Det var har varit en kul vecka i reseindustrin. Förutom premiär på Travel News Talks i går var jag även med i Skåls digitala frukostseminarium och pratade om nutiden och framtiden. Titta snart på intervjun här.
(Jag vet att jag pratar för mycket, men det går att snabbspola om det blir tråkigt.)
Jag ser ljust på livet efter corona och tror att om fem år så kommer våra minnen av detta som hänt att vara mycket suddiga. Jag tror inte på ett stort systemskifte i reseindustrin. De flesta människor tycker fortfarande att resa är det häftigaste som finns. Jag säger som Petter Stordalen, en fladdermus i Kina som bet fel människa kan inte ändra på det.
Men det är klart att vi alla är påverkade.
***
I söndags hade jag besökt av en kusinvän från Israel. Han är ute på sin grand tour och har tidigare varit i Mexiko och USA de senaste månaderna. Nu är han i Stockholm, men han vill ut i naturen och arbeta med jakt och hästar. Har du tips? Hör av dig till Elia här.
Hans bild av Sverige är att vi inte har några restriktioner alls i jämförelse med USA och Mexiko. Och foliehattarna som nyligen demonstrerade på Medborgartorget är än mer obegripligt. Vi i Sverige är mer fria än någon annan enligt denna röst utifrån.
Själv bor han på ett hostel och jobbar för brödfödan tillsammans med människor från hela världen. De har “flytt” till Sverige för att leva utan alltför tunga corona-restriktioner i sin hemländer.
När jag cyklar runt i Stockholm hör jag hela tiden röster som talar franska, spanska och engelska. Även om det internationella flyget tycks gå på sparlåga så verkar turister hitta hit. Det är positivt.
***
Jag spanar att nästa stora grej blir vaccin-turism. I Dubai är man redan på bollen, men jag är övertygad om att även Putin kommer att erbjuda detta inom kort.
Det är trist att EU inte är lika innovativa.
Men tro mig, vaccinturism är en fluga ungefär som internet… jag menar förstås som The Kodak moment, plastcykeln, faxen och den fasta telefonen.
Det kommer bara att bli några veckor med vaccin-turism, men likväl en trend i vardande.
Nästan lika het som Clubhouse.
***
Jag vill också göra lite reklam för min podcast med Björn Pilot. Träffade honom för några veckor sedan i Båstad och det blev ett kul samtal. Björn är en mycket typisk person för reseindustrin, otroligt vänlig och serviceminded, trots att mina frågor var ganska insinuanta och taskiga. Jag drivs av tesen att en dålig fråga ofta leder till ett bra svar.
En insmickrande, snäll fråga leder till nonsenssvar. Och en ledande översmart fråga blir liksom ingenting alls. Att ställa frågor är liksom min huvudsysselsättning och ja, det är ganska svårt faktiskt.
Men det är kul, det är ett otroligt privilegium att få hålla på.
***
Kommer ni ihåg att DN gick ut för några veckor sedan och berättade att man skulle förbjuda “annonser från aktörer som har huvuddelen av sina inkomster från fossilindustrin.”
Jag undrade om detta skulle drabba reseindustrin och speciellt flygbolag som onekligen släpper ut lite när man flyger.
Men så var det alltså inte lovade tidningen.
Nu har DN blivit fällda av reklamombudsmannen för en BMW-annons som var vilseledande. Annonsen publicerades i söndagstidningen som Greta Thunberg var chef över.
Det är inte första gången jag kan konstatera att det är mycket svårt att leva som man lär. Det är å andra sidan initialt mycket lätt att kasta sten i glashus.
Vi snackar en knapp sekund.
***
Och med dessa ord lämnar jag över till Wild & Crazy-krönikan som tar upp mitt nya favoritämne: reseindustrins fastighetsaffärer och kungens krona.
En kommentar