Förra veckan kom jag på en idé här fredagskrönikan som fick noll respons. Så är det ofta. Tajming är den viktigaste variabeln när det kommer till framgång. Det brukar jag mässa om när jag håller föredrag. Då brukar jag säga att tajming är detsamma som tur. Eller otur. Världens mest kända astronom Galileo Galileo hade otur när han sade att jorden var rund år 1615. Det blev bannlysning av katolska kyrkan och förvisning till helvetet fram till år 2000 då påven Johannes Paulus II upphävde inkvisitionens dom.
GG dog 1642…
Hade GG haft tur skulle han varit född några år senare när Isaac Newton levde och sa samma sak. Dessa tankar satte i gång den industriella revolutionen vars svallvågor vi fortfarande lever i.
Ja, det var en pompös inledning.
(Jag kan ha använt den tidigare, ber om ursäkt i så fall.)
Vad jag vill tillföra idag är att förutom tajming och tur behövs en jävla massa tjat för att något ska hända.
Nu börjar jag tajta.
Förra veckan hade jag idén att de största företagen i reseindustrin borde bilda ett Timbro. Jag var lite osäker på vilka dessa elefanter var, men det fick jag veta när jag podcast-intervjuade Visit Swedens vd Susanne Andersson i veckan. De tretton största enligt statens marknadsföringsbolag är: Svenska Live, SAS, Parks & Resorts, First Camp, Destination Gotland, STF, Strömma, Scandic, Strawberry, Göta Kanal, Skistar, SJ och Svenska Möten.
Självfallet saknar jag några bolag, allt från Pandox till Norwegian via Stena. Men någonstans måste man börja om man vill bygga ett tempel.
Min tanke var att dessa ska bilda en kamporganisation… jag menar förstås en tankesmedja som är betydligt tuffare än Visita och som har mer mod är Visit Sweden. Alltså reseindustrins eget Timbro. Ansvarig för detta borde reseprofilen Lina Skandevall bli.
Överst på agendan borde vara att få fler utländska turister med mycket cash till Sverige. Och med detta som hävstång garanterar X tusentals nya jobb och X nya miljarder in på skattekontot.
Till att börja med borde samtliga elefantbolag gå med i lobbyorganisationen Connect Sweden där just nu Visit Sweden och Swedavia ensamma kämpar för att få fler internationella flyglinjer till Sverige.
Vidare borde de kampanja för att Visit Sweden ska få lika mycket pengar som marknadsföringsbolagen i Danmark och Norge får.
När jag intervjuade Susanne Andersson blev det uppenbart att den statliga direktören ännu inte fått träffa näringsminister Ebba Busch. Ett år har gått med vår nya regering och reseindustrins och besöksnäringens frågor är så obetydliga att det räcker med en statssekreterare och en kafferast för att klara av detta. Det säger allt om hur mycket regeringen struntar i den näring som Travel News bevakar.
Nu råkar det vara så att vi har en borgerlig regering och de vill gärna sola sig i glansen av höga direktörer i näringslivet. Statstjänstemän har inte lika hög status. Följaktligen tror jag att den nya lobbyorganisationen snabbt borde sammanställa en rapport med krav på regeringen och tillsammans överlämna denna till näringsministern.
Självfallet borde vår regering göra som Norge och lista reseindustrin som ett av svenskt näringslivs fem viktigaste fokusområden.
McDonalds gjorde en kampanj för ett tag sedan om hur unga människor fick sitt första jobb på Donken. Den kan man damma av och köra med alla elefantbolagen.
Som ni märker har jag många idéer om hur detta ska göras. Det ser jag som Travel News uppgift, vi ska bevaka näringen, men vi ska också elda på. På samma sätt som lokaltidningen är lojal med orten där den kommer ut ska vi vara på näringens sida när det gäller utveckling och tillväxt.
Det innebär inte att vi ska applådera alla dumheter som händer, men jag tycker att vi klarar balansgången ganska väl. I veckan kom det in ett tips om Visit Hallands eventuellt olagliga samarbete med influencers. Det blev artikeln: Skattepengar till utvalda krogar retar konkurrenterna inom 12 timmar.
Skriver dessa rader på Arlanda Express på väg in till stan. Jag har precis spanat in den nya Taxfree-butiken och den gång som snart ska bli en ny restauranggata och shoppingveranda.
Det kommer en mängd nya restauranger, men jag kommer att sakna Max prisvärda menyer. Och sen är det trist att Sveriges två mest kända företag HM och Ikea inte finns på Arlanda. Det säger något om omsättningshyrorna som Swedavia vill ha in varje månad.
Vill du se framtiden på Sveriges viktigaste arbetsplats Arlanda? Då ska du spana mina Stories på Facebook och Instagram.
Med dessa ord, ha nu en skön helg så hörs vi på måndag igen.
4 kommentarer