Är tillbaka på kontoret efter några veckor i radhuset i Sköndal med hemmajobb. Vd Nils Norberg och marknadskoordinator Fanny Tingström är också på plats och jag vill skryta lite för att flitens lampa är tänd i vårt rum.
Vi sitter på Convendum på Vasagatan mitt i stan. I övrigt är det öde runt oss. För att få en kopp kaffe måste man gå 150 meter. Två av tre toaletter är avstängda i vår korridor för att bespara städpersonalen onödigt arbete.
I veckan har vi haft genomgång av Rule, vårt mailsystem som jag använder varje morgon när jag skickar ut vårt dagliga nyhetsbrev. Systemet är komplicerat på gränsen till obegripligt, men jag försöker ändå lära mig det eftersom jag är övertygad om att data är nyckeln till framgång. Rule berättar varje dag för oss vem som öppnat och läst vårt nyhetsbrev. I vårt andra digitala verktyg Triggerbee kan vi se vilka ämnen ni är intresserade av och hur länge ni är inne på Travel News sida.
Bland mycket annat.
”Sen kom internet och två företag fattade före alla andra att data är nyckeln till framgång: Google och Facebook”
När jag började göra en tidning och sedermera ett tv-program i början på nittiotalet hade vi ingen aning om detta. Då räckte det bara att vara creddig och cool för att man skulle uppfattas som relevant. Huruvida någon faktiskt uppskattade vad vi gjorde var inte lätt att veta.
Å andra sidan så fanns det inte så mycket konkurrens så var man flitig fick man förr eller senare en liten grupp läsare och tittare.
Sen kom internet och två företag fattade före alla andra att data är nyckeln till framgång: Google och Facebook. De är idag två av världens största och mäktigaste företag i första hand för att de var och är sjukt nyfikna på sina besökare och kunder. Allt enligt devisen, strunta i vad folk säger, bara bry dig om vad de faktiskt gör.
Nu har ett litet företag som Travel News möjlighet att lära känna våra läsare, kunder och annonsörer nästan lika väl som Google och Facebook. Det är jättehäftigt och förstås ganska läskigt.
Ett av målen för hösten är alltså att bli bäst i klassen på våra digitala verktyg.
Ett annat mål är att lyfta Travel News Business Forum till 2.0.
Vi har tre stopp inplanerade i höst och det första blir i Göteborg den 11 september. En nyhet inför hösten är att vi har krokat arm med undersökningsföretaget Loopon och fått tillgång till deras data. Det innebär att vi kan skapa fyra nya kategorier när vi delar ut vårt Wilhelmina Skogh-pris: Bästa reception, best housekeeping, Online performance och bästa hotell-management. Jag vet att det är lite töntigt med engelska ord i en svensk tävling, men jag hittar inga bra svenska just nu.
Mitt mål är förstås att vi ska bli ännu mer relevanta för dem som arbetar i reseindustrin. En tidnings viktigaste uppgift, efter att berätta senaste nytt, är att spegla och uppmuntra sina läsare. Som jag ser det kan en tidning aldrig dela ut för många priser och diplom så länge det sker i en process som är tydlig och man inte jämför äpplen med päron.
Detta kom jag på redan när jag var på DN:s fredagsbilaga På stan 1999. Jag hittade på krogpriset Gulddraken och ja, i början var det inte perfekt, men nästa gång firar utmärkelsen 22 år och har blivit ett av tidningens viktigaste varumärken. Jag sådde ett frö, men de som ska äras för framgången är de som kom efter och odlade upp plantan till något som är viktigt för många i restaurangbranschen i Stockholm.
Wilhelmina Skogh-priset har långt kvar innan vi är på samma nivå, men ni ska veta att jag har sprungit maraton i mitt liv och vet att uthållighet är det absolut viktigaste om man ska uppnå något.
Oj, nu blev det stora ord igen.
Och en massa skryt.
Men om man inte är stolt över sitt eget arbete, vem ska då vara det?
Nu tar vi helg och hörs igen på måndag.
Då ska jag skruva upp flitens lampa på kontoret än mer så att alla som återvänder från semestern blir bländade.