Annons:

Fredagskrönikan: Cheferna i reseindustrin som borde hänga mer på Instagram

Först en glad nyhet. Minns ni att jag var i Berlin i mars och hälsade på när Lufthansa skulle uppdatera sina kabiner till en kostnad av 20 miljarder. Jag frågade den näst högsta chefen Jens Ritter om han ville köpa SAS. Han var inte negativ, även om han tyckte att bolaget först måste genomgå sin rekonstruktion och få ordning på sin ekonomi. På vägen hem lyckades jag glömma min dator på flyget, den ramlade ur väskan när vi smällde ner i betongplattan på Arlanda. Det var alltså inte mitt fel utan… 

Jag anmälde datorn förlorad och nu tre månader senare har man hittat den i Frankfurt. För knappt 2000 kronor ska den skickas till familjens nya radhus i Sköndal. Nu hoppas jag bara att det är min dator som kommer med UPS och ingen annan…

***

”Jag har alltid sagt att förträngning är det absolut bästa sättet att lösa problem”

När jag berättar om Travel News för människor som inte känner till oss så väl brukar jag säga att vi är Nordens största affärstidning för reseindustrin och att vi skriver en artikel om dagen om SAS. Den kvoten har vi fyllt med råge denna vecka när flygbolaget skickar ut en kvartalsrapport och berättar att de går med knappt 1.6 miljarder i förlust senaste tremånadersperioden. Dock märker jag en viss trötthet hos andra medier när det kommer till SAS. Nu börjar det uppfattas som normalt att SAS går med miljardförluster varje månad. Allt enligt vargen-kommer-principen, men det lilla undantaget att vargen är här och gnager av benet på oss. 

”Petter spelar förstås i en egen division som Nordens mest kända företagsledare”

Dock har jag noterat ett intressant skifte i Anko van de Werffs kommunikation. Han har i likhet med två av sina kollegor i reseindustrin börjat kommunicera ymnigt i sociala medier, i hans fall Linkedin ganska ofta. Det är snygga bilder från en flygning över Central Park på Manhattan och roliga nyheter om att biljetterna till SAS första flygning med elflygplan 2028. Ett roligt prank förstås. 

Jag har alltid sagt att förträngning är det absolut bästa sättet att lösa problem. De som överlevde förintelsen och inte ältade det varenda dag var de som mådde bäst/minst dåligt. En kanske stötande liknelse, men har man haft en mamma som arbetade med Förintelsens ögonvittnen i mer än tjugo år får man lite kunskap i detta ämne. Det ska bli spännande att se om denna strategi fungerar även för SAS. Jag menar, att förlora en miljard i månaden är trots allt ett ganska stort problem. 

Vilka är då de två andra i reseindustrin som Anko van der Werff nu har förstått att han konkurrerar med på sociala medier? Det är förstås Petter Stordalen, Nordens egen Richard Branson och Skistars vd Stefan Sjöstrand. Jag tycker att bägge gör ett mycket bra jobb när det kommer till sociala medier. Petter spelar förstås i en egen division som Nordens mest kända företagsledare. Men jag tycker att även Stefan skapar bra lyskraft. Jag är förvånad att inte fler företagsledare inom vårt bevakningsområde utnyttjar det faktum att man med sociala medier kan prata direkt med sina kunder och i ännu högre grad medarbetare. Exempelvis kunde Visitas vd Jonas Siljhammar, Vings nya delägare Magnus Wikner och SJ:s vd Monica Lingegård synas mer på Instagram och Linkedin. 

Jag menar, hur blev Elon Musk världens (näst) rikaste man? Svar: Han började berätta i sociala medier att han skulle revolutionera ett gäng branscher och ja, sedan har kanske inte detta skett riktigt som han sa, men det har hänt en massa. Och på resans gång kom det en massa kunder som var nyfikna på revolutionen och ville vara en del av den. Tesla är alltså inte en bil utan ett sätt att berätta för världen att man vågar och står ut. Allt enligt min devis att fåfänga är världens viktigaste drivkraft. 

***

Nu är det snart helg och nästa vecka är jag ombord på MSC:s fartyg Euribia på jungfrufärden från Amsterdam till Köpenhamn. Dopet ska ske i Dronningens by i vårt södra grannland. Det har tagit mig några resor på diverse färjor, jag menar förstås fartyg, men nu måste jag säga att jag verkligen förstår tjusningen med att kryssa. Att hotellet rör sig på havet och att jag får åka är praktiskt och roligt. 

Och med dessa ord återstår bara för mig att önska alla läsare ett riktigt härligt veckoslut. Vi hörs igen på måndag morgon.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna