bara strök medhårs skulle ingen bry sig. Om vi bara skrek om vargen som äter upp rödluvan skulle det bli för deppigt.
Travel News ska granska reseindustrin, men ska också ge alla som arbetar i världens viktigaste, största och roligaste näringsgren energi.
Före Travel News arbetade jag som chefredaktör på reklam- och medietidningen Resumé. Nu i efterhand kan jag säga att jag spred för mycket dålig karma. Det misstaget vill jag inte göra om på Travel News. Men å andra sidan vill jag inte heller bara vara en mes.
Det är svåra avvägningar.
Men har man människor med bra energi omkring sig blir det enklare.
Det skulle uppfattas som vansinne om man skrev i ett CV att man har god energi.
Det kan bara komma fram i ett personligt möte. Följaktligen är jag övertygad om att reseindustrin är tillbaka på 2019 års nivå om fem år. Detta trots att många (46 procent enligt en undersökning av Kairos Future) har vant sig att jobba hemifrån under pandemin. Vi ser en svag rörelse ut ur de stora städernas centrum och “tre dagar i veckan på kontoret” kommer att bli den nya normen. (Jag skriver dessa rader hemma i soffan och ska cykla till jobbet när jag ätit lunch med min fru som har en ledig dag.)
Dock tror jag inte att detta leder till färre resor och möten. Behovet att träffas och ge varandra energi är lika stort som tidigare. Tror faktiskt att corona har ökat tydligheten i denna naturkraft.
***
Ovan teori innebär inte att digital försäljning kommer att försvinna. Vi är bara i början av denna utveckling. Och här skriver jag också om Travel News. I veckan kom vi på Premium upp i 300 000 kronor i försäljning. Det är jag mycket stolt över. Vår pågående granskning av reseindustrins fastighetsaffärer lockar till köp. Det gör också våra lönetoppar och våra reportage. Snart kommer det långläsning om Branäsgruppen och hur man blev nummer två efter Skistar. Svensk skidturism är den enda utvecklade grenen av mass- eller bulkturism. Att noga studera hur Åre, Sälen och Branäs blev turistmagneter är vägen fram för alla andra destinationer som vill locka till sig gäster och kunder.
Vi är förstås bara i början av Travel News Premium, att vi överhuvudtaget kan sälja något till en industri som på många ställen är ner 80 procent eller mer är ju osannolikt. Jag tackar för läsarnas förtroende och mitt mål är att sprida energi till alla som läser oss.
***
Och med detta snart över till Wild & Crazy vecka 14 som har tittat in i framtiden med hjälp av Kairos Future.
2 kommentarer