Annons:

Fredagskrönikan: Frustration i Nordvästra Skåne!

Förra veckan var jag och alla tidningens medarbetare i Helsingborg för Travel News Business Forum. Det är andra gången vi gör detta event i Nordvästra Skåne. TNBF är ett sätt för oss att bryta ny mark, vi har vårt gamla DNA: resebyråer och outbound-resande. Men vi vill bli lika starka på inhemsk turism och speciellt hotellindustrin utanför tullarna. 

”Vårt mål är enkelt: vi vill att alla närvarande ska tjäna mer pengar”

Går du in på en resebyrå i Karlstad så är chansen stor att de som arbetar där läser Travel News, men går du in på stadshotellet vet de flesta inte vilka vi är. Det vill vi ändra på och det bästa sättet att nå dit är nyfikenhet. Följaktligen gör vi TNBF som är ett event där vi samlar alla i en region som arbetar med turism. Vårt mål är enkelt: vi vill att alla närvarande ska tjäna mer pengar, bli inspirerade och få ny kunskap om reseindustrin. Och så vi arrangerar en liten gala där vi delar ut Wilhelmina Skogh-priser. 

Jag säger inte att detta upplägg är perfekt, men det är exakt det jag vill saluföra: kunskap och fåfänga. Människan behöver båda två för att kunna existera. 

Förra veckan flög vi alltså ner till Skåne och landade på Ängelholms flygplats. När jag tittade ut genom fönstret under landningen såg jag Barkåkra kyrka norr om Skälderviken. Där gifte sig mina föräldrar och min mormor och morfar är begravda på kyrkogården. I taxin på väg till Helsingborg ringde det i telefonen. Det var lokaltidningen Helsingborgs dagblad (HD) som ville uppmärksamma vårt event. Jag blev förstås glad men sedan orolig eftersom de hittat ett litet fel i en av de två texterna om Scandic Oceanhamnen i Helsingborg. Det stod att man från taket på hotellet kunde titta ut över ”kobbar och skär”. HD hade hittat en skandal för det finns ju ingen skärgård i Öresund. 

”HD hade hittat en skandal för det finns ju ingen skärgård i Öresund”

Jag blev nervös, bad förstås om ursäkt och lovade att rätta till detta direkt. Jag har ju själv bott på hotellet en natt under H22, intervjuat hotelldirektören Elisabeth Persson i en lång podcast och känner att just detta hotell har vi riktigt bra koll på. Texten är skriven av en av mina medarbetare med ett förflutet i Göteborg, hen tror att det är skärgård över allt… Det borde jag ha upptäckt, men vi har ett femtiotal nomineringstexter till vårt event och då blir det ibland misstag. 

Vi körde vårt event. 160 personer satt runt runda bord, blev inspirerade av våra fina föreläsare och workshoppade fram en rapport om hur regionen kan utvecklas för att locka fler turister till Nordvästra Skåne. 

Onsdagen avslutades med att vi delade ut våra priser i tio kategorier. När vi tog bilden på alla vinnare var det åtta kvinnor och fyra män som log med våra diplom. Förutom mig och Travel Tech-entreprenören Linda Bjernstål som var konferencierer på utdelningen. Dagen efter blev rubriken i HD: “Hotell prisat för utsikt över Öresunds skärgård – men var är den?”

I texten kunde man läsa att jag börjar skratta när HD tar upp felet i vinnartexten. 

Grrrr. 

För det första fick Scandic Oceanhamnen inte pris för sin makalösa utsikt utan för sitt fantastiska miljöarbete och sin roll som nykomling i besöksnäringen i Nordvästra Skåne. Det blev två priser. 

Och tror ni att det blev en bild på våra fantastiska vinnare?  Nej, det var en gammal bild på mig när jag flinar mot kameran och en bild på Öresund. Dagen efter skriver jag ett frustrerat mejl till redaktionen: “Måste säga att jag blir både ledsen och deprimerad av din vinkel som antyder att vi inte kan något om regionen och speciellt Scandic Oceanhamnen”. 

Jag får ett svar från redaktionschefen Marcus Svensson där det står att jag ska vara glad att de hittade felet annars hade det inte blivit någon artikel alls. “Våra skånska läsare är lite trötta på Stockholmsperspektivet på vår del av världen, och när bollen var upplagd kunde vi inte låta bli att sparka till den.”

Detta är alltså roligt enligt lokaltidningen HD som avrundar med orden: “Vi tror nog att läsarna fattar den humoristiska tonen”. 

HD är den enda kvarvarande dagstidningen i denna del av Sverige, de sätter ensamma tonen för drygt 250 000 människor. Nu gör de sig lustiga över den kanske viktigaste näringen i området. 

Varför? Jo, för att de vill sälja fler prenumerationer av sin tidning. Egna vinklar och gräv är det som konverterar. Att man på vägen förlöjligar tolv fantastiska entreprenörer och företagare spelar ingen roll. Att en majoritet av dessa är kvinnor har man ingen aning om. 

Jag önskar att jag inte var så frustrerad av detta. 

Men det är jag. Som ni märker. 

Ja, ja. 

Nu är det påsk och vi tar ett litet lov fram till tisdag då vi ses igen i vårt nyhetsbrev. Glad påsk alla läsare i reseindustrin.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna