Blir uppringd av Svenska Dagbladet som skriver en artikel om extremvädret vid Medelhavet. De undrar vad jag tycker. De har hittat några Solkusten-svenskar som svettas och funderar på att flytta tillbaka till hemlandet.
Hur kommer detta att påverka det svenska semesterresandet, undrar den vänlige reportern?
Mitt svar inte alls.
”Om svensk turism verkligen ska locka denna publik måste det skapas helt nya hotellprodukter i Skandinavien”
Jag vet hur media funkar. Den som skriker högst får rubriken. Utan galningar och rättshaverister skulle det inte finnas mycket att skriva om. Allt enligt principen om den lilla människans lidande och ja, stora onda företag fattar ingenting. Men så är det förstås inte i verkligheten och speciellt i reseindustrin. Få näringar har örat mot rälsen så mycket som de stora researrangörerna i Norden.
Hemligheten bakom Vings enorma framgångar de senaste 50 år är att man lyssnat på kunderna och skruvat på allt från utbudet på charterplanet vad det gäller sprit (det ska ALLTID finnas Famous Grouse) till antalet krokar att hänga upp kläder i rummet på Sunwing. Att det är riktigt varmt vid Medelhavet är anledningen till att människor bokar sina semesterresor dit redan på juldagen.
De vet att produkten som väntar dem på charterresan om ett halvår är skräddarsydd efter deras behov. Det finns pooler och lekland för barn i olika storlekar. Det finns yoga och tennis så att föräldrarna har något att göra när Lollo och Bernie sköter dagis. Och det finns fallskärmsflygning på stranden och gott om plats i stora poolen trots att det bor 2000 personer på hotellet.
Så var det i alla fall för mig när jag var charterresa senaste med Nazar, TUI:s all inclusive-brand till Turkiet förra sommaren. Min son Lou, som då var 12 år, älskade varje minut på vår resort. Bäst var förstås buffén som innehöll allt han älskar att äta. Vi testade även de “mer exklusiva restaurangerna” på vår resort, men jag säger bara, skomakare bliv vid din bufféläst…
Och ja, vissa dagar var det extremt varmt, men då låg undertecknad under en parasoll med en mellanöl och läste en bok. Lou fick dricka så mycket läsk han ville. Och åka hur många gånger han ville i vattenrutschbanan.
It was paradise.
Och nu kommer min poäng.
Om svensk turism verkligen ska locka denna publik måste det skapas helt nya hotellprodukter i Skandinavien. Mig veterligt kan du inte få något av ovan i våra nordiska länder.
Det område i närheten som ligger bäst till för en schysst charter-produkt är de baltiska länderna som har gudomligt vackra sandstränder och en lägre lönekostnad vilket borde kunna leda fram till en rimlig prisbild på charterresor. Men det kommer aldrig att bli lika prisvärt som hos våra Nato-kollegor Turkiet eller Bulgarien.
Detta förstås ingen stor nyhet för Travel News läsare, men nu är det sagt i alla fall.
I eftermiddag tar jag Waxholmsbåten ut till Möja för några dagar i den magiska skärgården. Nästa vecka blir det en liten topplista i vår systertidning RES.
Vi hörs nästa vecka.
Ha en skön helg.
8 kommentarer