I veckan presenterade BRA flygs ägare Per G. Braathen och vd Ulrika Matsgård sin vision för Bromma flygplats. Man vill att flygplatsen blir en hubb för elflyg och andra flygande fordon som har nettonollutsläpp som mål. Målet är att flygplatsen ska leva långt efter 2038 då Swedavias tillstånd för flygplatsen går ut och Stockholms stad vill bygga bostäder på marken.
Presentationen innehöll fantastiska bilder som påminner om dem från femtiotalet som visade framtiden med flygande bilar och små helikoptrar. Men den lilla skillnaden är att veckans visionsbilder visade farkoster som idag finns eller som snart finns. Elflyget innebär just nu att entreprenörer världen över befinner sig i en gigantisk tävling: vem ska hinna först med sin nya flygande maskin utan att gå i konkurs på vägen.
I Sverige håller vi tummarna för Heart Aerospace som vill få fram ett hybridflygplan till 2028 som kan ta drygt 20 passagerare. Men problemen för elflyget är många. Det största är förstås att batterierna är så tunga att man måste bygga små plan för att överhuvudtaget kunna lyfta. Det innebär få passagerare och följaktligen höga biljettpriser.
Ett sätt att spara pengar är förstås plan utan piloter, men där kommer säkerheten in. Dagens regelverk tillåter inte detta. Men kanske finns det utrymme för förarlösa plan i framtiden, åtminstone om vi ska tro visionärerna på BRA flyg. De tror att vi börjar med förarlösa fraktdrönare…
“Just nu med vår nya borgerliga regering ser Brommas möjligheter att överleva bättre ut än på länge”
Jag gillar planerna och tyckte redan 2018 att Bromma skulle bli en hubb för elflyg. Då ville politikerna i Stockholms stadshus lägga ner Bromma före 2038. Jag trodde i ett senare läge att så skulle ske, vilket Per G. Braathen älskar att påpeka att jag då hade fel.
Just nu med vår nya borgerliga regering ser Brommas möjligheter att överleva bättre ut än på länge. Argumentet att flygplatsen är för bra för att avvecklas stämmer verkligen. Jag flög från Bromma till Sturup i måndags och det var en härlig resa. Jag träffade ett gäng gamla vänner i det överfulla fiket och att gå igenom säkerhetskontrollen och nå till min gate tog bara några minuter.
“Två av de tre rullbanden från terminal 4 under Skycity är sönder och så har det varit i veckor”
Situationen på Arlanda är den motsatta. Ingenting på flygplatsen tar mindre tid än 30 minuter. Checka in med stor väska eller stå i kö på taxistationen. Två av de tre rullbanden från terminal 4 under Skycity är sönder och så har det varit i veckor. Mejlade pressavdelningen som tror att det ska fixas inom kort. Men de kan inte lova när det ska ske. Banden är bara ett år gamla…
Positiva är dock rapporterna från Arlandas nya säkerhetskontroll på terminal 5. Det går dubbelt så fort att passera när man inte behöver plocka ut dator och mobil ur väskan. Men att tro att Arlanda någonsin ska kunna Brommafieras som statliga utredaren Peter Norrman önskar är mycket naivt. Bromma behövs och jag tycker att visionerna som BRA flyg visar upp både är roliga och modiga.
Självfallet kommer de att ta tid för politikerna att smälta detta.
Men jag tror precis som Per G Braathen att det är dumt att blanda små elflygplan och stora Dreamliners på samma ställe. Det är sällan trångt i luften, men på marken kan det bli så eftersom alla människor vill resa ut på morgonen och komma hem på kvällen.
Sista pusselbiten för att Bromma flygplats ska överleva är förstås att man lyckas bygga nya bostäder runt den nya elflyghubben. Enligt gänget bakom planerna ska detta vara möjligt eftersom ljudet från en elmotor inte kan jämföras med en förbränningsmotor. Det ska gå att höra fågelsång samtidigt som man landar ett flygplan. Det finns med andra ord hopp för framtiden och för flyget.
Vad hände då i Malmö? Jo, vi genomförde vårens sista Business Forum och samlade de viktigaste aktörerna inom turism och hotell en eftermiddag för samtal, mingel, affärer och kunskap.
Från Öresundsbron till Scandic-direktörer till Malmös coolaste krögare: Arvid Laban Falk. Här kan du lyssna på våra fyra paneler: hotell, kommunikation och infrastruktur, det offentliga och wild&crazy.
Ja, alla var med utom Visit Skåne.
De skruvade på sig som maskar när jag under ett förberedande möte sa att vårt mål med Business Forum är att alla ska tjäna mer pengar. Lever du på skattemedel så är detta mål obehagligt.
Besöksnäringen och reseindustrin lyfts ofta fram av politiker och offentliga tjänstemän som lösning på alla problem från integration till avfolkning via bättre mat och folkhälsa, men när dessa idealistiska mål ska genomföras i praktiken blir det ofta fluffiga svar om hållbarhet och småföretagande.
De två sista är förstås viktiga, men om reseindustrin ska lyfta på allvar behövs större företag och koncerner och betydligt bättre lönsamhet. Statusen för den näring vi bevakar måste gå från gulligt till big business i samma division som stål-, bil- och lastbilsbranschen. Mer om detta senare.
Just nu är vi i den mest magiska årstiden: försommaren. Skolavslutningarna är avklarade och det är många dagar kvar till midsommar. Vi är på upploppet och snart går vi över i semestermood.
Travel News kör in i kaklet vid midsommar, sen går vi ner på sparlåga till augusti bortsett från politikerveckan i Almedalen, då bevakar vi våra näringar lika intensivt som alltid. Har du tips på mingel och seminarier som vi ska bevaka är det bara att ringa eller mejla.
Ha nu en skön helg så hörs vi igen på måndag.
4 kommentarer