Annons:

Torsdagskrönika: Mycket är gjort, men det mesta är ogjort!

Midsommar i morgon. Vi skriver halvtid i årets match på Travel News. Det mesta är, som Ingvar Kamprad brukade säga, ogjort. 

Men första halvåret har ändå innehållit en del som vi på Travel News är stolta över. Mest stolt är jag över att vi varje vardag producerar mellan fem och tio artiklar här på vår sajt. Varje morgon skickar vi ut ett nyhetsbrev till 12 000 personer. En tredjedel öppnar mejlet och läser. (Öppnar man inte mejlet alls så försvinner man sakta ut ur systemet.) Mellan 15-25 000 personer besöker vår sajt varje vecka. 

Av alla våra läsare har vi mejladresser till ungefär en fjärdedel. Och ja, ännu har vi riktigt lockat alla våra läsare blivit betalande kunder på Travel News Premium, men vi rör oss åt rätt håll. Antalet Premiumläsare ökar hela tiden och jag noterar att speciellt gruppabonnemangen blir fler. Det är ledningsgrupper på reseindustrins största företag som vill säkerställa en hög kunskapsnivå och förstås stödja en oberoende affärstidning som granskar och lyfter fram näringen. Vi kan inte bara stryka alla medhårs, då blir det för tråkigt. Men vi ska inte heller piska ihjäl någon oskyldig. Jag tror på mycket morot och lite piska.

  ***

Ibland får jag mejl från läsare som varit med i 30-40 år. De tycker att tidningen ska vara gratis som det var i Travel News begynnelse på 80-talet. Många läsare i vårt grund-DNA, alltså resebyråer och researrangörer som säljer outbound, har varit med sedan starten 1985. Då skickades tidningen hem till alla som arbetade på resebyrå – helt gratis. Betalade kalaset gjorde leverantörerna, i första hand flygbolagen. Det var lag för flygbolagen att boka en helsida i Travel News med info om de aktuella linjerna och med IATA-koden tydligt i annonsen. Koden åkte in i bokningssystemet när en kund köpte en resa på resebyrån och gav en hygglig kickback till säljaren.

Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna. Idag är leverantörerna i krig mot resebyråerna. SAS och SJ vill helst av allt sälja sina biljetter själva utan inblandning av resebyråer. Reseindustrin är tack vare den digitala revolutionen en lågmarginalbransch och alla slåss om de allt mindre smulorna. Men som tur är ökar volymerna fortfarande. Bara på 2000-talet har resandet på många platser i världen dubblats. Få andra näringar i världen kan skryta med samma tillväxt. Speciellt med tanke på att uppgång började efter andra världskriget. 

***

Tillbaka till 2024. Jag tycker att vi har ökat kvaliteten på våra bästa artiklar. Jag är väldigt stolt över de texter som Leif Holmkvist och Linda Iliste löpande producerar. Travel News två kontrakterade reportrar kan sitt ämne bättre än de allra flesta och skriver med lätt hand. Självfallet kan allt blir bättre, speciellt undertecknad, men jag tycker också att kvantitet har ett värde som skapar energi. Jag förstår att det ibland är svårt att navigera i floden av information men till hösten kommer vi börja med branschspecifika nyhetsbrev, till att börja med flyg, hotell och reseindustrin. Den sista kategorin vänder sig till våra kärnläsare på destinationsbolag, resebyråer och researrangörer. Målet är förstås att bygga ut antalet kategorier med exempelvis rederi och kryssning, svensk turism och ja, varför inte restauranger och möten och event? I en tid när mängden nyheter och information är enorm tror jag på smala vertikaler. Men jag vill att mycket ska rymmas under Travel News stora paraply. 

***

Vi på Travel News är förstås mycket nöjda med vårens event: Grand Travel Award på Grand Hôtel i Stockholm och våra två Business Forum på Hamburger Börs i Stockholm och på Scandic Triangeln i Malmö. De två senaste lockade rekordpublik. Jag ser Travel News som ett torg, du kommer till oss för att få senaste nytt, kunskap om vad som händer i omvärlden och möjlighet till att göra affärer. Allt från att hitta ett nytt jobb till det faktum att Apollo åter kör charter till Tunisien. Genom att vara det stora torget behåller vi vår position som Nordens ledande affärstidning för reseindustrin. 

I höst fortsätter vi på samma sätt med Travel News Business Forum i Göteborg den 9 september, Travel News Studio i Stockholm den 12 september och våra kronjuvel Travel News Market den 2 december på Stockholm Waterfront. (Det går utmärkt att anmäla dig genom länkarna redan nu.)

Med dessa ord firar vi imorgon midsommar. Nästa vecka blir det dagliga rapporter från Almedalen. Travel News är förstås på plats från måndag till söndag. Vi ses och hörs. 

 

2 kommentarer

  1. Pär Fischerström: Uppskattar TN och den utveckling du redogör för👏 Glad midsommar önskas från Lofoten. Peggar upp på Lofoten Links på midsommarafton🇳🇴🌄✨🌹 Svara
    • Travel News: Stort tack! Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna