Skriver dessa rader på morgontåget till Göteborg. Ska besöka Heart Aerospace under dagen och se hur det går med deras nya elflygplan. Travel News har bevakat detta projekt sedan födelsen. Mer om detta på annan plats på den sajt du just nu läser.
Igår var jag på franska ambassaden och åt lunch. Min favoritrepublik har en fantastiskt fin fastighet på Narvavägen och varje gång jag får en inbjudan dit blir jag lite stolt. Det händer ungefär en gång vartannat år…
Anledningen till detta besök var att man behöver hjälp att marknadsföra Frankrike i Sverige. Det var jag och lite olika stakeholders i den svenska reseindustrin som satt i den eleganta matsalen. Precis som många andra destinationer vill Frankrike gå från kvantitet till kvalitet. Man tackar nej till mass- och bulkturism. Eller ja, man vill undvika att fler människor åker till Rivieran på sommaren och det behövs verkligen inte fler besökare i Paris.
”Ambassadören log vänligt och tittade på mig. Han undrade, vad tycker jag egentligen om hans land”
Frankrike slåss med Spanien och Italien om de stora turistströmmarna och nu var man lite orolig att man hamnat på efterkälken efter covid. Alltså, det går bra, men allt kan förstås gå ännu bättre. Beläggningsgraden på hotellen i juli har varit 80 procent, den högsta siffran någonsin. Besökarna bor på lite billigare hotell, men spenderar lika mycket pengar på destinationen på mat och upplevelser.
Vi var alla överens om att resandet är tillbaka och att det främst är europeer som åker runt i Europa. Strömmarna från Asien har inte kommit tillbaka och när det gäller Kina är det bara någon procent av 2019 års siffror som släpps ut ur mittens rike. Även amerikaner är det färre av nu när lågprisflyget över Atlanten inte har återuppstått – än.
Ambassadören log vänligt och tittade på mig. Han undrade, vad tycker jag egentligen om hans land.
Jag blev tvungen att svara ärligt.
Problemet med Frankrike är att det är ett gammalt land som luktar konstig ost.
Detta är förstås inget problem om man vill locka till sig pensionärer med blått hår, men om man vill ha unga hipster turister så kan det förstås bli en… utmaning. Jag föreslog att man skulle marknadsföra sig som ett modernt land. Ett bra exempel är förstås president Emanuel Marcon som jag uppfattar som en man med moderna framtidsvisioner. Inte helt olikt när Tony Blair tog fram Cool Britannia.
Ett bra exempel på detta är att när man köper en flygresa till Frankrike så kan man få tåg till slutdestinaitonen i samma biljett. Det är omöjligt i Sverige. Här ska alla trafikslag knytas samman – utom flyget. Fransk mat kan se lite muggig ut, men är ofta (alltid nästan) gjord på lokala råvaror. Det är ju modernt i dessa tider av hållbarhet.
Det var mycket snack om hållbarhet runt bordet. Personligen är jag ganska trött på detta eftersom varje dag fylls min mejlkorg med pressmeddelande om hur olika företag och nationer ska bli mer klimatvänliga. Jag undrar om det får människor att boka fler resor. Jag är tveksam. Arbetet ska förstås göras, men så länge vi saknar en bra definition på vad som verkligen är hållbart resande blir det mycket varmluft i diskussionen.
Tidigare samma morgon pratade jag med Jason McGuinness, kommersiell chef på Ryanair. Han skröt om bolagets kabinfaktor i sommar: 96 procent. Det mina vänner är hållbart enligt mitt sätt att se det. Ju fler människor vi kan tränga ihop i ett flygplan desto bättre blir världen.
Men så uppfattar inte alla på det.
Många vill att det ska bli dyrare att flyga. Det kommer bara leda till att fler rika i kabinen. Och de som skapar dessa lagar och påbud åker förstås till Bryssel i privatjet. Det sista har tagit ett stort kliv framåt under covid. Exakt hur stort ska vi snart ta reda på här i Travel News. Men att de ultrarika och deras entourage håller på att sväva iväg är ingen nyhet.
Nu kom jag lite från ämnet.
Jag tror Frankrikes stora potential är Atlantkusten som är sanslöst vacker och för svenskar ganska outforskad. Jag gillar också Korsika som är en lika häftig ö som Mallorca, men helt utan massturism.
Och med dessa ord vill jag önska alla läsare en fin helg. Vi hörs snart igen.