Annons:

Fredagskrönikan: Grundaren av All inclusive goes premium –  så här är det!

Befinner mig i Tignes i franska Alperna. Det är årets första snö och igår var vi och gick på en glaciär på berget. Magisk sol och mörkblå isklar himmel. Det fanns ett hål i glaciären och där klättrade vi ner. Vi var på 3656 meters höjd. 

Det var förstås svindlande på alla sätt och vis. 

Jag är här för att Club Med inviger sin senaste resort. Ett helt nytt hotell på en gammal parkeringsplats. Det är förstås ski in och ski out som på alla världens nybyggda alpina hotell. Och som på alla nyöppnade verksamheter är det initialt en del logistiska problem. Att checka in tog 30 minuter. Det uppskattas inte när man rest i 14 timmar för komma fram. Anländer man då till ett premium hotell ska det gå blixtsnabbt att få sin rumsnyckel och lägga sig på sängen en stund. 

“Det har krävts några konkurser och rekonstruktioner på väg hit, men den senaste revolutionen i bolaget har varit framgångsrik”

Ja, ni läste rätt. Club Med är numera premium. Resebolaget som startade för mer än 70 år sedan gjorde för tio år sedan en turn around. Det som började med tält på stranden och ideella mål utan vinst är numera ett riktigt kommersiellt resebolag. Det har krävts några konkurser och rekonstruktioner på väg hit, men den senaste revolutionen i bolaget har varit framgångsrik. Club Med har destinationer över hela världen och planen är att fortsätta att expandera. Skidor är en stor grej och just nu har man 20 alpina resorts. Man är på gång i Kina som har stora planer på att bli världens största inom skidturism. Dessa planer ligger förstås på is tills man har fått bukt med covid…

“Club Med säger att de vill vara ett familjehotell och med det menar de att man kan lämna bort sina barn. Från fyra månader…”

Anledningen till att jag är på plats är förstås för att Club Med vill växa i Sverige. Det som är kvar i grundkonceptet är all inclusive som Club Med enligt egen uppgift var först med i hela världen. Och All inclusive Premium innebär att en tur på berget ingår i priset. Liksom att besöka spat och skidskolan som vi ska testa idag. På Club Med ska du alltid kunna koppla av och aldrig behöva ta upp plånboken. Det är kärnan i affärsidén. 

Kommer då detta att funka för svenska gäster? Ja, självfallet för vissa. 

Men, Club Med säger att de vill vara ett familjehotell och med det menar de att man kan lämna bort sina barn. Från fyra månader…

Och är barnet över fyra år får det förstås börja i skidskola utan att mamma och pappa behöver vara med och övervaka. 

Här är det franska regler och värderingar som gäller och då behöver du inte leva upp till svenska normer om att på semestern ska familjen umgås tillsammans. Jag tror att Skistar har lärt alla svenskar att grejen med en skidsemester med hela familjen är att ALLA SKA UMGÅS OCH GÖRA SAKER TILLSAMMANS HELA TIDEN. Detta ska ske en gång om året. Punkt slut.

“Club Meds koncept kommer aldrig att hota elefanterna Ving och TUI, men i premiumsegmentet finns det goda möjligheter att växa”

Den andra anledningen till att det kan bli svårt för Club Med att bli stora i Sverige är att flyga hit tar en evighet. Vi satt fyra timmar och väntade i Paris och på vägen hem är det lika många timmar i Amsterdam som väntar. 

Och Tignes är vackert när du kör hit och när du kommer upp i bergen. Men vår “by” består av massiva bostadskomplex utan det minsta själ och känsla. 

Vårt hotell är förstås fantastiskt med vänlig personal som ler hela tiden trots att det tar tio minuter att röra ihop en aperol spritz. Middagsbuffén är sensationellt god och bandet som spelar på afterskin är störtsköna. Och förstås har man inte glömt bort hållbarheten. På den stora pressträffen berättar Club Meds hållbarhetschef om hur man sparar mat, värmer upp huset med gammalt duschvatten och om solfångarna som sitter på väggarna för att samla upp ljus från snön. 

Kommer då Club Med att locka fler kunder från Sverige i framtiden? MItt svar är självfallet ja, idag har man nämligen bara 1000 kunder. Club Meds koncept kommer aldrig att hota elefanterna Ving och TUI, men i premiumsegmentet finns det goda möjligheter att växa. Om jag bara kunde åka skidor skulle jag gärna återvända hit. 

***

Vad har mer hänt i veckan? Jo, det är stort intresse för våra genomgångar av boksluten från 2021. Hotelltoppen och resebyråtoppen har lett till fler prenumeranter på Travel News Premium vilket jag förstås tycker är mycket bra eftersom premium utgör den ekonomiska bottenplattan för Nordens största och oberoende affärstidning om reseindustrin. På måndag kommer researrangörstoppen och därefter campingplatser och konferensanläggningar. Dessa genomgångar är ryggraden i vår bevakning av reseindustrin. Och sen blir det ytterligare drygt 500 premium-artiklar innan nästa år är slut. 

***

Och med dessa ord återstår bara för mig att önska alla läsare en härlig andra advent. 

 

2 kommentarer

  1. Mia: Är mycket förvånad att ni denna vecka när IBTM gått av stapeln har skrivit något om detta ? är mötes-och eventbranschen ej av intresse för er ? Svara
    • Travel News: Det borde vi förstås ha gjort. Men vi kan tyvärr inte vara överallt hela tiden. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna