Pratade med GTA-vinnaren Johan Lundgren i veckan. Ville stämma av lite med vinnaren av Travel News hederspris och testa en idé på honom. Det blev, precis som de tidigare gångerna jag intervjuat honom, ett väldigt intressant samtal. Jag undrade förstås hur intervjun på scenen i Vinterträdgården gått. Svaret blev förstås mycket bra (GTA-moderatorn Jan Wifstrand är Sveriges bästa när det kommer till B2B.)
Men det fanns ett frågetecken som inte hade blivit utrett: konsolideringen av den europeiska flygmarknaden. Bakgrunden är att jag frågat Johan flera gånger om detta och hela tiden fått svaret att det inte kommer att bli någon konsolidering av flygmarknaden i Europa. Jag har även ställt samma fråga till SAS vd Anko van der Werff och då fått det motsatta svaret.
Hur kan två av de mäktigaste direktörerna i reseindustrin ha så motsatta bilder? Jo, förklarade Johan, det låg inte i hans intresse som högsta chef på Easyjet, Europas andra största flygbolag, att få någon att tro att han vill bli uppköpt eller, ännu värre, köpa ett bolag. Då ökar nämligen prislappen i händelse av att Johan hittar en liten aktör han eventuellt vill infoga i Easyjet. Anko har motsatt uppdrag. Om ingen vill köpa upp hans lilla skandinaviska flygbolag går bolaget i konkurs. För Anko är konsolideringen av Europas flygmarknad en överlevnadsfråga.
Detta leder fram till en av mina teser: ingen kan förhålla sig objektiv till sin egen undergång. Eller framgång för den delen.
Alla som lovar detta ljuger.
Detta för mig över till Fredrik Reinfeldts avgång i rollen som Fotbollförbundets ordförande. Han sa många gånger i sina tal i Almedalen att han som statsminister stod över särintresset. De var farliga eftersom de hela tiden ville ha mer. Reinfeldt lovade som statsminister att stå emot detta. Sen avgick han och sitter nu i ett gäng styrelser där han representerar just en massa särintressen.
De två mest kända i Travel News bevakningsområde är den svenska fotbollsrörelsen och arbetsgivarorganisationen Visita. Att det här finns en krock såg alla utom just Fredrik Reinfeldt. Han var inte beredd att gå ner i styrelsearvode, trots att han omöjligt kan lägga fullt fokus på alla sina uppdrag. Dygnet har trots allt bara 24 timmar. Att ovanpå detta driva ett radikalt förändringsarbete inom fotbollen blev för mycket för folkrörelsen ute i landet. Reinfeldts avgång är förstås bra för Visita, som nu har en ordförande som kan fokusera mer på besöksnäringen och reseindustrin. Ingen vill väl ha en ledare som är otrogen med andra särintressen.
Jag har även intervjuat Fredrik Reinfeldt ett antal gånger och kan konstatera att han är den minst sociala offentliga person jag någonsin träffat. Jag har intervjuat många kända politiker genom åren, och gemensamt för de flesta är att de är politiska försäljare. De vill sälja in sig själva och sin politik. Det är intressant att en närmast autistisk person som Fredrik Reinfeldt har sökt sig till en servicenäring – reseindustrin och besöksnäringen utmärks ju ofta av extremt sociala personer. Följaktligen tar styrelsemötena på Visita många, många timmar. Något jag förstår att ordföranden tycker är en smula jobbigt.
Vad vill jag egentligen säga med allt detta?
Jo, att det är först när Fredrik Reinfeldt har avsagt sig alla stora uppdrag som vi kommer att få riktigt ärliga svar på de svåraste frågorna. Problemet är att då är det färre som vill lyssna. En före detta makthavare som Johan Lundgren är förstås häftig att prata med, men när han styrde ett bolag med 100 miljoner resenärer och 350 flygplan var det ännu mer intressant. (Mitt stalltips är att Lundgren snart har ett nytt toppjobb.)
Och varför skriver jag om detta just nu? Jo, för att nästa vecka blir min sista på Travel News. Nästa fredag lämnar jag över uppdraget till min efterträdare Camilla Jonsson. Då ska jag skriva min sista fredagskrönika och summera mina sju år i världens roligaste och viktigaste näring.
Men nu tar vi helg, och så hörs vi igen på måndag morgon i Travel News nyhetsbrev.
7 kommentarer