Annons:

Fredagskrönikan: Matchen har bara börjat  

”Om Ingvar Kamprad förkroppsligade 1900-talet så är 2000-talet Petter Stordalens årtusende. Vi lever i en Mello-kultur, varje helg ska det “hända något –  gärna spektakulärt”, och detta lyckas Strawberry leverera. Petter Stordalens medarbetare får varje år en larger-than-life-kick på VK och det bygger kultur inåt förstås, men i ännu högre grad utåt”

Äter lunch med en direktör i reseindustrin. Det bjuds på skvaller och affärsnyheter. Var det ena börjar och det andra slutar är förstås omöjligt att säga. Men helt klart är att första halvlek i reseallsvenskan har börjat. Det skedde som vanligt på juldagen när julklapparna var utdelade och människor började fundera på vad de skulle göra på semestern 2025. För charterelefanterna: Ving, TUI, Apollo, Rolfs buss och flyg, Sunweb och de andra  gäller det att sälja så många resor som möjligt i januari, reseindustrins viktigaste försäljningsmånad. Alla öser på med marknadsföring i så många kanaler som möjligt. Förr var tv lösningen på alla marknadschefers problem, nu är landskapet splittrat, men utomhus står sig starkt tycker jag. 

En fördel för säljarna av resor är att kontaktkostnaden efter julafton är betydligt lägre när tomten och black week har slutat att kränga sina grejer. Resorna trängs nu bara med ljudböcker och gym om uppmärksamheten i det kommersiella rummet. Reseannonserna är till förtvivlan lika eftersom den “kreativa reklamen” som på nittiotalet ansågs het är stendöd. Det som skiljer i reklamen för resor är avsändaren och här är det starka varumärken som gäller. Det ska bli spännande att se hur den relativa nykomlingen Sunweb klarar sig i matchen. Med ett lågt pris kan man slå sig in på marknaden, men är leveransen inte i paritet med förväntningarna blir det ingen andra sommar. Dock har min syster rapporterat att hennes senaste semester med Sunweb fick ett högt betyg. Det sista är förstås helt avgörande när man köper en resa – inget slår en tumme upp från någon man litar på.

I Tickets årliga reserapport som Travel News skrev om igår framkom att paketreselagen är tämligen okänd bland svenskar. Detta är förstås inte bra. Här tycker jag att reseindustrin (Didrik von Seth och SRF) borde göra en gemensam kampanj där man berättade om paketreselagens många fördelar och den trygghet som det ger resenärerna. Trygghet är efter pandemin den faktor som verkligen biter sig fast när svenskarna väljer resmål och förstås operatör. 

 

Vad har mer hänt i veckan? Jo, vi som har kontakter inom hospitality på sociala medier har inte kunnat undgå att se filmer och bilder från Strawberrys stora VK-konferens på Friends… jag menar förstås Strawberry Arena. Enligt mina källor var runt 4000 medarbetare på plats och fick se och höra ägaren Petter Stordalen på scen berätta om sina mardrömmar när han ligger i sängen bredvid Märta med sin schäfer Öbbe vid fotändan. Uppenbarligen är det en varg som oroar miljardären. Men sen klockan 06:05 när gårdagens försäljningsrapporter trillar in i telefonen försvinner vargen och ersätts med fyrverkerier…

 

Tillställningen får gudstjänsterna med Carola, Runar och Ulf Ekman hos Livets ord i Uppsala att framstå som, ja, nästan normala. Jag har skrivit det förr. Om Ingvar Kamprad förkroppsligade 1900-talet så är 2000-talet Petter Stordalens årtusende. Vi lever i en Mello-kultur, varje helg ska det “hända något –  gärna spektakulärt”, och detta lyckas Strawberry leverera. Petter Stordalens medarbetare får varje år en larger-than-life-kick på VK och det bygger kultur inåt förstås, men i ännu högre grad utåt. Detta har jag också skrivit tidigare, men stora möten och event har tagit över reklamfilmen i TV4 som det mest effektiva sättet att sprida ett budskap och skicka en signal. Följaktligen är VK lysande eftersom konferensen visar att Strawberry lever som man lär. Ingvar Kamprad predikade på sin tid snålhet. Petter Stordalens budskap är det motsatta, excesser är det som gör oss lyckliga. Det är stunderna med familjen och vänner som är de avgörande. Gärna på ett fint hotell eller en mysig restaurang. Eller ett stort möte med ditt företag. Eller en allsvensk fotbollsmatch eller en konsert med Taylor Swift eller… ja, vad som helst som erbjuds i Travel News bevakningsområde. Jag är övertygad om att det skifte vi såg efter pandemin att människor spenderar mer pengar på upplevelser och mindre på prylar är här för att stanna. När hela stadsdelar brinner upp i Kalifornien inser allt fler att det enda som vi inte kan berövas är våra minnen. 

 

Oj, nu blev det pompösa ord igen. Ha nu en skön helg så ses och hörs vi på måndag i Travel News nyhetsbrev. 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna