Hur ska man marknadsföra ett land så att fler människor vill komma på semester, möten och konferenser? Svar: Vågar man använda humor är man modig. Och mod är alltid lite hisnande.
Följaktligen tycker jag att Visit Swedens senaste PR-kampanj som tar upp att Sverige inte ska blandas ihop med Schweiz är bra. Vi är ett litet land i utkanten av Europa med höga priser även om vår krona är värdelös och det ligger inte i vårt DNA att ta emot många besökare. Turism utgör knappt två procent av vårt BNP. Och trots att vår näring har växt rejält de senaste tjugo åren så behåller reseindustrin samma låga del av BNP eftersom övriga näringslivet har växt minst lika mycket.
”Falukorv går bättre än någonsin, men många väljer bort wagyu-biffen från Japan”
Vi i Sverige är flitiga och arbetar, vad jag förstår, mer och längre än de flesta i världen. Vi arbetar i genomsnitt 42 år, bara holländarna jobbar längre. Vår sysselsättningsgrad slås bara av Holland och Island. Det sista landet är mer än tre gånger så bra på turism som Sverige när det kommer till BNP. Förklaringen kan inte vara lägre priser, eftersom som jag minns är Island ännu dyrare än hemma.
Men det kan hänga ihop med kultur.
Island är en ö mitt i Atlanten där det blåser och regnar mest hela tiden. När solen lyser på en vindfri himmel uppfattar man det som ett mirakel i klass med Jesus återkomst.
Genom århundradena har islänningarna varit tvungna att ha kontakt med länder på andra sidan havet. Och åker man vilse på Atlanten så hamnar man förr eller senare på Island om man inte drunknar.
Följaktligen är landet öppet för besökare, det finns i islänningarnas DNA på ett sätt som det inte gör i Sveriges.
Vidare behöver man inte marknadsföra sig med humor när man har levande vulkaner, enorma vattenfall, varma källor som sprutar likt fontäner och en natur som för tankarna till månen. Allt en timmes bilväg från huvudstaden Reykjavik. På vägen passerar man overkligt häftiga restauranger och lyxhotell i samma division som Ett Hem.
”Just nu förmörkas vår himmel av tunga moln som gängkriminalitet och terrorhot. Enligt Visit Sweden så ska detta ännu inte påverka turistströmmarna till vårt land, exakt hur man kommit fram till detta fattar jag inte”
Visst finns det mycket fantastiskt i Stockholmsområdet, men vi är inte exotiska på samma sätt som Reykjavik. Vi är en storstad i samma division som många andra metropoler i världen.
Just nu förmörkas vår himmel av tunga moln som gängkriminalitet och terrorhot. Enligt Visit Sweden så ska detta ännu inte påverka turistströmmarna till vårt land, exakt hur man kommit fram till detta fattar jag inte. Men troligen är det så att de flesta människor i världen bryr sig oerhört lite om vårt land. De har värre problem på hemmaplan om vi säger så. Vi är som sagt bara en stor landmassa i utkanten av Europa där det är mörkt och kallt sex månader om året.
Ja, ja.
I veckan kom två fina besked. Två av reseindustrins elefanter i Sverige: Pandox och Scandic går bättre än någonsin (Scandic) och bättre än på länge (Pandox). Det sista är ett fastighetsbolag specialiserat på hotell som reste sig ur askan av nittiotalskrisen. En period då vart tredje hotell i Sverige gick i konkurs.
Pandox tyngs enligt den senaste rapporten av stigande räntor, men det är ingen ko på isen om man jämför med yngre fastighetsbolag som SBB och Oscar Properties. De senare är två kanariefåglar långt ner i gruvan som flämtar efter syre. Kanariefåglarnas grundare har tyvärr inget minne av nittiotalet då de knappt var födda. Det är genom att klara av stora kriser som ett bolag (och förstås en människa) växer.
Detta vet Scandic som den åttonde november firar sin sextioårsdag med ett stort frukostkalas på samtliga 270 hotell. Jag ska fira på vår granne Scandic Continental på Vasagatan med mina kollegor vd Nils Norberg och marknadskoordinator Fanny Tingström. Det blir ingen långfrukost eftersom vi ska förbereda Travel News Market som går av stapeln dagen efter.
Scandic är en gigantisk servicemaskin som taktar på bra efter pandemin. Man är rätt positionerad om det stämmer att större möten och konferenser fortfarande ännu inte är tillbaka på nivåerna före pandemin.
Dock anser jag och alla andra “experter” att fritidsresandet har nått sin kulmen i den här konjunkturcykeln. Jag tror inte att det kommer att bli tomt på stadens restauranger och hotell, men snittnotorna kommer inte att vara på topp.
Jag träffade en medarbetare på tidningen Kött och Chark i veckan på en presentation av restaurangen Erth i Hötorgshallen.
(Läs gärna min topplista om detta på RES här.)
Han sa att falukorv går bättre än någonsin, men att många väljer bort wagyu-biffen från Japan. Där har ni läget just nu i Sverige. Kanske kan nästa kampanj från Visit Sweden utgå från den svenska delikatessen falukorv. Den plus lite humor kan säkert locka nya besökare till vårt fantastiska land.
Ha nu en skön helg så hörs vi igen på måndag.
En kommentar