Annons:

Fredagskrönika: Rapport från 48 timmar på Nordsjön!

Är tillbaka efter drygt 48 timmar ombord på MSC Euribia. Mer om det senare. 

Men först lite tankar om Arlanda Express urspårning. Kan orsaken vara eftersatt underhåll? Inte helt osannolikt om vi ska tro på Mats Nyblom, Travel News tågexpert. (Denna analys i Travel News skrevs dagen före polisutredningen om eftersatt underhåll av Arlanda Express rullade igång.)

Arlanda Express är en unik del av svensk infrastruktur. Beslutet att bygga denna privata järnväg fattades under Carl Bildts tid som statsminister. 20 år senare var spåren och tågen på plats. Byggda på ett sådant sätt att “vanliga” tåg inte kan köra in på perrongen eftersom den är för hög. Och numera ägs de av kinesiska staten och två pensionsfonder i Australien. Hade Bildt förstått detta på nittiotalet hade han nog beslutat att köra enligt modellen för Öresundsbron. Alltså lånat pengar och med avgifter betalat tillbaka allt inom överskådlig tid. Öresund är en kroppspulsåder i Skåne och Danmark. Alldeles för värdefull för att skötas av någon annan än folkvalda i våra respektive länder. 

“Kritisk infrastruktur ska ägas och kontrolleras av staten”

Men det är lätt att vara efterklok.

Nu sitter vi fast i ett avtal med A-train som löper ut 2050 och fram till dess är Arlanda Express världens dyraste tåglinje till en flygplats. 

Sorgligt. 

Och farligt som vi vet nu.

Men kanske kan vi hävda att Arlanda Express inte sköter sitt underhåll och därmed lösa upp avtalet. Det vore ett mirakel. 

I samma andetag och med samma argument borde Swedavia ta över de flesta kommunala flygplatser runt om i landet. Med samma argument. Kritisk infrastruktur ska ägas och kontrolleras av staten. Det är försvarspolitik. Och, man kan inte låta amatörer med tuffa ekonomiska mallar ansvara för säkerheten. Det gränsar till myndighetsutövning och bör inte skötas av privata aktörer. 

Det är samma sak som med den svenska skolan. Betygssättning ska inte skötas av riskkapitalister. De senare kan inte tänka längre än sin egen plånbok. 

Nu till min senaste resa ute på Nordsjön.

“Bara två procent av turismen utgörs av kryssningar”

Familjen Aponte har inga problem med sin plånbok. De började på 70-talet med ett containerfartyg. Idag är de etta i världen på detta område med 850 fartyg som cirklar runt jorden. Under pandemin tiodubblas intäkterna från att flytta en låda från Asien till Europa. Familjen Aponte blev då overkligt rika och ja, de var inte fattiga förut. 

Lite av en slump gled familjen Aponte för knappt 20 år sedan in på kryssningar. För närvarande har man 24 fartyg och det senaste heter MSC Euribia. 

Igår var det dop i Köpenhamn och jag var med på jungfrufärden från Amsterdam till den danska huvudstaden. En båt i denna division kostar drygt en miljard euro. Det finns plats för 6000 personer. Det innebär kostnader på 80 euro per passagerare, men gör säljarna sitt jobb bra så kommer det in 200 euro per huvud. Kryssningar är alltså en bred väg framåt för reseindustrin. 

Men i Europa går det lite trögt. Bara två procent av turismen utgörs av kryssningar. I USA är samma siffra 5 procent. Och varannan kryssningsresenär i världen är amerikan. 

I Norden är siffran ännu lägre och vems är då felet spekulerade vi ombord på MSC Euribia? Mitt svar är Finlandsfärjorna. De erbjuder en form av kryssning som många tror är identisk med en kryssning i Karibien. Alltså trångt i hytten och en hel del fylla. Men det är förstås fel, men hur får man svenskar som älskar Sunclass att inse detta? Där har vi den stora utmaningen för Claes Tamm, Nordenchef på MSC Cruises. Ett litet steg i den riktningen är förstås att förlägga ett fartygsdop i Norden. Allra helst i Stockholm förstås tycker jag. Men ännu en gång slås jag av det faktum att nordisk reseindustri är en mycket liten del av den globala turismen. MSC fokus bör inte ligga på en sekundär marknad i en avkrok av Europa nära Ryssland. 

Ja, ja. 

Nästa båt från MSC blir Explora Journey 1, ett helt nytt varumärke där man skippat ordet kryssning och vill sälja något som påminner om boutiquehotell. Det innebär under 1000 passagerare ombord och inga hytter under 35 kvadratmeter. Ytterligare fem skepp är under produktion. 

Det lär med andra ord bli fler besök ombord på skepp som MSC Euribia för undertecknad. Vill du veta allt som hände ombord ska du spana in Travel News Instagram

Och med dessa ord blir det helg. På måndag är vi i Malmö och kör vårens sista Travel News Business Forum. Vi är 130 anmälda, men det finns alltid plats för fler. Här anmäler du dig.  

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025