Det har varit en arbetsvecka med mycket tjuvlyssnande. Jag har fått sitta med i sammanhang där jag normalt inte har access. Här är en liten rapport om vad som sägs vid maktens bord i reseindustrin.
Det började i tisdags när Portugals ambassad på Drottninggatan hade besökt av Rita Marques, statssekreterare i näringsdepartementet i Lissabon. På plats runt bordet fanns också representanter från Airtours, Ving, TUI, Apollo, Spring Travel och SRF. Samtalet leddes förtjänstfullt av Didrik von Seth.
Det presenterades ingen revolution utan en fortsatt strategi för att Portugal ska växa som turistland. Före pandemin hade man 30 miljoner besökare och målet är förstås att då dem att komma tillbaka så fort som möjligt. 17 procent av Portugals BNP är turism, att jämföra med Sverige som ligger under 2 procent.
Målet tycks vara att göra en Mallorca, alltså att gå från bulkturism till premium. Vägen dit stavas mindre turister i Lissabon som hotas av överturism och att ha besökare även under lågsäsong. Portugal vill precis som Mallorca ha besökare 365 dagar om året. Följaktligen satsar man på cykel, surfing, golf, vandring och löpning. 90 procent av turisterna anländer med flyg. Statssekreterare Rita Marques förstod att den siffran kommer att vara konstant även om man inte har något emot gäster som kommer med tåg…
Just nu måste man vara PCR-testad för att komma in landet, plus förstås ett covid-pass, men förhoppningen är att detta ska hävas den 9 januari.
Jag har seglat från Porto söderut mot Gibraltar och kan berätta att kusten söder om Lissabon är den vackraste i Europa och ja, det finns plats för väldigt många fler turister. Enda nackdelen är att vattnet i Atlanten inte är lika varmt som i Medelhavet. Å andra sidan är vågorna bättre att surfa på.
Två dagar senare satt jag runt ett liknande konferensbord på Taxiförbundet. De sitter en halvtrappa ner på Stockholms pampigaste gata: Karlavägen.
Här möttes representanter för det som ska bli ett mobilitetsråd. Alltså, taxi, hyrbilar, elsparkcyklar, Järfälla kommun och en forskare på KTH. Sverige är ett bilberoende land – det finns 5 miljoner bilar. Dessa står dock parkerade 96 procent av tiden. Det vore mycket bättre för miljön om vi delade på de bilar som finns och lät bli att äga en bil. Exakt hur man ska förändra den svenska folksjälen i grunden löste vi inte på två timmar. Men gruppen kommer att fortsätta att arbeta och målet är att göra ett utspel och debatter under nästa sommarens Almedalsvecka.
Travel News ska förstås skriva mer om ovan företagare.
Utan dem ingen reseindustri.
Jag har även hunnit med att hänga på Operakällaren och DI:s utdelning av Årets affärskrog. Det gick som mycket väntat till nyöppnade Brasserie Astoria på Nybrogatan i Stockholm. Detta är den största krogsatsningen i huvudstaden sedan Eataly och ja, man kan verkligen säga att finansiärerna Harald Mix och Antonia Ax:son Johnson fått valuta för de hundra miljoner man investerat. Krögaren Björn Frantzén är Sveriges i särklass mest framgångsrika krögare. Han är en internationell stjärna i Zlatan-klass, i vår ska Björn öppna en restaurang på översta våningen på varuhuset Harrods i London.
Detta var kanske inga spektakulära avslöjande, men väl en arbetsvecka i reseindustrin. Snart kommer min Wild & Crazy-krönika med vilda åsikter.
Du kan också läsa min nya topplista i RES b .
Ha nu en skön helg så hörs vi igen nästa vecka.