Idag blir det stora ord, men jag är superglad att vi igår kunde genomföra världspremiären av Travel News Business Forum Nordvästra Skåne för första gången. Som alltid när man gör något för första gången så… blir det inte perfekt.
Eller ens nära.
Men jag är ändå lycklig för att det gick så bra som det gick.
Det kom 140 personer från olika delar av reseindustrin i regionen och de fick vara med om allt från live coaching av Philip Diab till revenue management med Johan Johander till premium destinationsutveckling med Alexandra Fält. Vi hade tre seminarier om destinationsutveckling med representanter för regionens aktörer. Och så pratade SAS:s mest kända medarbetare Björn Lundström om hur man får 100 000 följare i sociala medier.
Svaret är var modig.
Detta var svårt för SAS ledning. De blev oroliga när Björn la ut bilder på sig själv under ett täcke i cockpit på en Airbus A350. Numera kör Björn bara sportflygplan…
Tillbaka till ämnet för denna krönika.
Jag tycker också att våra gäster var modiga eftersom de bjöd på sin arbetstid utan vara säkra på vad de skulle få tillbaka. En halvdag borta från jobbet är tufft i dessa tider när det är mycket att göra och skriande personalbrist.
Vill självfallet tack alla våra partners och speciellt Clarion Sea U som är en suverän anläggning för ett event av denna storlek.
Varför är detta event en nytt kapitel i Travel News historia? Jo, vi var tidigare en affärstidning för enkom outbound, alltså människor som reser från Sverige ut i världen. Detta är fortfarande vårt viktigaste ben. Om drygt två veckor kör vi Travel News Market för sjätte gången. Den 11 november samlas aktörer från hela världen i Stockholm Waterfront Congress för samtal och affärer. Det fanns en tid när Travel News kunde överleva och tjäna bra med pengar bara på denna målgrupp. Men sen dök internet upp och plötsligt kunde människor boka sina charterresor själva utan en resebyrå. Marknaden har förändrats. Den resebyrå som inte hängde med i utvecklingen gick under. De bästa är förstås kvar.
Travel News bas är numera hela reseindustrin och jag ser ingen motsättning mellan outbound och inbound. Nyckeln till framgång heter samarbete och ju mer vi kan lära av varandra desto bättre. Alexandra Fält berättade igår i Helsingborg om sina erfarenheter från News Yorks lyxigaste hotell där en weekend börjar på 100 000 kronor. Hon är övertygad om att denna kundgrupp också är nyfikna på Sverige om vi gör rätt saker.
Och ja, när hotell Skansen i Båstad fick Vilhelmina Skogh-priset för bästa revenue management så sa vinnaren att den nya chefen hade börjat första dagen på jobbet för ett år sedan med att höja alla priser med 1000 kronor. En liten skröna, men med en viss sanning.
Och det landar ner i Travel News uppdrag. Vi vill att fler människor ska resa och att de som säljer resor, upplevelser och hotell ska ta bättre betalt. Jag tror inte på att göra tillvaron mer komplicerad än så.
Mitt mål är att Travel News ska ha fler initierade läsare och ja, att jag ska få mer betalt.
Nästa år rullar Travel News Business Forum vidare och vi har redan intresse från Uppsala, Sundsvall, Halmstad, Östersund och Karlstad. Är du intresserad av att vi ska komma till din stad eller region, mejla vår projektledare: Marie Hemdal.
Okej, skriver dessa rader på tåget från Helsingborg till Malmö där jag ska göra en intervju. Sen drar vi vidare till Svalöv och halloweenfirande i Åstorp. Hänger nästa vecka i södra Sverige, har du tips på något jag ska skriva eller titta på så hör av dig.
Snart kommer Wild & Crazy-krönikan som jag skriver på nästa tågresa om några timmar.