Snart är det julafton för oss på Travel News, den 2 december kör vi årets viktigaste dag i reseindustrin på Stockholm Waterfront Congress, alltså Travel News Market. Det är åttonde gången som detta event går av stapeln grundat av Travel News vd och ägare Nils Norberg. Han såg en lucka och sprang fort när den klassiska TUR-mässan meddelade sin nedläggning. Norberg bestämde sig för att knipa den klassiska B2B-dagen torsdag på TUR och göra den till Travel News. Den klassiska TUR-mässan på Svenska mässan i Göteborg kollapsade under sin egen tyngd. Norbergs affärsidé blev att fokusera på det professionella mötet mellan leverantörer och köpare i reseindustrin. Att röra ihop allt från den stora allmänheten till bussbolag via charterarrangörer och flygbolag tillhör en svunnen tid, den soppan blir så tunn att ingen tycker att den smakar gott. (Möjligen bortsett från den som äger mässhallen…)
Travel News Markets start hade kunnat gå bättre. I veckans fredagspanel som kommer efter lunch skriver RES dåvarande chefredaktör Kajsa Beausang följande: “Jag jobbade på RES när Nils Norberg och kompani lanserade första TNM. Det var på Friends Arena och det hade dragit in ett förfärligt snöoväder samma dygn. Flyg och tåg var inställda och massor av utställare blev fast på vägen. Så även garderobspersonalen, så alla vi som arbetade för RES eller Travel News fick rycka in och hjälpa till. Eller stjälpa till – jag har en helt ny respekt för garderobiärer efter detta.”
Men trots denna tuffa start fick mässan vingar. Vi vet väl alla att det är i motvind som draken lyfter. TNM var efterlängtad av både utställare och besökare. In på scenen kom Andreas Näsman som blev den första stora mässgeneralen på TNM. Med hans stora kunskap och långa erfarenhet blev mässan snabbt en självklar institution och mötesplats i reseindustrin. Han avlöstes ett år av Henrik Johansson, idag på RateHawk. Därefter lämnades rodret över till de nuvarande generalerna Luke Boulton och Paulina Lund. De har stor erfarenhet av professionella mässor runt om i världen och har lyft arrangemanget och vår handelsplats ytterligare många snäpp. Idag säljer vi inte kvadratmeter på ett mässgolv utan i första hand professionella affärsmöten. Årets mässa är redan uppe i 1500 förbokade möten (förra årets slutsiffra) och då är det mer än en vecka kvar innan vi kör. Vi har rekord på antalet utställare och för första gången har vi en stor sektion med svenska utställare: Meet Sweden.
”Jag brukar säga det att vill man vill ligga måste man först förföra. Den enda som vet hur det är att få en stekt sparv flygande in i munnen är vår statschef Carl XVI Gustaf”
Min roll på mässan är blygsam. Det tog många år innan jag ens förstod vad som var idén med mässan, alltså den komplicerade process som krävs för att skapa och underhålla större besöksströmmar. Det behövs allt från operatörer till försäkringsbolag till destinationer till teknikbolag för att detta ska fungera sömlöst. I denna process vill Travel News Market vara ett balsam för existerande affärer, men förstås i ännu högre grad skapa nya. Då måste alla samverka. För att bli en framgångsrik utställare på Travel News Market måste man själv vara aktiv och boka möten och leta upp prospects i systemet, vi kallar det Converv. Jag brukar säga det att vill man vill ligga måste man först förföra. Den enda som vet hur det är att få en stekt sparv flygande in i munnen är vår statschef Carl XVI Gustaf.
Tillbaka till min roll. Travel News chefredaktör huserar för det mesta i ett stort mötesrum högst upp i Stockholm Waterfront Congress kallat A11. I år leder jag tre hearings på eftermiddagen. Som vanligt blir ett samtal om flygindustrins och ett om semester- och charterresande. Nytt för i år är att vi även pratar om event- och mötesindustrin under rubriken Hearing om Sveriges häftigaste event. Tanken var ursprungligen att det skulle bli en Idol-tävling mellan några av de bästa eventbyråerna i landet, men när en av de största hoppade av i sista sekunden bestämde vi oss för att göra om formatet. Tävlingen gör ett nytt försök nästa år. Det är nämligen en affärstidnings uppgift att utse så många vinnare som möjligt. Följaktligen avslutas Travel News Market med att vi delar ut diplom till de hetaste destinationerna 2025. Svenska folket, i kategorierna: prisvärd, trygghet och premium, har fått säga sin åsikt: hit vill vi åka nästa år på en weekend, veckoresa eller drömresa. (Undersökningen med 1500 svarade görs av vår fina parter: Nordic Bench.) I år sker utdelningen på den stora festen som börjar klockan 17 när mässan stänger.
Blir du sugen på att komma på mässan? Då ska du registrera dig här.
Och med dessa ord tar vi helg och så hörs vi igen på måndag. Ha nu en skön helg.