Ännu en arbetsvecka på Nordens största affärstidning går mot sin final. Det har varit hårt jobb denna gång. Arbetet började en dryg timme efter midnatt på natten mot måndag. Jag analyserade valresultatet i den nygamla ekonomikanalen EFN. Det blev mest ett förvirrat mummel som svar på stjärnreportern Gabriel Mellqvists frågor. Men så blir det ibland, speciellt mitt i natten. Därefter blev det några få timmars sömn och sen upp 6.20 för en flygresa ner till Skåne och Travel News Business Forum på Triangeln i Malmö.
Bromma flygplats är en fin mötesplats, frukosten får godkänt även om prislappen är hutlös. Jag hälsade också på finansmannen Daniel Sachs innan det var tid att hoppa in i planet. Tyvärr var det knappt halvfullt i kabinen, krisen för inrikesflyget bara fortsätter. Jag är glad att jag inte är BRA flygs storägare Per G Braathen. Han lever verkligen upp till tesen att man börjar som miljardär och slutar som miljonär när man köper ett flygbolag.
Scandic Triangeln är ett 25 år gammalt hotell i min gamla hemstad Malmö. Det är ett omdebatterat landmärke som sägs vara den viktigaste förklaringen till att socialdemokraterna förlorade makten i Malmö på 80-talet efter ett sextiosexårigt maktinnehav. I första vändan stod det Sheraton på fasaden och politikerna lovade att det skulle innebära att amerikanska turister skulle komma till stan.
Malmö är en stor regionstad, men vill vara en världsmetropol. Lokaltidningen Sydsvenskan hade då en reklamkampanj med budskapet: “har du sett Malmö, har du sett världen”, fast på skånska…
Turisterna kom förstås inte i den utsträckning som utlovades och då bytte hotellet namn till Hilton. Men inte heller det blev en stor succé och sedan länge är detta ett fint, men ordinärt Scandic-hotell.
Glashissarna som löper på utsidan av fastigheten blev snabbt en lokal succé och det finns få Malmöbor som inte har testat detta. Personalen kämpade för att hålla barnfamiljerna borta, men lyckades väl bara sådär.
Vi körde vårt event i den stora balsalen och det kändes som att vara i USA. Det satt rejäla kristallkronor i taket och takhöjden gjorde ingen besviken. Jag var orolig att rummet var för stort för våra 140 gäster vid runda bord, men det funkade jättebra. Tycker i alla fall jag. Våra hearings kretsade mycket kring Eurovision som inte blev den boost som många i restaurangbranschen hade hoppats på. Hotellen hade all-time-high, men eftersom stadens invånare flydde av rädsla för terrorism tappade många krögare 30 procent av sin omsättning. Exakt vad som sades på scen kan du snart höra på Travel News Podcast.
Dagen avslutades med att vi delade ut Wilhelmina Skoghpriset till de aktörer i reseindustrin som har de nöjdaste gästerna. Alltid kul med priser tycker jag.
Det finns de som tycker att vi delar ut för många diplom, men jag tycker att man kan dela ut många om man jämför äpplen med äpplen och elefanter med elefanter. Jag säger som professorn i lycka Micael Dahlén, man ska fira varje gång man kan.
Mest stolt är jag över vårt pris till Best Housekeeping. Som det står i kategoritexten, är det inte rent, fräscht och snyggt på ett hotellrum så faller allt annat. Redan Wilhelmina Skogh på sin tid ansåg detta och ja där har inget hänt på 150 år. Kom ihåg att hon var först med innovationen att byta lakan mellan varje gäst på Grand Hôtel.
Efter vårt event tog Travel News redaktion (fyra medarbetare) pendeltåget mot Kastrup till en kostnad av 480 kronor för alla. Resan tog knappt 20 minuter över maffiga Öresundsbron. SAS-kärran hem till Arlanda var förstås försenad en knapp timme. Det är många i min närhet som pratar illa om SAS operation. Försenade, gamla plan och osäkerheten kring Eurobonus och Skyteam väcker oro. Rekonstruktionen i USA har tagit grymt lång tid och jag tror inte att vd Anko van der Werff kommer i mål i augusti. SAS problem från starten för drygt 75 år sedan har varit att det är för många kockar. Eller folk som tror att de är piloter.
Igår träffade jag en av finansministern Elisabeth Svantessons fyra statssekreterare, hen som är ansvarig för de statliga bolagen. Trots att både den förra och den nuvarande regeringen sagt att man inte vill äga SAS och hälla ner mer pengar i bolaget så kommer statens miljardlån till SAS att omvandlas till aktier som måste administreras av staten. Det tar mycket tid på departementet enligt uppgift.
Varför måste man fråga sig, men när det kommer till flygpolitik så finns det inga enkla snabba lösningar. Trots att man diskuterat nedläggningen av Bromma i decennier finns det inget riktigt vettigt beslut. Att flyga går snabbt, men allt annat måste dras i långbänk.
Skriver dessa rader i Stockholm färskaste hotell Citybox i Katarinahuset vid Slussen. Affärsidén är rum utan fönster och kontakt med omvärlden. Det är första gången jag ska sova på detta sätt. Vill du veta hur det är ska du spana in Travel News Instagram Stories.
Ha nu en skön helg så hörs vi igen på måndag.