Annons:

Fredagskrönikan: Grattis Västervik, ni är bäst i Sverige

Jag brukar för det mesta skriva denna krönika på fredag förmiddag som en sammanfattning av veckan, både för mig själv och reseindustrin. Men denna vecka måste jag vara lite tidig och skriver redan på torsdag eftermiddag eftersom idag fredag när du läser detta inviger Swedavia en ny långlinje ute på Arlanda till Japan. Det händer alldeles för sällan att vi i Stockholm får nya långlinjer och då måste man vara på plats redan vid klockan 7 i säkerhetskontrollen. Den stora grejen denna fredag är att kristdemokraten Andreas Carlson, vår infrastrukturminister. Hans presschef Ebba har lovat att ge mig några minuters intervju  med statsrådet under minglet. 

Att han och regeringen värnar flyget och faktiskt är på plats när ambassadörer och statliga direktörer klipper band på Arlanda är förstås viktigt. Carlsons företrädare, socialdemokraten Tomas Eneroth gjorde aldrig detta. Han missade aldrig heller ett tillfälle att tala illa om flyget. Han värnade istället tåget och förlängde Arlanda Express exklusiva linje mellan Arlanda och Stockholm till år 2050… 

Det är positivt att den nuvarande regeringen ser flyget som en tillväxtmotor. Så gör både borgerliga och socialistiska regeringar i Danmark och ja, tänk att de har Nordens bästa och största flygplats. Det är samma tongångar från Labor i Storbritannien. Där har finansministern varit tydlig med att hon vill ha en tredje landningsbana på Heathrow och att detta är ett fenomenalt sätt att skapa tillväxt i ett land som gått in i väggen efter Brexit. Flyget håller med andra ord på att ta tillbaka sin gamla roll som det som driver världen framåt. Den skam som föddes i Sverige sjunger inte längre på sista versen, den är död och begraven. Skönt. 

Du följer mitt äventyr ute på Arlanda på Travel News Instagram här.

Vad har mer hänt i veckan? Jo, idag torsdag var jag på Revenue Forum på Hilton vid Slussen. Jag är inte säker på att formen med hybridmöten på olika ställen i Europa är optimal, men det funkar tillräckligt bra för att locka drygt 200 personer som arbetar med öka intäkterna på hotell. Det var en del snack om lojalitet på scen och alla var överens om att det bygger man genom personliga kontakter. En vänlig receptionist eller en pigg hovmästare slår alla bonusprogram i världen. Men samtidigt kan vi inte klona de bästa av de bästa och sprida ut dem på alla världens hotell. 

En expert på scen förklarar att den värsta formen av försök till lojalitet är att du får detta “låga pris om du blir medlem nu”. Den kund som köper detta “erbjudande” får man aldrig ha kvar i mer än 24 timmar. Jag tror på motsatsen när man säljer upplevelser, våga vara tuff, tro på din produkt och ta betalt därefter. En gång var jag på Åland och hade hört att det bästa hotellet på ön låg utanför Eckerö långt från allt och alla. När vi kom dit kunde vi konstatera att hotellet var suveränt. Det var mysiga rum, en suverän restaurang och ett underbart par som drev rörelsen. Vi undrade vem som brukade bo på hotellet. Det äkta paret förklarade att gästerna kom i bil från Spanien, Frankrike och Italien. 

– Och varför väljer de ert hotell? 

– Vi är dyrast på Booking och har bra recensioner. 

Det mina vänner är ett coolt svar. 

Det är självklart att betala ett högt pris för kvalitet. 

 

På Revenue Forum hörde jag även Benchmarking Alliance sammanfatta 2024. De samlar in och sammanställer data om hotellpriser och hur många gäster som checkar in på alla hotell i Norden och Baltikum. Det var få överraskningar för mig som chefredaktör på Travel News. (Här är mina bilder från presentationen.) Den stora överraskningen var att Västervik var den destination som vann 2024. De vann kategorin högst genomsnittspris sett över tid. Västerviks sex hotell lyckades alltså slå alla andra ställen i Sverige inklusive Stockholm som hade fin draghjälp av Taylor Swift i juni. Jag undrade om detta bara var tack vare Björn Ulvaeus lyxhotell Slottsholmen, men fick svaret att det krävs minst 5 hotell för att komma med i statistiken. Västervik har sex. 

Som av en händelse var jag i Västervik i somras och kan konstatera att det är en suverän plats att vara på. Vi bodde inte över på Slottsholmen den gången, men det måste jag göra nästa gång.

På en lunch högst upp i Skrapan träffade jag två medarbetare på Visit Sweden som inte kände till denna nyhet om Västervik. Nu vet de och jag tycker att tävlingar som denna är viktiga när vi ska marknadsföra Sverige. Det är en gammal sanning att kvalitet leder till kvantitet när det gäller turism. Sverige kan aldrig tävla prismässigt mot länder som Albanien och Turkiet när det kommer till turism. Men vi kan och ska vara självsäkra på att vi har en väldigt bra och skön produkt som är lika mysig som trygg. 

Exempelvis Västervik. Och Varberg som vann denna tävling förra året.

Och med dessa ord tar vi helg och så hörs vi igen på måndag.  

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025