Annons:

Fredagskrönikan: Kolla aldrig en bra story

I veckan åt jag lunch på Riche med en lobbyist i reseindustrin som tyckte att vi skulle starta en kampanj för att få Ryanair att flytta sin trafik från Arlanda till Bromma. Vi var rörande överens om att det var ett lysande projekt som skulle locka fler turister till och från Sverige,  sparka liv i svensk inrikestrafik och bryta SAS monopol på den senare marknaden.

Vi bestämde att jag skulle ta fram en nyhetsartikel i Travel News om att detta var möjligt. Sen skulle lobbyisten skriva en debattartikel som krävde att Bromma skulle byggas ut. Vi skulle därefter uppvigla SD:s riksdagsgrupp och ett gäng moderater för att stötta projektet. Kampanjens kärna skulle gå ut på att förlänga Brommas landningsbana med några hundra meter över Bällstavägen och in i ett litet meningslöst grönområde. 

På Ryanairs pressträff när man introducerade nya linjer för en dryg vecka sedan tog jag upp problemet med att Ryanairs flygplan är för stora för Bromma. Eddie Wilson, Ryanairs flygboss på Europas största flygbolag sett till antalet passagerare, rättade mig då och sa att planen inte var för stora utan att det var landningsbanan som var för kort. Den är 1668 meter i dag. Tyvärr räcker det inte med några hundra meter för att Ryanairs Boeing 737-800 och Max-200 ska kunna landa. Dessa farkoster och IATA kräver 2600 meter för att kunna landa och lyfta tryggt. Åtminstone om vi ska lita på Travel News grävande flygreporter Leif Holmkvist som fick i uppdrag att skriva den första artikeln. Än en gång blev det klart att man aldrig ska kolla en bra story… 2600 meter innebär att man måste riva ett helt bostadsområde vid namn Sundby och ja, till och med vi som älskar flygplan inser att det aldrig kommer att gå. 

Jag tröstade mig med att titta på Ryanairs pressträff på Travel News Instagram. Den ägde förstås rum i det fulaste konferensrummet på Hotel C bredvid Arlanda Express. I den fönsterlösa lokalen frågade jag Eddie Wilson vad han trodde om konsolideringen av den europeiska flygmarknaden. Han förklarade då att när allt är klart finns det bara fyra flygbolag kvar i Europa: IAG, Lufthansa, Air-France-KLM och Ryanair. Han jämförde de nationella flygbolagen som SAS och Al Italia med bortskämda tonåringar som lever på pappas pengar. Dessa bolag kommer sakta att vittra bort eftersom de som lever på allmosor aldrig lär sig att klara sig själva. Han jämförde sedan flygbranschens utveckling med mobiltelefoni. Bägge är en commodity där lägsta pris är det absolut viktigaste. Att telefonen ska fungera är lika självklart som att planen ska gå och landa i tid. De flesta vet inte vilket varumärke som finns i telefonen. Enligt Eddie vet inte heller unga människor vilket flygbolag de reser med. Bara att det är det billigaste. 

De låga biljettpriserna som Ryanair, Norwegian, Wizzair och Easyjet introducerat har inneburit en revolution för Europa. Lågprisflyget har troligen betytt mer än euro för att knyta samman kontinenten. 

Eddie Wilson gav två exempel. 

Det går nu att resa till den plats där det finns bäst läkarvård i Europa utan att bli ruinerad. Och för dem som måste arbeta i ett främmande land finns det en möjlighet att komma hem på helgen och behålla kontakt med familj och vänner. 

När Ryanair flög inrikes i Sverige var det mycket snack om att biljetterna mellan Malmö och Stockholm kostade en femtedel av SJ:s biljetter. Inte bra för miljön var budskapet. Men Eddie Wilson förklarade på pressträffen att på de sträckor som har snabbtåg slutar man att flyga. Exempelvis Madrid till Malaga. Det gäller på tågsträckor upp till 800 kilometer. 

Så de politiker som hatar flyg har två alternativ: slåss mot motorn i Europas tillväxt eller bygga bättre järnvägar. Min förhoppning är att de satsar på alternativ två eftersom upplevelsen i Snälltågets restaurangvagn är ungefär tusen gånger mysigare än den i ett fullsatt Ryanplan.  

Och med dessa ord tar vi helg och så hörs vi igen på måndag.   

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
På nytt jobb