Veckans stora händelse i reseindustrin i Sverige är förstås att SAS i tisdags kom ut ur sin konstruktion och fick en ny styrelse. Vd Anko van der Werff ska ha en stor eloge för att han för tredje gången har lotsat ett flygbolag genom en Chapter 11-process. Han fick in sin gamla arbetsgivare Air France-KLM tidigt i processen och har nu byggt en brygga så de med tiden kan bli majoritetsägare i SAS och ta över ansvaret för ett av de heligaste svenska företagen.
Det är förstås en befrielse för alla svenska skattebetalare som har hällt ner runt 12 miljarder i ett flygbolag med en absurd affärsidé. Både politiker och näringslivet har sedan SAS födelse i juli 1946 hävdat att bolagets roll inte är att tjäna pengar utan att vara en smörjmedel för att ta svenska industrisäljare ut i världen. Underförstått, utan SAS skulle svenska exportföretag inte kunna nå sina kunder med sina fantastiska varor. Kravet på direktlinjer till världens alla hörn har ofta hörts. Mest pådrivande har familjen Wallenbergs ägare och höga direktörer varit, men när SAS behövde mer pengar under senaste krisen ville de inte hjälpa till. Då var de redo att slakta den heliga kon och det har nu hänt. Skönt.
Sverige har ett antal heliga företag: Systembolaget, IKEA, H&M, Volvo och några till. Det har sagts att går dessa företag bra så går Sverige bra. Vi älskar nämligen storskaliga lösningar, det är svenska värderingar enligt våra politiker. Jag är övertygad om att verkligheten är betydligt mer komplex än så. Jag tror mer på väv där olika aktörer och företag måste samverka för att nå resultat. Detta ser vi i vårt grannland Danmark, där är staten kvar som aktieägare i SAS. Men det stannar inte med en minoritetspost i ett centraleuropeiskt flygbolag. Flygplatsen Kastrup är som landets största arbetsgivare ett nationellt intresse och runt detta hittar vi en perfekt infrastruktur med tunnelbana, tåg och motorvägar som alla bär till flygplatsen. Läs gärna mer i min gamla fredagskrönika: Därför är danskjävlarna bäst!
SAS vd Anko van der Werff lär nyligen ha sagt till en hög regeringstjänsteman i Sverige att “Arland is a shity airport”. Se detta som ett tecken på att Anko snart kommer att flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Självklart vill SAS nya ordförande Kåre Schultz, med ett långt förflutet på börsraketen och vinstmaskinen Novo Nordisk, sitta ytterst nära sin gamla arbetsgivare och bredvid Nordens största och bästa flygplats. Varför ska SAS hjärta slå några stenkast från Polcirkeln när flygbolaget kan vara en integrerad del av Centraleuropa och den snart helt centrala matarflygplatsen Schiphol i Amsterdam. Det kommer förstås att hänga kvar några SAS flaggor på Arlanda och kanske en i Frösundavik, men i övrigt kommer det att vara lika öde som på månen när Neil Armstrong och de andra åkte tillbaka till jorden 1969.
Innebär detta att svensk exportindustri får lägga ner? Självfallet inte. Det finns många flygbolag som tror på Sverige eftersom vi har en stor befolkning som älskar att flyga billigt till Thailand med Medelhavet. Jag har sagt det förr, Arlanda kan bli en perfekt hubb för lågprisflygbolagen på samma sätt som Lissabon är idag. Okej, en del svenska affärsmän kommer att få mellanlanda på Charles de Gaulle i Paris och sitta där och vänta några timmar, men så är det för de flesta människor som inte bor i mitt i Europa.
Jag firar ett jordiskt SAS med några ostron och ett glas bubbel i eftermiddag.
Ha nu en skön helg så hörs vi igen på måndag.