Det har varit en tung intervjuperiod för mig de senaste dagarna. Jag har ställt en massa frågor till bland annat Eddie Wilson, Ryanair flygchef, Magnus Wikner, vd på NLTG, Elias Georgiadis, vd och ägare av två fastighetsbolag, Måns Rüder, vd och medgrundare Volubus, Ulf Hansen, grundare av Intoit, John Werich, hotellägare i Toscana och Petter Stordalen, reseindustrins mäktigaste cirkusdirektör. Allt har inte publicerats ännu, men det är på gång förstås.
Några av personerna har intervjuat förr under mina snart sju år på Travel News och då kan man ibland komma djupare än vid första mötet. Jag vill inte vara för elak för då vill ingen svara på mina frågor. Men samtidigt kan jag inte vara för snäll för då blir det ingen intressant journalistik och läsarna tröttnar. Varje intervju och text blir en balansgång. Det är därför som jag är övertygad om att en AI aldrig kan ta över mitt jobb, AI är en feg mes. Jag är långt ifrån perfekt, men jag är övertygad om att få uppfattar mig som en feg mes.
Den person som jag intervjuat flest gånger under min tid på Travel News är utan tvivel Petter Stordalen. Inte heller han är en feg mes. Hans mediestrategi är att vara så tillgänglig och öppen som det bara går. En av hans deviser är att allt han gör är marknadsföring. Det är förstås tacksamt när man ska fylla spalter varje dag, men det kan samtidigt bli lite tråkigt eftersom Petter Stordalen, precis som exempelvis Jan Guillou, blir en bandspelare när han får samma frågor av alla journalister.
”Att gå framåt är mitt mantra, helst vill jag springa, men det går inte alltid”
I onsdags morse fick jag en halvtimme på telefon med Petter och vi hann gå igenom väldigt många saker. Jag hade hört att Petter brukar säga till sina medarbetare att “går man inte framåt går man bakåt”. Det visade sig inte helt korrekt och jag kan därför stjäla detta mantra och göra det till mitt. (Det korrekta citatet kommer i min artikel i början på nästa vecka.)
Att gå framåt är mitt mantra, helst vill jag springa, men det går inte alltid. Tekniken, ekonomin och omvärlden tenderar att sakta ner saker. Men i onsdags hände det i alla fall att Travel News tog ett stort steg framåt. Vi skickade ut vårt första nyhetsmejl om flyg. Det gick ut till knappt 1500 av våra läsare som vi identifierat som speciellt intresserade av Anko van der Werff, Ryanair och vad som händer på Arlanda flygplats.
Vill du uppdatera vilka nyhetsbrev vi skickar till dig gör detta här. (Kan ta några sekunder, men håll ut.)
Tidigare kunde man bara få alla nyhetsbrev eller inget, men nu börjar vi en process mot att skräddarsy innehållet mot rätt målgrupp. Jag har tidigare varit livrädd för att våra läsare ska känna sig spammade och lämna oss fullständigt. GDPR är spöket som alla som skickar massmejl är livrädda för.
Nästa vecka kommer det två specialiserade nyhetsbrev: hotell och flyg. Men jag vill förstås inte stanna där utan springa vidare med svensk turism, affärsresor, charterresor, tåg, camping, leisure, möten och event. Har du tips på vad vi ska ha fler nyhetsbrev? Kontakta mig här.
Vad har mer hänt i veckan? Hur mycket som helst förstås. Men det återkommer jag till på måndag. Ha nu en skön helg så hörs vi igen på måndag.