Skriver dessa rader på Arlanda i terminal 4 vid gate C41. Att gå hit från säkerhetskontrollen i terminal 5 tar minst 20 minuter enligt Swedavias egna beräkningar. När man väl kommer hit fungerar inte eluttagen på de så kallade kontorsplatserna. Pallen man ska sitta är så obekväm att det är ett dåligt skämt. SAS-planet, en Airbus A320, är förstås försenad en timme eftersom piloterna är på vift. Oklart om de sitter på ett plan som också försenats. Men personalen i Pressbyrån var vänlig så vi fick frukostpaket till ett vettigt pris trots att jag initialt tog “fel” juice.
Är på väg till Biarritz för en vecka med Surfakademin. Gör denna resa med min yngsta son som nyss fyllt 14 år. Inom några månader kommer han att bli längre än jag. Han som tränar boxning minst fem dagar i veckan kommer säkert som amen i kyrkan att vara betydligt bättre än jag på surfbrädan. Exakt vad som händer på denna surfresa kan du läsa mer om i Travel News systertidning RES inom kort.
Efter denna resa blir det bilsemester i Sverige. Bilsemester är största reseformen när människor kommer till Sverige och förstås den största inom landet. Travel News skriver alldeles för lite om bilsemester, men det ska bli ändring på detta nu. Jag har fått låna en Polestar några veckor och ska se hur detta fordon funkar i praktiken. Testade en Microlino i veckan som en slags uppvärmning i elbilsvärlden. Microlino är så långt det går att komma från en Polestar. En modern bil har idag mer gemensamt med ett rymdskepp än traditionell vägtransport. I en Microlino däremot har du kontakt med världen runt omkring. Den går i drygt 90 kilometer och när du ligger på E4:an mot Södertälje är det med livet som insats. Elmotorn i en Mircolino brummar inte. Den skriker och ylar. En bra påminnelse om att alla resor på asfalt är riskabla. Gas och broms är det enda man måste hålla reda på precis som i radiobilarna på Gröna Lund. Följaktligen är Microlino rolig att köra om man vill leka biltjuv.
Microlino är skapad i Schweiz, men tillverkas i Italien. Bakom varumärket finns en familj som blev stenrika på att tillverka sparkcyklar. När det gick som bäst tryckte man ut 18 000 sparkcyklar om dagen. Sönerna ville göra något nytt och det blev Microlino. En gullig minibil med plats för två passagerare som sitter mysig bredvid varandra. Hångelvänligt. Vart man än kommer med denna bil är det en sensation som väcker skratt, frågor och får många att klicka fram kameran i mobilen. Enligt EU eller vem det nu är som bestämmer är Mircolino en motorcykel med fyra hjul. Det är därför som det inte behövs airbags, cruise control, ABS-bromsar, AC och annan lyx. Vid en första blick kan man få för sig att Microlino är en moppebil, men så är inte fallet än i Sverige. Det finns en mopedbil i hemlandet Schweiz, men den säljs ännu inte här.
Utmaningen med en elbil är inte fordonet i sig utan att fylla på med el. Detta är en vetenskap i sig och ja, det tar mer än några dagar att lära sig vad som krävs. Vart än du kommer är det nya appar som ska laddas ner och när du väl är inne i dessa visar det sig att sladden i bagageluckan inte passar. Eller att laddmaskinen du står framför är sönder eller… Jag förstår att Hertz och Avis inte får sina elbilar uthyrda. Vem vill riskera att bli stående i vägrenen med ett stort fordon på semestern? Idioter som tänker mer på miljön än sig själva.
Jag har alltid strävat efter att vara en early adopter. Alltså först med det senaste. Just nu är jag väldigt inne på AI och tycker att vårt arbete med våra bokslutsgenomgångar med AI-företaget Eivora är i framkant. Tyvärr har det visat sig flera gånger i mitt liv att i framkant ofta innebär att man är alldeles för tidig. Tajming är den i särklass viktigaste faktorn när det kommer till framgång. En bra synonym till tajming är tur. Att elbilar är framtiden är självklart, men det återstår en del innan tajmingen är helt rätt.
I Biarritz kommer jag få många möjligheter att öva på tajming när vågen från Atlanten kommer. Då gäller det att vara blixtsnabb från liggande upp till stående för att surfa. Det lär kunna ta en hel vecka att få till ett enda bra åk. Och ja, det kanske inte räcker ändå. Men resan är målet och jag älskar att vara i havet så det ska säkert gå bra.
Ha nu en skön helg så hörs vi igen på måndag i nyhetsbrevet. Självfallet blir det lite lägre tempo på sajten nästa vecka, men helt livlöst blir det aldrig.