För några veckor sedan berättade vi på Travel News att det inte blir någon Grand Travel Award i år. Förklaringen är förstås corona. Vi får inte träffas fler än åtta personer. Och det faktum att stora delar reseindustrin har legat i träda de senaste året. Hur ska vi kunna utse årets bästa flygbolag eller hotell när dessa gapar tomma? Vem ska rösta när många är permitterade och de facto inte får rösta?
Vårt mål är förstås att driva reseindustrins egen Oscarsgala vidare post corona. Behovet av fest och att mötas har aldrig varit större. Men det fanns ändå flera kommentatorer som tyckte att vi skulle köra galan ändå. Till er vill jag bara säga att vi gör tv-programmet Travel News Talks som en slags ersättning till galan. Vi har samma sponsor – tack First Card – och i programmet samlar vi reseindustrins makthavare för kunskap och inspiration. Vi har gjort tre program redan, se dem här, och planen är att fortsätta göra ytterligare sju program. Mitt mål är förstås att fortsätta göra programmet även i höst om vi hittar en vettig finansiering.
(Hör gärna av dig till vd Nils Norberg om du vill kommunicera med 10 000 arbetsledare och budgetansvariga i reseindustrin.)
Att göra ett tv-program är lite som att spela i en fotbollsliga. Det tar några matcher innan man förstår vad man håller på med. Följaktligen är jag mest stolt över det senaste programmet som jag tycker både har tempo och energi. Jag är en av dem som syns framför kameran, men det är många stjärnor bakom som gör ett fantastiskt jobb. Tv är laginsats.
Gäster framöver är bland annat Skistars vd Stefan Sjöstrand, SJ:s vd Monica Lingegård, Kairos Futures Johanna Danielsson och näringsminister Ibrahim Baylan.
Nog tjatat om detta.
***
I påsk har jag hängt med mina kompisar Peter och Jeanette i norra Skåne. De har köpt en gammal kursgård i Åsljunga och håller på att fräscha upp den. Målet är att öppna Nature Shelter Hotel på Skåneleden om några veckor. Det är overkligt spännande att följa arbetet som både innehåller väldigt mycket praktiskt slit (1700 kvadratmeter är ett stort projekt) och långa samtal om vilka strategier man ska ha på Booking.com och Hotel.com.
Vi lever i en tid när gränsen mellan succé och fiasko är lövtunn. Tio dåliga betyg första veckan kan skrämma bort många, samtidigt som lika många positiva omdömen kan bli en explosiv effekt.
Och då kan nya problem uppstå.
När jag var med och recenserade restauranger i DN på stan hände det ofta att vi blev uppringda av gäster som läst en entusiastisk recension och sedan gått till krogen och blivit grymt besvikna. Speciellt små krogar har svårt att hålla uppe kvaliteten när antalet gäster mångdubblas.
Det bästa vore förstås att kunna öppna i digital radioskugga första månaderna. Men den möjligheten försvann för många år sedan.
Att driva ett litet hotell på kanten till en mäktig skog eller vid havet är det många som drömmer om. Men jag kan intyga efter mitt studiebesök att det är otroligt mycket mer jobb än man kan föreställa sig. Det är ingen slump att de stora hotellkedjorna inte öppnar något under 200 rum. Bulk är vägen till ekonomisk framgång, även om den är osexig.
Och ja, en sak är säker även om många drömmer om ett litet hotell långt från de mesta är det få som drömmer om att hälla miljoner ner i ett svart hål. Att tjäna pengar är den enda vägen till oberoende och frihet.
***
Avslutningsvis vill jag bara säga att ljuset i tunneln kommer allt närmare. Sökningarna efter flyg och hotell går upp. Det kommer inte att rädda den svenska outbound-sommaren, men väl alla som arbetar med hemester. Blir det en varm sommar kan det bli magiskt i Norden. Men mitt mål är att dra till Medelhavet så fort jag fått den första vaccinsprutan. Vill du veta mer om vad som rör sig inne i mitt huvud och vad jag tror kommer att hända post corona kan du läsa veckan Wild och Crazy.
Ha en skön helg så hörs vi på måndag igen.